חשיבות השיקום של נפגעי המלחמה עם עדי שטראוס ואורן בליצבלאו

730
0

חוסן לאומי – כוחה של חברה תומכת בעת משבר

אנו חיים בימים לא פשוטים. הטראומה הלאומית שאנו חווים מעמידה אותנו בפני אתגרים קשים, ומשפיעה על כל אחד מאיתנו ברמה האישית. החל מחרדה, דרך עצב וכעס, ועד תחושת חוסר אונים מול המציאות הקשה. כיצד נוכל לשמור על בריאותנו הנפשית ולהתגבר יחד כחברה?

אנחנו אמנם רק בתחילת המלחמה אבל אחת המשימות הלאומיות שלנו היא לסייע בטיפול ושיקום של נפגעי המלחמה. הטראומה הפיזית והנפשית שנגרמה לנפגעי המלחמה דורשת תהליך שיקום ארוך טווח וזוהי אחריות של כולנו לתמוך בהם כחברה כבר בשלב זה.

האורחים שלי בפרק הם עדי שטראוס, יו”ר עמותת “ידידים” של ארגון נכי צה”ל ויו”ר שטראוס אחזקות ועם אורן בליצבלאו שנפצע בקרב לפני 19 שנים והיום הוא סמל לשיקום ונחישות – הוא איש הברזל העיוור המהיר בעולם, מרצה מעורר השראה ויועץ.

בפרק שוחחנו על:

  • 5 שלבי האובדן שחווים פצועי ונכי מלחמות
  • חשיבות תהליך השיקום
  • התקווה והאופטימיות – האור בקצה המנהרה
  • תפקידו של ארגון נכי צהל ושל עמותת ידידים בתהליך השיקום
  • תפקידנו הקריטי כחברה לסייע בשיקום ושילוב נפגעי המלחמה חזרה לתפקוד מיטבי
  • האופן שבו נוכל להתנדב ולסייע במשימת השיקום הלאומית

בריאות, רגש ויחסים – המפתח להתמודדות

ישנן כמה אסטרטגיות מרכזיות שיכולות לסייע לנו להתמודד עם המצב הנוכחי. הקפדה על שמירת השגרה ככל האפשר, פעילות גופנית, ויסות רגשי בריא ושמירה על קשרים חברתיים הדוקים הם המפתח.

מחקרים רבים מראים כי פעילות גופנית סדירה יכולה לשפר משמעותית את מצב הרוח, להפחית חרדה ולעודד הפרשת הורמונים הקשורים בתחושת אושר ורוגע. כמו כן, לפעילות הגופנית השפעות חיוביות רבות על בריאותנו הפיזית. חשוב לשמור ככל הניתן על שגרת אימונים, תוך התאמתה למגבלות הביטחוניות.

בנוסף, למידה לווסת את רגשותינו היא קריטית להתמודדות נפשית בריאה עם המצב. הכרת הרגשות שאנו חווים, ומתן ביטוי הולם להם, יכולים למנוע הצפה רגשית ותגובות קיצוניות שעלולות לפגוע בנו. כלים כגון מדיטציה, כתיבת יומן רגשי ושיחות עם אנשים קרובים יכולים לסייע מאוד בתהליך זה.

אך מעל הכל, הקשר עם משפחה, חברים והקהילה סביבנו הוא מקור כוח מרכזי בהתמודדות עם מצבי לחץ וטראומה. התמיכה החברתית משפיעה לטובה הן על בריאותנו הנפשית והן הפיזית, ותורמת לתחושת המסוגלות שלנו להתמודד עם הקשיים. חשוב מאוד לטפח את הקשרים הקיימים בחיינו, וליצור קשרים חדשים המעניקים תמיכה הדדית.

הכרה בקושי – ומבט קדימה לאור בקצה המנהרה

אין ספק שהמצב הנוכחי מעמיד בפנינו אתגרים מורכבים וייחודיים במינם. הטראומה היא רב-ממדית וכוללת הן את אלו שנפגעו ישירות והן את כלל החברה כקולקטיב. עם זאת, מחקרים על התמודדות עם טראומה לאומית מראים כי הדרך להחלמה עוברת דרך הכרה בקושי, אך גם דרך הבנה שיש אור בקצה המנהרה.

פרופסור זיו שגיא מהמרכז הבינתחומי הרצליה, חוקר בכיר בתחום שיקום נפגעי טראומה, טוען כי “המפתח להתאוששות קהילתית לאחר אירועי טראומה הוא יצירת נרטיב של משמעות, גבורה ותקווה”. עלינו “לראות את האור בקצה המנהרה וללכת לעברו יחדיו”.

אכן, המסע לא יהיה קל או מהיר. הטיפול בנפגעים, השיקום וההחלמה הנפשית של הפרטים והחברה כולה יימשכו זמן רב. אך ביחד, כמשפחה, כקהילה וכאומה, נוכל לצאת מחוזקים ממשבר זה. עלינו לגלות אמפתיה זה כלפי זה, לתמוך זה בזה, ולשמור על תקווה לעתיד טוב יותר.

תפקיד הפרטים – לקום ולתמוך בנפגעים ובחברה

מה יכול אז לעשות כל אחד מאיתנו כפרטים? ראשית, עלינו לדאוג לבריאותנו, נפשנו וגופנו. שמירה על שגרה, פעילות גופנית, ויסות רגשי וקשרים חברתיים הם הבסיס ליכולת שלנו לסייע גם לאחרים.

שנית, על כל אחד למצוא את הדרך בה הוא יכול לתרום מזמנו, כישוריו ומשאביו לתמיכה בנפגעים, במשפחותיהם ובחברה בכללותה. בין אם זה בהתנדבות ישירה ובין אם על ידי תרומה כספית למוסדות הסיוע והשיקום. כולנו צריכים לקחת אחריות אישית על הסיוע לשיקום החברה והעם שלנו מתוך מחויבות עמוקה ואמפתיה.

סיכום

הימים הקרובים מציבים בפנינו אתגר משמעותי כחברה. אך ביחד נוכל לצאת מחוזקים ומאוחדים יותר מאי פעם. על כל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לשמור על בריאותו ולסייע לזולת. רק כך נצליח לרפא את הנפש הלאומית, לשקם את הניזוקים בגוף ובנפש, ולבנות כאן חברה איתנה ומגובשת השומרת על ערבות הדדית ואנושיות. יחד נתגבר.

דף מידע למתנדבים למען פצועי צה”ל וכוחות הביטחון

עוד פרטים על אורן בליצבלאו

אורן בליצבלאו הוא אתלט ספורט נכים ישראלי, סגן אלוף אירופה בפאראטריאתלון בקטגוריית עיוורים (טריאתלון נכים) ושיאן עולם באיש הברזל לעיוורים.

ב-18 בינואר 2005 נפצע בליצבלאו על ידי מחבל מתאבד, במוצב אורחן שברצועת עזה שבסמוך לצומת גוש קטיף, פגיעת הדף קשה באיברים הפנימיים, מלווה בשרפה בכל הגוף, פגיעה בשמיעה ואבדן ראייה.

לאחר שסיים את לימודיו המשיך לשרת עוד 10 שנים במגוון תפקידים באגף המודיעין של צה”ל וסיים את שירותו לאחר 20 שנות שירות באוגוסט 2014. במאי 2014 זכה באות מופת לשיקום מטעם שר הביטחון.

כיום, מעביר בליצבלאו את הרצאתו האישית ״לא רואה בעיניים״, אשר מגוללת את סיפור חייו, פציעתו, והחזרה לחיים מלאים ופעילים. אורן ממחיש את משמעותן של תעצומות הנפש בדרך לריפוי, את ההסתגלות לחיים ואת הביטחון הרב שיש לו בכך שכל משבר הוא הזדמנות לצמיחה.

החל ממרץ 2015 עובד בליצבלאו בחברת Sygnia ומוביל את תוכנית התרומה לקהילה בחברת Team8, ובנוסף לכך, מרצה בבתי ספר רבים על חייו

למעבר לאתר אורן בליצבלאו לחצו כאן

עוד פרטים על עדי שטראוס:

עדי שטראוס נשוי ואב לחמישה, בנו של מיכאל שטראוס ז”ל ומבעלי קבוצת שטראוס.

עדי מכהן כיו”ר שטראוס אחזקות משנת 2015 ובמסגרת תפקידו הוא אמון על שימור המשכיות קבוצת שטראוס, שימור מורשת המשפחה והובלת תהליכי העברה בין- דוריים. בעבר ובמשך כעשרים שנה כיהן במגוון תפקידים בקבוצת שטראוס ביניהם שימש כמנכ”ל “עלית שירותי קפה” ובהמשך כמנכ”ל השוק המוסדי של “עלית שירותי קפה” באירופה. בשובו לישראל מונה למנכ”ל שטראוס (AFH (Home-from-Away והיה מבין המובילים במיזוג בין שטראוס לעלית בתחום המוסדי.

במקביל לעבודתו בשטראוס אחזקות, עוסק עדי בפעילות ציבורית רחבה. בשנת 2019 מונה ליו”ר אגודת הידידים של פצועי צה”ל זאת לאחר מספר שנים כחבר ההנהלה והוא מוביל מיזמים שונים לטובת שיקום פצועי צה”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן