חכמת המינימליזם עם הדס מדר

698
0

האם יתכן שהסוד לחיים מספקים ומאושרים יותר טמון בלעשות פחות?

בפרק הזה אני מארח את יקירת הפודקאסט הדס מדר – יועצת לשינוי דפוסי אכילה וחשיבה, ואנחנו נשוחח על מה שהדס קוראת לו בספרה החדש “חכמת המינימליזם”.

בפרק הדס תסביר מהו מינימליזם מבחינתה, מדוע הוא תרופת נגד למגפת השפע שבה אנחנו רק רוצים עוד ולא עוצרים לרגע לחשוב האם זה מתאים לי. הדס מסבירה כיצד מינימליזם קשור לאושר שלנו, לשלווה פנימית, לתזונה, לזוגיות, למשפחה ומסבירה כיצד ניתן להשתמש בחכמת המינימליזם כדי לחיות חיים נקיים, מדויקים ומספקים.

מהו בעצם מינימליזם?

רבים מאתנו חושבים על מינימליזם במונחים של פשטות חומרית – לגור בבית קטן, להחזיק מעט חפצים, ללבוש בגדים בסיסיים. אך בראיון המרתק הזה, הדס מדר מרחיבה את ההגדרה של מינימליזם לכדי תפיסת עולם וצורת חשיבה.

עבור הדס, מינימליזם הוא היכולת להתנתק מעודף הגירויים והאפשרויות שמציעה לנו תרבות הצריכה, ולהתמקד בעיקר. היא מסבירה כי המינימליזם מאפשר לנו “להתפשט מהחיים” – להיפטר מכל מה שמיותר ומכביד עלינו, ולהבין שאין דברים מיותרים המסיחים את דעתנו.

המינימליזם הוא אם כן צורת חשיבה, גישה ויכולת ליישם עקרונות של פשטות, בהירות והתמקדות בעיקר גם בתחומים כגון לבוש, אכילה, קריירה, מערכות יחסים ועוד.

איך זה קשור לבריאות ולתזונה נכונה?

הדס מספרת כי היא נתקלת ב”תרבות השפע” בעיקר מנקודת מבטה כיועצת תזונתית. ישנם כיום כל כך הרבה אופציות ואפשרויות בתחום המזון, עד שהדבר יכול להיות מבלבל ומתיש.

המינימליזם מסייע לנו להתמקד בעיקר גם בתחום זה – לדעת לבחור נכון עבורנו מבחינה בריאותית ותזונתית, מבלי להיגרר לאופנות חולפות. המינימליזם גם עוזר לנו לאכול בקצב הנכון עבורנו, מבלי להיכנע לפיתויים וללחצים חברתיים.

הדס טוענת כי כאשר אנו אוכלים בצורה נכונה ומאוזנת, דבר זה אף משפיע לטובה על מצבנו הנפשי והרגשי. אכילה בריאה ונכונה תורמת לוויסות רגשי טוב יותר ואף מסייעת בפיתוח אינטליגנציה רגשית.

איך המינימליזם יכול לשפר את מערכות היחסים שלנו?

שלומי והדס דנים בהרחבה בקשר שבין מינימליזם לבין יחסים בין-אישיים – החל מזוגיות וכלה במשפחה.

לטענתה של הדס, כאשר אנו חיים במציאות עמוסה ורודפת הישגים, אנו עלולים “לפספס את הרגעים” ולהזניח את מערכות היחסים הקרובות לנו. המינימליזם מאפשר לנו להאט, להתבונן פנימה, ולתת תשומת לב ומקום לאנשים החשובים ביותר בחיינו.

הדס מציינת כי חשוב לדעת “לקדש” זמן איכות לבן/בת הזוג. הדבר יכול להתבטא בפעולות פשוטות כגון לשתות יחד כוס יין או לבשל ארוחת ערב, אך העיקר הוא להקדיש זה לזה תשומת לב מלאה ולהיות נוכחים ברגע.

גם בחינוך ילדים המינימליזם משחק תפקיד חשוב. על ההורים ללמד את ילדיהם הרגלי אכילה בריאים, לעודד אותם לפעילות גופנית, ולאפשר להם “זמן שיאום” הכרחי להתפתחות תקינה של הילד.

איך המינימליזם יכול לסייע לנו בקריירה ובעבודה?

בפרק מתואר כיצד תרבות הצריכה ותרבות ההישגיות מכניסות אותנו לעיתים קרובות למצב של “פומו” תמידי – של לחץ, תחרות ומרוץ אינסופי אחרי הישגים והצלחות חיצוניות.

הדס טוענת כי המינימליזם מאפשר לנו “לשחרר את הפומו” ולהאט את קצב החיים. עלינו לזכור כי אנו שונים זה מזה ביכולות ובכישורים, ועל כל אחד למצוא את הקצב וסגנון העבודה המתאימים לו.

חשוב לקחת לפחות כמה הפסקות קצרות במהלך היום העמוס, לנשום עמוק, לשתות קפה בנחת או פשוט להביט דרך החלון. הפסקות אלו מאפשרות לנו להתמלא מחדש באנרגיה ולהגיע רעננים יותר להמשך היום. כך נוכל ליהנות גם מהדרך ולא רק מהיעד והתוצר הסופי.

לסיכום, המינימליזם הוא גישה ואורח חשיבה המבקשים לפשט ולייעל את חיינו ללא קיצוניות. בספרה המרתק של הדס מדר, אפשר לראות כיצד ניתן ליישם מינימליזם בתחומים רבים כדי ליהנות מחיים פשוטים ובריאים יותר, תוך שמירה על הנאות קטנות שהופכות אותם למשמעותיים יותר.

לאתר של הדס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן