איך בינה מלאכותית יכולה לסייע בגילוי עצמי

הבנת בינה מלאכותית והיכולות שלה

בינה מלאכותית (AI) היא התחום במדעי המחשב העוסק בפיתוח מערכות ממוחשבות המסוגלות לבצע משימות שבדרך כלל דורשות אינטליגנציה אנושית, כגון למידה, הסקת מסקנות, הבנת שפה טבעית ועוד.

ישנן שתי שיטות מרכזיות בבינה מלאכותית:

  1. למידת מכונה (Machine Learning) – המערכת לומדת מדוגמאות ונתונים כדי לשפר את הביצועים שלה במשימה מסוימת.
  2. רשת נוירונית עמוקה (Deep Learning) – שיטה המבוססת על רשתות עצביות המורכבות משכבות של נוירונים, בדומה למוח האנושי. הרשת לומדת בעצמה לזהות דפוסים.

כיום כבר יש יישומי AI רבים שאנו משתמשים בהם ביום יום:

  • זיהוי תמונות ופרצופים ברשתות חברתיות
  • המלצות מותאמות אישית באתרים כמו נטפליקס או ספוטיפיי
  • עוזרים וירטואליים אישיים כמו Siri, Alexa או Google Assistant
  • רכבים אוטונומיים
  • זיהוי טקסט כתוב בתמונה (OCR)

כל אלו הן דוגמאות לכך ש-AI כבר מסוגל לבצע מגוון שימושים מורכבים. אך מה הוא יכול לעשות עבורנו בהקשר של גילוי עצמי?

שימושי בינה מלאכותית בפסיכולוגיה ומדעי המוח

ישנם מספר תחומים שבהם בינה מלאכותית מתחילה להיות בשימוש נרחב בעולם הטיפול הנפשי:

  • אבחון מצבים נפשיים והפרעות
  • ניתוח התנהגות ורגשות
  • זיהוי דפוסי חשיבה
  • הערכת מצבים רגשיים

מערכות AI יכולות לספק המלצות טיפוליות ואף לנהל שיחות טיפוליות באמצעות רובוטים או אפליקציות ממוחשבותכמו כן, מחקרי מוח מתקדמים משתמשים בבינה מלאכותית כדי לאפיין ולנתח נתוני פעילות מוחית מדויקים בעזרתם אפשר לחקור תהליכים מנטליים ורגשיים [מהם תהליכים מנטליים ונפשיים אתם שואלים – כאן הרחבנו].

ניתן לומר שבינה מלאכותית היא כלי חשוב ביותר עבור חקר המוח והנפש. היא מאפשרת ניתוח יעיל ומדויק של תהליכים מורכביםמה שפותח צוהר להבנה טובה יותר של המנגנונים המנטליים.

יישומים של בינה מלאכותית לגילוי עצמי

ניתוח רגשי אישי

אחד היישומים המעניינים הוא שימוש בבינה מלאכותית לניתוח מצבים רגשיים אישיים של המשתמש.
לדוגמה, הסטרטאפ Emotech מפתח אסיסטנט וירטואלי בשם Emma אשר מנתח שיחות עם המשתמש ועוזר לו להבין את מצבו הרגשי.
Emma עורכת ראיונות אישיים כדי ללמוד על עמדות, דעות ורגשות שלך. היא מזהה דפ בהתנהגות ובמצבי רוח ומסוגלת לספק תובנות אישיות עמוקות

היופי בEmma הוא שהיא מתוכנתת להראות אמפתיה והבנה. כך שבניגוד לפסיכולוג אנושי, ניתן לשתף אותה בפרטים אישיים ללא חשש או מבוכה.

זיהוי דפוסי חשיבה

אחד האתגרים בגילוי עצמי הוא ההטיה הקוגניטיביתהנטייה שלנו לפרש מצבים בצורה מוטה על פי הנחות יסוד שגויות שיש לנו. למשל, מי שסובל מהפרעת דיכאון כרונית נוטה לראות את עצמו ככישלון ולפרש את מאורעות החיים באופן שלילי.

זיהוי דפוסי חשיבה שליליים הזו יכול להיעשות ביעילות רבה על ידי בינה מלאכותית [מיינדסט כמטא למיומנויות העתיד]. וזה יכול להיות המפתח לשינוילדוגמה, הסטרטאפ Wise Therapeutics משתמש בבינה מלאכותית כדי לאתר הטיות קוגניטיביות ומחשבות שליליות חוזרות. הוא מספק המלצות אישיות כיצד לשנות דפוסי חשיבה בעייתים. ומציג נקודת מבט חלופית.

המלצות מותאמות אישית

יישום נוסף של AI לגילוי עצמי הוא יצירת המלצות מותאמות אישית לשיפור הרווחה הנפשית. למשל הסטארטאפ BioBeats מפתח יישומון שעוקב ברצף אחר מדדי דופק, שינה, פעילות גופנית ועודומנתח נתונים אלו יחד עם תשובות לסקרים יומיומיים אודות הרגשת המשתמש.

על בסיס ניתוח זה האלגוריתם של BioBeats ממליץ על טכניקות ספציפיות שיכולות לשפר את מצב הרוח והמוכנות המנטלית [עוד לפרק בהקשרי חוסן מנטלי האזינו כאן]. כך שבמקום עצות כלליות אתה מקבל המלצות פעולה אישיות שמותאמות בדיוק לצרכיך.

סיכום ומסקנות

בינה מלאכותית הופכת להיות כלי יעיל וחשוב להבנה ושיפור עצמיהיא מסוגלת לאסוף נתונים, לזהות דפוסים אישיים ולתת המלצות רלוונטיות לשיפור רווחתנו הנפשיתככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם כך תגבר יעילות השימוש בה לצרכים אלונראה שעתיד הפסיכותרפיה יכלול אינטגרציה הדוקה עם בינה מלאכותית. מה שיקל עלינו להכיר את עצמנו טוב יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן