קריפטו: ברוכים הבאים למהפכה עם ליאור מסיקה

515
0

בפרק הזה אני מארח את ליאור מסיקה, יזם סדרתי ומנכ”ל קרן ההשקעות עדן בלוקס המתמחה בתחום טכנולוגיות הבלוקצ’יין.

בפרק אנחנו ננסה להסביר איזו מהפכה טכנולוגית, כלכלית ותרבותית עומדת בפתחנו. ננסה להסביר מדוע כדאי לכל אחד ואחת מכם להכיר את עולם התוכן הזה, להישאר מעודכנים וללמוד את התחום, נעשה סדר במושגים ונסביר כיצד הטכנולוגיה הזו צפויה לשנות את העולם כפי שהכרנו אותו.

המהפכה הבאה: בלוקצ’יין וקריפטו

אנחנו חיים בעידן מרתק של שינויים טכנולוגיים, כלכליים וחברתיים מהירים בקצב שלא היה כמותו מעולם. כל יום נוצרות חידושים שמשנים לנו את החיים בצורה דרמטית, לטובה או לרעה.

מהי אותה הטכנולוגיה המדוברת שכולם מתלהבים ממנה?

אחת הטכנולוגיות המבטיחות והמרתקות ביותר שקיימות היום היא הבלוקצ’יין (Blockchain). מדובר במעין רשת מבוזרת המורכבת משרשרת של בלוקים דיגיטליים, שבכל אחד מהם ישנה כמות מסוימת של מידע מקודד.

הבלוקים מקושרים זה לזה באמצעות עקרונות מתמטיים וקריפטוגרפיים, מה שיוצר מבנה נתונים אחיד, בטוח ובלתי ניתן לשינוי. הבלוק הראשון מכונה “בלוק הבראשית” והוא מכיל קוד המתאר כיצד יש לבנות ולאמת את שאר הבלוקים.

בלוקצ’יין יכול לשמש לאחסון מגוון רחב של סוגי מידע, אך המפורסם שבהם הוא כמובן הביטקוין.

ביטקוין – המטבע הדיגיטלי ששינה את העולם

ביטקוין היה המיזם המעשי הראשון שמימש בהצלחה את טכנולוגיית הבלוקצ’יין בשנת 2008. המטרה המקורית של הביטקוין הייתה ליצור מערכת תשלומים אלקטרונית מבוזרת שאינה תלויה בבנקים או בסוכנויות בינלאומיות.

ואכן, הביטקוין מאפשר לאנשים פרטיים לשלוח ולקבל כסף דרך האינטרנט בלי צורך במתווך. בנוסף, מחיר הביטקוין נקבע אך ורק על ידי היצע וביקוש בשוק הפתוח – ללא התערבות ממשלתית.

הערך המוסף המרכזי של ביטקוין הוא פתרון בעיית האמון בין צדדים ללא צורך בסמכות מרכזית. הבלוקצ’יין פותר את הבעיה הזו בצורה מבריקה.

מדוע הבלוקצ’יין כל כך מבטיח?

החידוש הגדול בבלוקצ’יין הוא שהוא מבוזר לחלוטין ואינו נשלט על ידי אף גוף מרכזי כמו מוסד פיננסי או חברה. המידע נשמר על גבי אלפי מחשבים בכל רחבי העולם.

זאת אומרת שאף אחד לא יכול למחוק, לערוך או לבטל נתונים הרשומים בתוך בלוקצ’יין. פעם שהמידע נכנס לבלוקצ’יין, הוא נשאר שם לנצח. כל זה בזכות טכניקות הצפנה ואימות מתקדמות.

נניח שגנב מנסה לגנוב ביטקוין או מידע אחר מתוך הבלוקצ’יין. על מנת לעשות כן, הוא יצטרך “לשבור” את ההצפנה ואז לשנות את כל המידע ביותר מ-50% מהמחשבים המחזיקים עותק של הבלוקצ’יין במקביל. הסיכוי לכך קלוש ביותר.

זוהי מהפכה אמיתית שמשנה לנו את התפיסה על נתונים ובעלות. עכשיו ניתן “להעתיק” דברים מהעולם הפיזי אל המרחב הווירטואלי ולדעת בוודאות מוחלטת למי הם שייכים.

הזדמנויות עסקיות והשלכות חברתיות

טכנולוגיית הבלוקצ’יין פותחת בפנינו הזדמנויות עצומות לחדשנות ושינוי מרחיק לכת בתחומים רבים:

כלכלה ופיננסים – מטבעות קריפטו כמו ביטקוין מאפשרים העברת כספים ללא צורך בבנקים. אנחנו יכולים להפוך לבנקאים של עצמנו ולנהל בעצמנו את הכסף.

בנוסף, טכנולוגיות כמו DeFi מאפשרות יצירת שירותים פיננסיים מבוזרים כמו הלוואות, חיסכון והשקעות ללא צורך לסמוך על מוסדות מרכזיים. הפוטנציאל כאן עצום ביותר.

רישוי וקניין – NFTs הם טוקנים לא החליפים שמייצגים בעלות על יצירות אומנות ופריטי אספנות דיגיטליים. הם מאפשרים לנו “להעתיק” ולשכפל חפצים מן העולם הפיזי אל תוך העולם הדיגיטלי. יש כאן פוטנציאל עצום ליצירת שווקים חדשים.

פוליטיקה וממשל – גם בתחומים אלה יש יישומים מעניינים כמו מערכות הצבעה מאובטחות הרבה יותר, קבלת החלטות קולקטיבית ושיתוף מידע ציבורי. שימוש נרחב בטכנולוגיית בלוקצ’יין יכול להפוך את הממשל לשקוף ויעיל הרבה יותר.

טכנולוגיה מבטיחה שעדיין בחיתוליה

הבלוקצ׳יין מאפשר לנו לחשוב מחדש על הדרך שבה אנחנו מתנהלים ויוצרים ערך בחברה. במקום להסתמך על גופים מתווכים שמרכזים כוח, אנחנו יכולים ליצור מערכות כלכליות וחברתיות בהן הערך והשליטה מפוזרים בצורה שוויונית בין כולם.

זוהי מהפכה אמיתית שעדיין נמצאת בחיתוליה. הפוטנציאל של הטכנולוגיה הזו לגמרי לא מוצה ויש הרבה מאוד חדשנות ויזמות בעולמות האלה שמחכים לנו בעתיד.

אז כדאי שנתחיל להכיר ולהבין את העולם הזה כבר עכשיו… לפני שכולם ידברו עליו והוא כבר יהפוך למיינסטרים לחלוטין. העתיד כבר כאן!

עוד על ליאור בכתבה הזהו בכלכליסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן