איזה זאב אתם מאכילים?

בפרק מרתק זה תגלו את הסוד העתיק של “שני הזאבים” – משל אינדיאני קסום על הקרב המתמיד בין כוחות הטוב והרע בתוכנו.

תלמדו איך להכיר את “שני הזאבים” הפועלים בנפשכם – הזאב הטוב המלא באהבה ונדיבות, והזאב הרע המונע מפחדים וקנאה. תקבלו כלים מעשיים לזיהוי דפוסי המחשבה השליליים המזינים את “הזאב הרע”, ותגלו טכניקות להאכלת “הזאב הטוב” ולאימוץ מיינדסט חיובי ובונה.

נחשוף את הקשר המדהים בין המחשבות שלנו לבין המבנה הפלסטי של המוח, ונבין כיצד אנו יכולים לשנות את דפוסי החשיבה ולעצב את עצמנו לטובה. תצאו מפרק זה עם תובנות עמוקות וכלים מעשיים לחיים במיינדסט חיובי, משגשג ומאושר.

הסיפור על שני הזאבים:

בתוך שבט אינדיאני עתיק חי ילד סקרן בשם “אוֹקִי”. יום אחד, ניגש “אוֹקִי” אל סבא שלו, “קָשָׁא”, איש חכם וזקן, ושאל אותו: “סבא, איך אני יכול לדעת מה טוב ומה רע?”

“התשובה נמצאת בתוך כל אחד מאיתנו,” אמר “קָשָׁא”. “דמיין שני זאבים חזקים המתגוששים בלי הרף בתוך ליבך. זאב אחד הוא רע: הוא מלא בכעס, קנאה, אנוכיות ופחד. הזאב השני הוא טוב: הוא מלא באהבה, אומץ, חמלה ונדיבות.”

“איזה זאב מנצח?” שאל “אוֹקִי” בדאגה.

“זה תלוי בך,” ענה “קָשָׁא”. “כל יום, כל רגע, אתה צריך לבחור איזה זאב להאכיל. אם תתן תשומת לב לכעס, פחד וקנאה, הזאב הרע יתחזק. אבל אם תתמקד באהבה, חמלה ונדיבות, הזאב הטוב יגדל ויהיה חזק יותר.”

“אוֹקִי” חשב על דברי סבא שלו זמן רב. הוא הבין שכל בחירה שהוא עושה, כל מחשבה וכל מעשה, משפיעים על שני הזאבים המתגוששים בתוכו. מאותו יום ואילך, “אוֹקִי” בחר בכוונה תחילה להאכיל את הזאב הטוב. הוא היה אדיב וחנון, עזר לזקנים ודאג לחיות. ככל שהזאב הטוב גדל, כך “אוֹקִי” הפך להיות אדם טוב יותר, אהוב ומכובד על ידי כל אנשי השבט.”

הסיפור הזה, המועבר מדור לדור בקרב שבטים אינדיאנים רבים, מלמד אותנו שכל אחד מאיתנו אחראי על גורלו. יש לנו את הכוח לבחור בין טוב לרע, בין אהבה לפחד, בין נדיבות לאנוכיות. הבחירות שלנו הן אלה שקובעות מי אנחנו באמת.

הסיפור הזה הוא משל נפלא על המאבק הפנימי בין כוחות הטוב והרע שקיים בכל אחד מאיתנו. הוא מזכיר לנו שאנחנו אלו שבוחרים איזה צד להאכיל ולטפח בתוכנו. כאשר אנו בוחרים במחשבות ומעשים חיוביים, אנו מחזקים את הזאב הטוב ומפתחים מיינדסט חיובי. לעומת זאת, בחירה בכעס, קנאה ואנוכיות תחזק את הזאב הרע ותוביל למיינדסט שלילי.

עבורי אישית, הסיפור הזה מזכיר לי כמה חשוב להקדיש תשומת לב למחשבות ולרגשות שלי. כאשר אני מוצף בכעס או תסכול, אני מנסה לעצור לרגע ולשאול את עצמי “איזה זאב אני מאכיל כרגע?”. פעולה פשוטה זו עוזרת לי לחזור למיינדסט חיובי ובונה.

עכשיו אתם

איזה זאב אתם נוטים להאכיל יותר?

מהם המיינדסטים השליליים שמנהלים את חייכם?

אילו מיינדסטים חיוביים הייתם רוצים לאמץ? 

תרגילים ליישום:

תרגיל ראשון – כתיבת יומן מחשבות. רשמו במשך היום את המחשבות שעולות במוחכם ושימו לב האם הן שליליות או חיוביות. כך תוכלו לזהות דפוסים ולאתגר מחשבות שליליות. 

תרגיל שני – אימוץ מיינדסט חיובי. בחרו מיינדסט חיובי אחד שאתם רוצים לאמץ, וחזרו עליו לעצמכם מספר פעמים ביום. לדוגמה “אני מאמין בעצמי וביכולתי להצליח”.

מה הקשר בין דפוסי המחשבה שלנו לאופן שבו אנחנו חווים ומממשים את החיים?

  • המוח הפלסטי: המוח שלנו גמיש ומשתנה כל הזמן כתגובה לחוויות ולמחשבות שלנו. קשר זה רלוונטי לסיפור שני הזאבים מכיוון שכל בחירה שאנו עושים, כל מחשבה וכל מעשה, משפיעים על המוח שלנו ומחזקים את אחד משני הזאבים. ככל שאנו מאכילים את הזאב הטוב יותר, כך הוא יהפוך חזק יותר וקל יותר יהיה לנו לבחור בטוב.
  • מערכת החיזוק: מערכת עצבית במוח שמתגמלת אותנו על התנהגויות מסוימות. קשר זה רלוונטי לסיפור מכיוון שכאשר אנו בוחרים בטוב, אנו מרגישים תחושת סיפוק והנאה, מה שמחזק את ההתנהגות הזו ומעודד אותנו לחזור עליה.
  • הקשר בין מחשבות לרגשות: מחשבותינו משפיעות על רגשותינו ועל התנהגויותינו. קשר זה רלוונטי לסיפור מכיוון שמחשבות שליליות, כמו פחד, כעס וקנאה, יאכילו את הזאב הרע, בעוד מחשבות חיוביות, כמו אהבה, חמלה וחוכמה, יאכילו את הזאב הטוב.

חשוב שנבין מתי אנחנו במיינדסט חיובי ומתי אנחנו במיינדסט שלילי

הגדרה של מיינדסט שלילי:

מיינדסט שלילי הוא אופן חשיבה המאופיין בדפוסי חשיבה שליליים, פסימיים ומגבילים. אנשים בעלי מיינדסט שלילי נוטים להתמקד בהיבטים השליליים של החיים, להאמין שדברים רעים יקרו להם, ולחשוב שהם לא מסוגלים להצליח.

דוגמאות נוספות:

  • הכללת יתר: נטייה להסיק מסקנות גורפות על סמך אירועים בודדים. לדוגמה, אדם בעל מיינדסט שלילי עשוי לחשוב “נכשלתי במבחן הזה, אני כנראה לא מספיק חכם”.
  • חשיבה קטסטרופלית: נטייה לצפות את התוצאה הגרועה ביותר מכל מצב. לדוגמה, אדם בעל מיינדסט שלילי עשוי לחשוב “אם אעזוב את מקום העבודה שלי, לא אמצא עבודה אחרת וא餓ן לרחובות”.
  • סינון חיובי: נטייה להתעלם ממידע חיובי ולהתמקד במידע שלילי. לדוגמה, אדם בעל מיינדסט שלילי עשוי להתעלם מכל המחמאות שהוא מקבל ולשים לב רק לביקורת.
  • דיבור עצמי שלילי: נטייה לדבר אל עצמך באופן שלילי ומבזה. לדוגמה, אדם בעל מיינדסט שלילי עשוי לחשוב “אני לא מסוגל לעשות את זה”, “אני טיפש”, “אני לא אהוב”.

דרכים להתמודד עם מיינדסט שלילי:

    • מודעות: הצעד הראשון להתמודדות עם מיינדסט שלילי הוא להיות מודעים לדפוסי החשיבה השליליים שלכם.
    • אתגור מחשבות: לאחר שאתם מודעים לדפוסי החשיבה השליליים שלכם, עליכם לאתגר אותם ולשאול האם הם באמת נכונים.
    • החלפת מחשבות שליליות במחשבות חיוביות: במקום לחשוב מחשבות שליליות, נסו לחשוב מחשבות חיוביות ומעודדות.
    • תרגול מיינדפולנס: תרגול מיינדפולנס יכול לעזור לכם להיות מודעים יותר למחשבות ולרגשות שלכם, וללמוד לא להיאחז בהם
    • הכרת תודה

הגדרה של מיינדסט חיובי:

מיינדסט חיובי הוא אופן חשיבה המאופיין בדפוסי חשיבה חיוביים, אופטימיים ומעצימים. אנשים בעלי מיינדסט חיובי נוטים להתמקד בהיבטים החיוביים של החיים, להאמין שהם יכולים להצליח, ולראות אתגרים כהזדמנויות לצמיחה.

דוגמאות:

  • אמונה ביכולות: אנשים בעלי מיינדסט חיובי מאמינים ביכולות שלהם ובכך שהם יכולים להשיג את מטרותיהם.
  • התמקדות בפתרון: במקום להתמקד בבעיות, אנשים בעלי מיינדסט חיובי מתמקדים בפתרונות.
  • גמישות מחשבתית: אנשים בעלי מיינדסט חיובי פתוחים לחוויות חדשות ולמידה, ופחות נוטים להיאחז בדעות קדומות.
  • חוסן נפשי: אנשים בעלי מיינדסט חיובי נוטים להתמודד טוב יותר עם קשיים ואתגרים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן