איך לנהל בעולם החדש עם ליאור פרנקל

799
0

בפרק הזה אירחתי את ליאור פרנקל, יזם ואיש פרודקט במסע להעביר את העולם הישן אל העולם החדש. ליאור מנחה את הפודקאסט המצוין “פופקורן”.

ניהול בעידן החדש: מה צריך מנהל היום?

“מנהלים צעירים הולכים עם הראש באדמה. כשהראש שלך רק באדמה, אתה לא מצליח להסתכל קדימה. כשאתה לא מצליח להסתכל קדימה, אתה לא מתכנן. כשאתה לא מתכנן, אז אין סיבה שמחר ובעוד חודש ובעוד שנה המצב לא יראה לחוץ כמו שהוא היום.” – ליאור פרנקל

מי הוא המנהל של העידן החדש?

העולם משתנה במהירות מסחררת והדבר משפיע באופן ישיר גם על תפקיד המנהל. מנהל של היום נדרש להתמודד עם אתגרים שונים לחלוטין מאלו שעמדו בפני מנהלים בעבר.

ראשית, הציפיות ממנהלים השתנו לחלוטין. כשפעם מנהל היה צריך “רק” לעמוד ביעדים ולהוביל את העובדים לביצוע המשימות, היום הדברים שונים לחלוטין. עובדי הדור החדש מחפשים השראה, משמעות, מימוש עצמי וצמיחה אישית, והם לא יהססו לעזוב מקום עבודה שלא מספק להם זאת. כלומר, מנהל נדרש כיום לא רק לנהל אלא גם להוביל ולהנהיג.

שנית, בעוד שבעבר מנהלים זכו לכבוד אוטומטי על סמך תפקידם, היום המצב שונה לחלוטין. עובדים צעירים הרבה פחות מכבדים סמכות, והם יבחנו את המנהל על בסיס יכולותיו, מיומנויות הניהול וההנהגה שלו, אותנטיות ושקיפות. הדבר מחייב את המנהל להוכיח את עצמו מחדש מול כל עובד ועובד.

ולבסוף, בעוד שבעבר מנהלים עברו הכשרה ארוכת שנים בדרך כלל לפני שנכנסו לתפקיד, היום צעירים רבים מוצאים עצמם כמנהלים מבלי שעברו הכנה מוקדמת לכך. לפיכך, הם נאלצים ללמוד את תורת הניהול תוך כדי תנועה.

90 הימים הראשונים כמנהל – למה חשוב להתמקד בהם?

אחד הפרקים בספרו של ליאור פרנקל עוסק ב-90 הימים הראשונים של המנהל החדש. שלומי מבקש מליאור להסביר מדוע לדעתו תקופה זו היא כל כך קריטית וחשובה עבור מנהלים חדשים.

ליאור מסביר כי בדרך כלל, כשמקדמים מישהו לתפקיד ניהולי, הארגון נמצא תחת לחץ לאייש את התפקיד במהירות. לכן, ממנים אדם לתפקיד ו”זורקים” אותו ישר אל תוך המים, מבלי לתת לו הזדמנות ללמוד ולהתכונן כראוי לאתגר החדש.

תוצאת דבר זה שמנהלים חדשים רבים מוצאים עצמם “רצים על המשימות” מבלי באמת להבין לעומקם את הארגון, את החזון והמטרות שלו, את התפקיד שלהם ושל הצוות שלהם בתוך המכלול הזה. הם פשוט “מגיבים” ומנסים לצוף מעל המים מבלי יכולת אמיתית לתכנן קדימה.

ליאור מציע למנהלים חדשים לנצל את אותם 90 ימים ראשונים ולהפוך אותם מחוויית ניהול לחוויית למידה. זאת על ידי מיפוי אסטרטגי של הארגון, הבנת החזון והמטרות שלו, וגיבוש הבנה ברורה של התפקיד והערך המוסף שלהם ושל הצוות שלהם במסגרת המכלול הזה. גישה זו עשויה להקטין במידה רבה את תחושת הלחץ וחוסר האונים שחווים לעיתים מנהלים חדשים, ולשפר את סיכוייהם להצליח בתפקיד בטווח הארוך.

מנהל או מנהיג?

ביקשתי מליאור להבהיר את ההבדל בין מנהל למנהיג בעידן המודרני. ליאור מסביר שההבחנה הפופולרית ביניהם היא שמנהל אחראי על תוצאות עסקיות קונקרטיות – לעמוד ביעדים, תקציב וכדומה. מנגד, מנהיג אחראי על ההשראה והמוטיבציה של העובדים.

עם זאת, ליאור טוען שבימינו הפכה ההבחנה הזאת למיושנת לחלוטין. הוא מסביר שבעידן שבו עובדים טובים יכולים לעזוב בכל רגע נתון אם הם לא מרוצים או מונעים על ידי השראה, לא מספיק עוד רק להיות “מנהל טוב”. מנהל נדרש גם לפתח יכולות מנהיגות ולהוות מקור השראה עבור העובדים שלו – אחרת הוא סתם יישאר עם העובדים הפחות טובים, או אלו שפשוט אין להם ברירה אחרת.

במילים אחרות, מנהיגות הפכה לצורך הכרחי ולא רק למותרות עבור מנהלים. מי שלא מפתח יכולות מנהיגותיות, פשוט לא יוכל להחזיק עובדים טובים לאורך זמן, ובסופו של דבר גם לא יצליח לעמוד ביעדיו כמנהל. לכן, המיומנויות של מנהל ומנהיג הופכות כיום לשזורות זו בזו ובלתי נפרדות.

מנהיגות עצמית – נקודת המוצא להנהגת אחרים

בהמשך השיחה עברנו לנושא של מנהיגות עצמית. אני טענתי שלפני שמנהל יכול להוביל אחרים, עליו לפתח תחילה מנהיגות עצמית – כלומר, להנהיג ולהשריא קודם כל את עצמו. מנהיגות עצמית כוללת היכרות עם הערכים האישיים שלך, החזון שלך לחיים, תוכניות העבודה שלך ועוד.

ליאור מסכים עם טענה זו ומוסיף שאכן יכולת המנהיגות העצמית של המנהל מהווה נקודת מוצא הכרחית ליכולת שלו להנהיג אחרים בהצלחה. מנהל שאינו במגע עם עצמו, אינו מכיר ומבין את המניעים העמוקים שלו, אינו פועל מתוך מערכת ערכים ברורה – יתקשה מאוד להוות מודל לחיקוי עבור עובדיו ולהנהיג אותם באופן אפקטיבי.

ליאור מוסיף ומסביר שעובדים צעירים היום מחפשים אותנטיות מצד מנהליהם, והם חשדניים מאוד כלפי כל מה שנשמע להם מלאכותי או “מתוכנת”. רק מנהל בעל מנהיגות עצמית היכול לפעול ולתקשר באופן אותנטי, ספונטני ושקוף, יוכל לזכות באמונם ולהוות עבורם דמות מנהיגותית ומושכת.

עידן חדש מחייב אומנויות ניהוג חדשות בסיכום הסבבים שניהם למסקנה שאכן העולם השתנה באופן מהיר וקיצוני, והמיומנויות ה”קלאסיות” של ניהול כבר רחוקות מלהספיק כדי להצליח כמנהל. העידן החדש מחייב רכישת כלים חדשים הן ברמת הניהוג העצמי והן ברמת ההנהגה וההשראה של אחרים.

קצת על ליאור:

ליאור הוא כיום Interim VP Product בסטארטאפים טכנולוגיים, ומאחוריו שלושה סטארטאפים שהקים. עד לאחרונה כיהן כשותף ו-CPO ב- Jolt, לפני כן הקים את ה-nuSchool, ולפני כן היה שותף ו-CTO בחברת Moovu. ליאור כותב ומרצה על יזמות וקריירה בעולם (H-Farm ,Wired, TEDx). יש לו בלוג, פודקאסט, קהילה וספר פופולאריים – שעוסקים בבניית קריירה בעולם החדש. פרויקטים שלו הוזכרו במגזינים כגון Forbes, The Next Web, Fast Company, Huffington Post, USA Today. בוגר תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה מהטכניון, ותואר שני בהיסטוריה ופילוסופיה של הרעיונות והמדעים מאוניברסיטת ת״א.

ליאור מוציא עכשיו את ספרו השישי – והפעם למנהלים בעולם החדש.

העולם החדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן