מיינדסט של הצלחה – 10 שיעורים שלמדתי על הצלחה

718
0

מהי הצלחה מבחינתכם? מה מאפיין אנשים מצליחים ואיך מפתחים מיינדסט של הצלחה? בפרק הזה אשתף 10 שיעורים על הצלחה מבוססי מחקר, תיאוריות וחוויה אישית שלי.

1. אושר ואופטימיות הם המפתח להצלחה

מחקר מאוניברסיטת ברקלי מצא שהצלחה קשורה לאנשים שיש להם אישיות אופטימית ורגשות חיוביים. אנשים מאושרים ואופטימיים נוטים לראות במכשולים הזדמנויות והם גם טובים יותר בבניית מערכות יחסים.

לדוגמה, נפוליאון היה זה שהבין ראשון את הקשר בין מורל גבוה לביצועים טובים יותר של החיילים. הוא היה מזמין תזמורת לפני הקרב כדי לשמח את החיילים וכתוצאה מכך הם היו נלחמים טוב יותר.

גם רבי נחמן מברסלב מדבר הרבה על הקשר בין שמחה להצלחה. לדבריו, כדי להצליח במה שאנחנו עושים עלינו ראשית להיות מאושרים יותר – זו תיתן לנו את הכוח המניע לפעול ולהתקדם.

2. הצלחה היא מושג סובייקטיבי

כל אחד צריך להגדיר לעצמו מהי הצלחה שהוא שואף אליה. אם נגדיר הצלחה על פי פרמטרים חיצוניים, נמצא את עצמנו תלויים בציפיות של אחרים ונשאף תמיד למשהו נוסף.

הצלחה היא מסע אישי וייחודי לכל אדם. אם נאמץ את ההגדרות והיעדים של אחרים, לעולם לא נהיה מרוצים.

לדוגמה, נשאלת השאלה האם להיות כוכב ראליטי נחשב להצלחה? בעוד שלחלק זה נראה הצלחה מרשימה, עבור אחרים זוהי דווקא כישלון במובנים רבים.

כל אחד צריך “להלביש” את ההגדרה של הצלחה על עצמו, על פי שאיפותיו וערכיו. זוהי הדרך היחידה להגיע לסיפוק אמיתי ומתמשך.

3. הצלחה דורשת הגדרה אישית

על מנת להגשים את שאיפותינו, עלינו ראשית להגדיר אותן. כל אחד יכול לכתוב לעצמו מספר משפטים המהווים עבורו הגדרה אישית להצלחה.

לדוגמה:

“הצלחה היא לחיות על פי ערכיי”
“הצלחה היא לדאוג לצרכיי האישיים”
“הצלחה היא ללמוד משהו חדש בכל יום”

חשוב לבחור הגדרה שהיא אתגר בר השגה עבורנו – לא קלה מדי ולא בלתי אפשרית. כך נוכל להתקדם בהתמדה לקראת מטרתנו מבלי לאבד מוטיבציה.

המלצתי האישית היא:
“הצלחה היא התקדמות עקבית לעבר מטרות מוגדרות”

4. הצלחה דורשת הצבת מטרות

על פי הסטטיסטיקה, רק 3% מהאוכלוסייה בארצות הברית מציבה מטרות באופן פעיל ועקבי. זוהי כמובן טעות – הצבת מטרות היא אחד הכלים המרכזיים והיעילים ביותר על מנת להשיג הצלחה מכל סוג.

יזם בשם מארק אפרון טוען בספרו כי הצבת יעדים היא הדרך המוכחת ביותר להגברת הביצועים האישיים.

ומהן ההמלצות שלו להצבת מטרות אפקטיבית?

ראשית, להגביל את עצמנו ל-3 מטרות בלבד. ככל שנתמקד בפחות יעדים ספציפיים, כך גדל הסיכוי שנשיג אותם.

שנית, להתחייב באופן מילולי להשגת המטרות ולומר לעצמנו “אני מתחייב להשיג X עד לתאריך Y”. יש לכך השפעה רגשית חזקה.

ולבסוף, לשאוף למטרות מאתגרות שידרשו מאמץ נוסף מצדנו. ככל שהאתגר גדול יותר, כך גם המוטיבציה והסיפוק מההישג.

5. הצלחה מצריכה סביבה וחברים תומכים

ישנו חוק ידוע הקרוי “חוק הממוצע החברתי” – אנו הופכים למיצוע של 5 האנשים הקרובים אלינו ביותר, הן ברמת ההצלחה והן ברמת האושר.

לכן, עלינו לבחור בקפידה מי הם האנשים שאנו בוחרים להקיף את עצמנו בהם. ככל שנבלה יותר זמן עם אנשים תומכים, אופטימיים ובעלי ערכים דומים לשלנו – כך נטפס גבוה יותר.

בנוסף, מחקרים מראים שמי שמסוגל “לתת” ולתמוך באחרים הוא זה שבסופו של דבר מצליח יותר גם בתחומי החיים שלו. אכפתיות ונדיבות הן מתכונות ההצלחה.

6. דחיית סיפוקים מיידיים

אחד הניסויים המפורסמים בפסיכולוגיה נקרא “ניסוי המרשמלו” ונערך באוניברסיטת סטנפורד. בניסוי, ילדים הוכנסו לחדר עם מרשמלו והתבקשו לבחור האם לאכול אותו מיידית או להמתין מספר דקות תמורת שני מרשמלואים.

מה שנמצא הוא שילדים שיכלו לעמוד בפיתוי ולדחות את הסיפוק שלהם הפכו בבגרותם למצליחים ומאושרים יותר מאלו שנכנעו לפיתוי.

יכולת דחיית הסיפוקים קשורה ישירות ליכולת ההתמדה שלנו בדרך להשגת מטרות. מי שמסוגל “לשרוד” את המתח שבין המצב הנוכחי לבין המטרה העתידית – יצליח יותר מאחרים.

7. ראייה אסטרטגית ותכנון לטווח ארוך

ביל גייטס אמר פעם: “העריכו את מה שתוכלו להשיג ב-10 שנים, ואז תבינו מה אפשר להשיג בשנה אחת”.

הוא התכוון לכך שאנו נוטים להעריך יתר על המידה את היכולת שלנו להשיג דברים בטווח המיידי ולהמעיט בפוטנציאל שטמון בטווח הארוך.

אם נסתכל 10 שנים קדימה ונשרטט תמונה של היכן אנו רוצים להיות, נוכל לתכנן טוב יותר את הצעדים שעלינו לבצע כעת על מנת להגיע לשם. החזון לטווח ארוך ייתן לנו את המוטיבציה להתמיד גם כשהדרך קשה.

8. פרודוקטיביות היא המפתח להצלחה

פרודוקטיביות היא היכולת לבצע מטלות ולהשיג תוצאות באופן יעיל. ניהול זמן, קביעת סדר עדיפויות ויכולת מיקוד הן מיומנויות מרכזיות בפרודוקטיביות.

כישורים אלו הם למעשה הכלים הטקטיים שיאפשרו לנו לממש את החזון והמטרות לטווח הארוך. ללא יכולת ביצוע טובה, גם הרעיונות והתוכניות הטובים ביותר יישארו על הנייר.

פרודוקטיביות היא מיומנות נרכשת שניתן וכדאי לשפר באופן מתמיד. עם שיפור היכולת הזו, תגדל יכולתנו להשיג כמעט כל מטרה שנציב לעצמנו.

9. כישרון פחות חשוב מהתמדה ומאמץ

על פי מחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד, רק כ-40% מהגורמים להצלחתנו תלויים בכישרון טבעי. יתר ה-60% תלויים בגורמים שאנו יכולים לשלוט בהם.

סופרת בשם אנג’לה דאקוורת מצאה נוסחה מעניינת שקושרת בין כישרון, מאמץ והצלחה:

כישרון X מאמץ = מיומנות
מיומנות X מאמץ נוסף = הישג

אנו רואים שמרכיב המאמץ מופיע פעמיים ולכן יש לו השפעה כפולה על תוצאת ההצלחה שלנו. גם אם הכישרון שלנו מוגבל, התמדה ומאמץ עקבי יאפשרו לנו

להגיע להישגים גבוהים ביותר. ככל שנשקיע יותר, כך “נרים” את עצמנו לגבהים חדשים.

  1. תפיסת מציאות מתפתחת – Growth Mindset

אחת הסיבות המרכזיות לכך שאנשים אינם מצליחים כפי יכולתם היא תפיסת מציאות קשיחה וסטטית. הם רואים את עצמם ואת העולם כדברים קבועים שלא ניתנים לשינוי. במילים אחרות Fixed Mindset

לעומת זאת, מי שמאמין שכישורים ניתנים לפיתוח, שאמונות יכולות להשתנות ושהעתיד אינו חרוט מראש – יהיה בעל מוטיבציה ויכולת גבוהה יותר להשיג הצלחה.

זוהי תפיסת מציאות “מתפתחת”, או מה שמכונה בפסיכולוגיה מיינדסט צמיחה (Growth Mindset).

אנשים עם מיינדסט כזה הם פתוחים יותר ללמידה מתמדת, גמישים יותר לשינויים ובעלי חוסן נפשי רב יותר. זוהי נקודת מפתח להשגת הצלחה מתמשכת לאורך שנים.

ושיעור בונוס – הצלחה תמיד משתנה כמו שאנחנו משתנים. המשיכו לחקור את עצמכם, מה שהתאים בעבר אולי לא מתאים לכם היום. ומה שהיה בלתי אפשרי בעבר אולי אפשרי היום – למידה מתמשכת והתמדה ישרתו אתכם לטווח ארוך.

אני עדיין צועד בדרך ומשתדל כמה שיותר להנות ממנה

אוהב,

שלומי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן