הפסיכולוגיה שמאחורי החושים שלנו עם פרופסור תלמה ליבל

780
0

השפעת הסביבה החיצונית על הפסיכולוגיה שלנו

מבוא

בפרק המרתק הזה שוחחתי עם פרופ’ תלמה ליבל על הקשר שבין החושים והתפיסה הפיזית לבין ההתנהגות והרגשתנו. הנושא מעניין אותי מאוד, מאחר שאני מאמין שהדרך שבה אנו תופסים את המציאות סביבנו משפיעה רבות על איכות החיים. או כמו שאני תמיד אומר, הכל מתחיל במיינדסט 🙂

פרופ’ ליבל הסבירה שקיים תחום מחקר הנקרא “קוגניציה גופנית”, הבודק כיצד גירויים פיזיים וחושיים משפיעים על ההתנהגות והחשיבה שלנו מבלי שנהיה מודעים לכך.

השפעת צבעים על רגשות

אחד הנושאים המעניינים שעלו הוא השפעת צבעים שונים על הרגשתנו ועל השיפוט שלנו.

למשל, פרופ’ ליבל סיפרה על מחקר שבו הראו לגברים תמונה של אישה על רקע אדום או כחול. אלה שראו את התמונה על רקע אדום חשבו שהיא אטרקטיבית וסקסית יותר בהשוואה לקבוצה שראתה אותה על רקע כחול.

משיכה לצבע אדום

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבתרבות המערבית יש קישור בין הצבע האדום לבין אהבה ותשוקה. ישנם מחקרים נוספים המראים כי לבישת בגדים אדומים גורמת לאנשים אחרים לתפוס אותנו כמושכים ודומיננטיים יותר.

אדום מזוהה עם אגרסיביות

מחקר מעניין נוסף מצא ששחקני הוקי קרח שלבשו חולצות אדומות קיבלו יותר עונשים משחקנים שלבשו חולצות בצבע אחר. מכאן שהצבע האדום מזוהה גם עם אגרסיביות.

השפעה על תלמידים

בהקשר של עבודה ולימודים, יש מחקר המראה שתלמידים שקיבלו מבחנים עם הערות מסומנות בצבע אדום חוו תחושת מתח וחרדה גבוהים יותר בהשוואה לתלמידים שקיבלו מבחנים ללא סימונים או עם סימונים בצבע ירוק.

השפעת מוזיקה על ביצועים

נושא מעניין נוסף שעלה בשיחה הוא ההשפעה של מוזיקה על הביצועים והיצירתיות שלנו.

פרופ’ ליבל סיפרה שישנם מחקרים המראים שהאזנה למוזיקה מסוימת לפני ביצוע מטלה יכולה לשפר את הביצועים במטלה עצמה.

שיפור ביצועים על ידי מוצרט

לדוגמה, במחקר אחד מצאו שסטודנטים שהאזינו למוצרט ביצעו טוב יותר במבחן אנלוגיות לעומת סטודנטים ששמעו מוזיקה אחרת או שלא שמעו מוזיקה כלל. ייתכן שזה בגלל שהמוזיקה של מוצרט יוצרת אווירה נינוחה ורגועה המאפשרת ריכוז טוב יותר.

מוזיקה בעבודה משפרת ביצועים

בהקשר לעבודה, מחקר שפורסם בכתב העת המדעי ERGONOMICS מצא שעובדי ייצור שהאזינו למוזיקה לפי בחירתם במהלך העבודה דיווחו על רמות נמוכות יותר של עייפות ותסכול, ואף הפגינו פרודוקטיביות גבוהה יותר.

טיפים מעשיים ממחקריה של פרופ’ ליבל

פרופ’ ליבל שיתפה גם מספר טיפים מעשיים לשיפור הביצועים ואיכות החיים על בסיס מחקריה:

הסתכלות על גג ירוק

כדי לשפר ביצועים קוגניטיביים, כדאי להתבונן בגג ירוק למשך 40 שניות. נבדקים שעשו זאת ביצעו טוב יותר בהשוואה לאלו שהתבוננו בגג בטון.

ישיבה על כיסא רך

כדי לנהל משא ומתן טוב יותר, מומלץ לשבת על כיסא רך. מחקר הראה שאנשים שישבו על כיסא רך היו פתוחים יותר לפשרות בהשוואה לאלו שישבו על כיסא קשה.

הרחקת הטלפון בזמן עבודה

בזמן עבודה על מטלה הדורשת ריכוז, מוטב להרחיק את הטלפון הנייד. גם כשהטלפון מכובה, עצם נוכחותו בקרבת מקום מסיחה את הדעת ופוגעת ביכולת להתמקד.

סיכום

השיחה עם פרופ’ תלמה ליבל הייתה מאוד מעניינת ומעשירה עבורי. למדתי המון על הקשר בין התפיסה החושית להתנהגות, וקיבלתי כלים מעשיים לשיפור איכות החיים.

אני ממליץ לכם להאזין לפרק המלא שיש בו עוד המון דוגמאות ומחקרים מרתקים בנושא.

קצת על פרופסור ליבל:

פרופסור תלמה ליבל היתה ראש בית הספר למדעי הפסיכולוגיה, דקאנית הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב וחברת הועד המנהל של האוניברסיטה. היא היתה גם פרופסור אורחת באוניברסיטת הרוורד היוקרתית וחוקרת אורחת באוניברסיטאות NYU, UCSD ו-TUFTS. פרופסור ליבל פרסמה עשרות מאמרים בג’ורנלים בינלאומיים יוקרתיים. ספרה “כוס הקפה שגרמה לי להתאהב” היה רב מכר ותורגם ל-12 שפות. ספרה החדש “מה שעובד: הדברים הקטנים שמשפרים את ביצועינו ומסיעים לנו ליצור סביבת עבודה טובה ומאושרת יותר” זכה במספר פרסים בארצות הברית ותורגם לאחרונה לעברית.

לאתר של פרופסור ליבל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן