כיצד לתכנן תהליך למידה ולהצליח בלימודים עם טל כפיר

862
0

בפרק הזה אנחנו ננסה להבין כיצד לתכנן תהליך למידה נכון ולהצליח בלימודים. לצורך זה אני מראיין את טל כפיר, מייסד ספירלה- המרכז לפיתוח חשיבה מתפתחת, מנחה סדנאות לאימון המוח ופיתוח היצירתיות.

הפרק מתחיל בשיתוף בחוויות של חוסר הצלחה שגם טל וגם אני חווינו כתלמידי תיכון ועל הדרך והצמיחה שעשינו מאז ועד היום. מהר מאד אנחנו צוללים למודל שאיתו טל עובד שמתמקד ב-3 חלקים: רצון, אמונה וכלים. 
אנחנו נכנסים לכל חלק במודל בהרחבה בנסיון לתת לכם רצון, אמונה וכלים להוציא את המיטב מכל תהליך למידה שאתם מתמודדים איתו ולהגיע עם גישה של Growth Mindset.

למה אנחנו כושלים בלימודים ואיך נצליח הפעם

רבים מאיתנו זוכרים את ימי בית הספר כתקופה מאתגרת מבחינה לימודית. כתלמידים, רבים חוו תחושות של אכזבה, תסכול וחוסר אונים מול קשיים אקדמיים. גם בחיים הבוגרים, כשאנו פונים ללמוד מקצוע חדש או ניגשים ללימודים גבוהים, אנו חווים לעיתים קרובות התנגשות עם חומות מנטליות שלנו עצמנו, שמונעים מאיתנו לממש את הפוטנציאל האמיתי שלנו.

אז למה אנו כושלים בלימודים ואיך נוכל לשנות את המצב ולהצליח? בפרק של פודקסט “מיינדסט” המנחה שלומי חסטר ואורחו טל כפיר מנתחים את הגורמים להצלחה וכישלון בלימודים וחושפים בפנינו מודל מעשי לשיפור ביצועי הלמידה. בואו נצלול יחד לסיפורם המרתק ונבין מה הלקחים שניתן להפיק מהם.

הסיפור האישי של טל

טל כפיר, שהיום הוא מומחה ללמידה ופיתוח אישי, התמודד כנער עם קשיים אדירים בביה”ס:

“הייתי תלמיד ששינה את בית ספר. ובצפר גם לא כל כך אהב את הפרסונה שהייתי, ואני מאוד סבלתי בכל השלושה עשר שנים האלה, בכיתה ההגילו אצלי דיסלקציה והפרעת קשב, וכל הברדה כזה, וחייתי בתחושה, גדלתי בתחושה ששום דבר טוב לא יצא ממני. שאני לא יכול להצליח, שאני לא יכול ללמוד, שאין לי טעם גם לנסות”.

טל שינה לחלוטין את כיוון חייו אחרי ביה”ס ועבר לעסוק בביטחון ואבטחה. רק בגיל 26, לאחר שנים של בריחה מהלימודים, הוא החליט לפנות לכיוון האמיתי שלו – פסיכולוגיה וחינוך. למרות תוצאה נמוכה בפסיכומטרי שמנעה קבלה לתואר ראשון, בעזרת לקויות למידה, כניסה לקורס תומכ והתמדה, טל התגבר גם על מכשול זה.

כשסיים תואר ראשון עם הצטיינות במכללה, הוזמן ע”י פרופסור מאוניברסיטה העברית לעשות דוקטורט. היום טל מעביר סדנאות לילדים ובני נוער לפיתוח מיומנויות למידה ועוזר להם לשנות את תפיסת העולם לכיוון חיובי יותר (“מיינדסט”).

המודל המנצח להצלחה בלימודים

מתוך ניסיונו האישי, גיבש טל מודל של 3 שלבים המובילים להצלחה לימודית:

רצון

רצון הוא המנוע הפנימי, הכוח המניע אותנו ללמידה. ללא רצון אמיתי, קשה לייצר מוטיבציה לאורך זמן.

כדי לזהות את הרצונות האמתיים שלנו, מומלץ:

  • להיזכר בתקופות ופעילויות שהיו כיפיות ומהנות עבורנו בעבר.
  • לבחור בלימודים הקשורים לתחומי העניין והכישרון שלנו.
  • לחבר את הלימודים למטרה או חזון גדול יותר שיש לנו לחיים.

(מקורות: ספרו של דניאל פינק – Drive)

אמונה

בניגוד למה שחשבו בעבר, היום ידוע שהמוח אנושי הוא דינאמי וניתן לאימון. כלומר, ביכולתנו לפתח יכולות קוגניטיביות ולשפר יעילות לימודית.

תפיסה זו נקראת “growth מיינדסט” (“חשיבה מתפתחת”) והיא הכרחית להתמדה והצלחה לימודית.

כדי לפתח מיינדסט חיובי:

  • כדאי לזהות מחשבות מגבילות ולהחליפן במחשבות מעצימות ותומכות.
  • חשוב לראות באתגרים וקשיים הזדמנות לצמיחה ולמידה.
  • מומלץ להימנע מהשוואה לאחרים ולהתמקד בצמיחה אישית.

כלים

השלב האחרון במודל הוא רכישת הכלים והאסטרטגיות הלימודיות הנכונות.

על פי ספרו של החוקר אנדרס אריקסון (Peak Performance), כלי למידה אפקטיביים כוללים:

  • הצבת מטרות ספציפיות ובניית תוכנית פעולה ברורה.
  • איתור מאמן/מנטור איכותי שייתן משוב שוטף.
  • אימון בריכוז גבוה לפרקי זמן קצרים.
  • אימון מאתגר שדורש מאמץ ויזע.

לסיכום, טל מציג בפנינו מודל פעולה מעשי וברור להצלחה בלימודים, הכולל 3 מרכיבים חשובים: רצון פנימי, תפיסת עולם חיובית ורכישת כלים יעילים. עלינו רק ליישם!

פרטי יצירת קשר של טל:

מייל: spiralabrain@gmail.com

אתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן