הכל בראש? על ריפוי מכאב כרוני עם ד”ר ניר ברוש

693
0

בפרק הזה אני מארח את ד”ר ניר ברוש – רופא כללי משנת 2006, מטפל בכאבים בלי תרופות וניתוחים, ומחברו של הספר “הכוח לרפא את הכאב”, ואנחנו נדבר בפרק על ריפוי מכאב. בפרק הזה למדתי הרבה מאד על כאב ועל ריפוי ובעיקר הרגשתי שאנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה רפואית ותודעתית שנועדה לשחרר אנשים מאמונות שגויות בנוגע לכאב ומהכאב עצמו. בפרק עלו שאלות ונושאים כמו:

  1. מהו הסיפור האישי של ד”ר ניר ברוש עם כאב שהוביל אותו למסלול המקצועי שלו
  2. מהו כאב הנובע ממתחים וממקור רגשי?
  3. מתי הכאב מגיע מהגוף ומתי מהמוח?
  4. מתי התחילה המהפכה הרפואית (והתודעתית) הזו?
  5. איך מאבחנים כאב ממקור רגשי?
  6. האם מחשבה יוצרת מציאות?
  7. מה תפקיד הפחד בסיפור הזה?
  8. איך מתחילים בתהליך של ריפוי?

הבנת הקשר בין כאבים למצבים נפשיים ורגשיים

כאבים כרוניים הם בעיה רפואית נפוצה, המשפיעה על כ-20% מאוכלוסיית העולם. סוג נפוץ במיוחד של כאב כרוני הוא כאבי הגב התחתון, שמהווים את הסיבה השכיחה ביותר לנכות בקרב מבוגרים מתחת לגיל 45.

עד לאחרונה, הרפואה התייחסה לכאבים אלו באופן “מכניסטי” – כלומר, כאל תוצאה של נזק או קלקול כלשהו במבנה הגוף. לדוגמה, כאבי גב שויכו בדרך כלל להיצרויות דיסק, שחיקות בחוליות וכדומה.

אולם מחקרים מהעשורים האחרונים מראים כי לעיתים קרובות, לא ניתן למצוא שום הסבר אנטומי לכאבים כרוניים שאנשים חווים. 85% מחולי כאב הגב והצוואר אינם מאובחנים עם כל בעיה פיזית מוגדרת.

כלומר, ישנה שאלה פתוחה גדולה: מדוע כואב לאנשים רבים כל כך, כאשר אין להם כל “נזק” ברור בגוף שיכול להסביר זאת?

תשובה אפשרית לכך מגיעה מתחום שנקרא “רפואה פסיכו-נוירו-אימונולוגית”. תחום מחקר חדש יחסית זה מראה כי יש קשר הדוק בין המוח, מערכת העצבים, מערכת החיסון והפסיכולוגיה של האדם.

כלומר, מצבים נפשיים ורגשיים יכולים להשפיע בצורה ישירה על תפקוד של מערכות גופניות שונות, כולל יצירת תחושת כאב עזה גם כאשר אין שום נזק רקמתי.

אחד ההסברים לתופעה זו הוא שכאשר אנו חשים לחץ נפשי מתמשך (סטרס כרוני), פחד, חרדה, עצב, כעס, תסכול ורגשות שליליים אחרים, המוח שלנו עלול “לבחור” ביצירת כאב כאמצעי לשחרור או הפחתה של עומס רגשי זה.

זאת מכיוון שתחושת הכאב גורמת באופן טבעי להסחת הדעת מהמתח הנפשי, ואף משחררת כימיקלים שונים במוח ובגוף שיש להם השפעה מרגיעה וממריצה.

לפי גישה זו, כאבים כרוניים רבים הם למעשה תגובה נפשית למצוקה נפשית מתמשכת שהאדם חווה, ולא תוצאה של נזק פיזי כלשהו.

הבנה זו יכולה לעזור מאוד בטיפול בכאבים כרוניים. שכן בניגוד ל”קלקול” מבני בגוף שקשה לתקן, ניתן ללמוד כיצד לשנות תגובות נפשיות ותבניות מוחיות, ובכך גם להשפיע על עוצמת והיקף הכאבים.

דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות טיפול פסיכולוגי, שיכול לסייע בזיהוי ועיבוד רגשות שליליים, דאגות ופחדים מעיקים, ומציאת דרכים טובות יותר להתמודד עימם. דרך נוספת היא לימוד טכניקות הרגעה ומיינדפולנס, כגון מדיטציה, יוגה ועוד, שיכולות לסייע בוויסות המתח הנפשי והפעלת מנגנוני ריפוי עצמיים של הגוף.

גישה משולבת של טיפול נפשי וגופני עשויה להניב את התוצאות הטובות ביותר עבור רבים הסובלים מכאבים כרוניים ללא סיבה רפואית ברורה.

מחקרים מהשנים האחרונות אכן מראים שיפור ניכר במצבם של חולים רבים שאובחנו עם “כאבים תלויי מתח” ()Tension Pains או “כאבים תלויי מוח” ()Brain Mediated Pains, וטופלו בשיטות פסיכולוגיות-גופניות משולבות.

לסיכום, כאבים כרוניים יכולים לנבוע הן מסיבות גופניות והן מסיבות נפשיות-רגשיות, ולעיתים שילוב של השניים. חשוב לבדוק את שתי האפשרויות ולטפל בהתאם, על מנת להשיג הקלה אמיתית וממושכת מהסבל.

לאתר של ניר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן