המדריך השלם לשימוש בפחד עם כפיר יצחקי

433
0

בפרק של היום אני מארח את כפיר יצחקי, בעל ארגון עולמי לקרב מגע, מטפל ומרצה ומחבר הספר ‘נשק לא קונבנציונלי: המדריך השלם לשימוש בפחד’, ואנחנו נדבר על פחד. מהו פחד, ומהי הפרעת פחד? כיצד לנווט את התודעה שלנו דרך פרופוגנדת הפחד שמתוקשרת לנו בערוצים השונים וכיצד ניתן להשתמש בכלים ספציפיים כלי להשתמש בפחד לעבר חיים של הצלחה ושגשוג.

הפחד ככוח מניע להצלחה

המוח האנושי “מתוכנת” להימנע מסיכון

כפי שמסביר כפיר יצחקי, המוח האנושי מתוכנת באופן בסיסי לזהות ולהימנע מסיכונים ואיומים. זו תגובת “הילחם, ברח או הקפא” הידועה שתפקידה לשמור על ההישרדות שלנו.

הבעיה היא שתגובת ההישרדות הזו פועלת באופן גורף – המוח רואה בכל שינוי סוג של איום, בין אם מדובר בשינוי חיובי ובין אם שלילי. לכן אנו נוטים באופן טבעי לפחד גם מפני הזדמנויות לצמיחה, התפתחות והצלחה בחיינו.

כלומר, המוח “מתוכנת” לזהות את הסיכון אך לא בהכרח להבחין בין סוגי סיכונים שונים. זוהי נטייה אבולוציונית עתיקת יומין ששימשה אותנו היטב בעבר אך פחות מתאימה למציאות המודרנית.

פחד כאינדיקציה לפוטנציאל גבוה

על פי כפיר יצחקי, הפחד יכול לשמש גם כאינדיקציה חיובית לקראת צעדים משמעותיים בחיינו ופריצות דרך אישיות.

כלומר, ככל שהפוטנציאל לצמיחה והצלחה גדול יותר, כך גם עשויים לגדול הסיכון ורמת הפחד הכרוכים במהלך. הפחד אינו בהכרח סימן לכך שמשהו רע עומד לקרות, אלא דווקא אינדיקציה לאפשרות נדירה ומרגשת.

לדוגמה, פחד וחרדה הם תגובות טבעיות לקראת נישואין, לידה, החלפת קריירה או פתיחה בעסק עצמאי. הפחד משקף את גודל הצעד והשינוי הצפוי בחיינו.

אם כן, במקום להיבהל או להירתע מהפחד, כדאי לראות בו אינדיקציה לכך שאנו נמצאים בנקודת מפנה משמעותית בחיינו.

פחד כאנרגיה נייטרלית

כפי שמסביר כפיר יצחקי, ברמה הבסיסית ביותר פחד הוא סוג של אנרגיה או כוח. אין משמעות אינהרנטית לאנרגיה – כל מה שנותן לה משמעות הוא השימוש שאנו עושים בה.

לכן פחד כשלעצמו הוא כוח נייטרלי. הכול תלוי באופן שבו אנו בוחרים לתעל ולנווט את האנרגיה הזו.

האם נאפשר לפחד לשתק ולהקפיא אותנו מפני התקדמות? או שמא נדע להפוך אותו לכוח מניע עזר ובריא הדוחף אותנו קדימה?

בעזרת פרספקטיבה נכונה וכלים יישומיים ניתן ללמוד כיצד לנתב את אנרגיית הפחד ולהפוך אותה מכשול למקפצה – למנוע הצלחה האישית שלנו.

למידת שליטה בפחד כמיומנות נרכשת

חשוב לזכור שהיכולת לשלוט בפחד ולא לאפשר לו להכתיב את מעשינו היא מיומנות נרכשת ככל מיומנות אחרת. היא דורשת למידה, תרגול ואימון עקביים על מנת להפוך לחלק בלתי נפרד מתפיסת המציאות שלנו.

מחקרים מראים כי אפילו ספורטאים מקצועיים ואנשי כוחות הביטחון עוברים אימונים ותרגילים מיוחדים המיועדים לחזק את היכולת שלהם לתפקד ביעילות תחת לחץ ופחד. אין זה מצב טבעי הניתן כמובן מאליו.

אם כן, כולנו יכולים לרכוש מיומנויות אלו ולשפר את יכולתנו לשלוט בפחד. דרושה הקדשת זמן ומאמץ להטמעת גישה בריאה יותר כלפי הפחד בתודעה שלנו, אך התהליך אפשרי ומשתלם.

ניצול הפחד לטובת הגשמה עצמית

בסופו של דבר, ניתן “לאלף” את הפחד ולהפוך אותו מאויב לבעל ברית. במקום להלחם נגד הפחדים שלנו נוכל ללמוד להשתמש בהם לטובת מטרותינו והגשמת שאיפותינו.

כפי שכפיר מסביר בספרו, בעזרת פרספקטיבה נכונה, כלים יישומיים ואימון נמרץ ניתן יהיה “לגייס” את כוח הפחד כמנוע עזר להנעה ופעולה ממוקדת ויעילה יותר.

פחד הוא כוח טבעי ונייטרלי הקיים בנו, ובמקום להלחם בו או להתעלם ממנו עדיף לרתום אותו לטובת מטרותינו. כך נוכל להפוך כל מגבלה להזדמנות ולנצל את הפחד למימוש מלא יותר של עצמנו.

קצת על כפיר:

בעברו היה כפיר מתחרה מקצועני באומנויות לחימה, וזכה באליפות ישראל בקראטה. טרם גיוסו לצה”ל עמד על סף אבדן ראייה בעקבות ניתוח שהסתבך. בשירותו הצבאי שכלל שירות קבע, שימש כפיר כלוחם וראש תחום הדרכת קרב מגע ביחידת “דובדבן”, יחידת המסתערבים של צה”ל המתמחה בלוחמה בשטח בנוי. במהלך מסלול ההכשרה, איבד את הזיכרון לטווח קצר כתוצאה מתאונת אימונים, ולאחר סיום ההכשרה, נשלח לייצג את היחידה שלו באליפות צה”ל בקראטה, שבה זכה במדליית הזהב. את קורס מדריכי קרב המגע של צה”ל, וכן את קורס המדריכים הבכירים לקרב מגע של צה”ל, סיים כפיר בדירוג הגבוה ביותר ונבחר כמדריך מצטיין בשניהם.

בתור אזרח, הוענקו לכפיר שני עיטורי גבורה אזרחיים לאחר שהציל נערה מאונס, ובעקבות אירוע אחר, שבו רדף והשתלט בידיים חשופות על מחבל במהלך אחד מפיגועי הדקירה הקשים ביותר שאירעו במהלך אינתיפאדת הסכינים, אירוע שכלל לא היה מעורב בו. במהלך הכרעת המחבל, נפצע כפיר בעצמו. למרות הפציעה והתפנית הקיצונית בחייו, החליט כפיר לסיים את לימודי המשפטים ולהמשיך בהובלת הארגון אשר ייסד.

מעשיו ותרומתו לביטחון מדינת ישראל זכו לתהודה בינלאומית בכלי תקשורת רבים ברחבי העולם, והוענק לו הפרס היוקרתי, ״Guardian Of Israel” (“מגן ישראל”), מטעם ארגון “StandWithUs” העולמי. בטקס הענקת הפרס שנערך בלוס-אנג׳לס, השתתפו אלפי אנשים וביניהם שגרירים, בכירי צה״ל וצבא ארה״ב, וכן בכירים לשעבר במערכות הביטחון הישראליות והאמריקניות.

את הכלים, התובנות, והחוויות מסמרות השיער שעבר כפיר במהלך השנים, משתף כפיר במהלך הרצאת הדגל שלו, “לפחד בחכמה”, שאותה הוא מוסר בישראל ובמדינות שונות בעולם למגוון רחב של חברות, ארגונים ותעשיות, בעברית, אנגלית וספרדית.

קישור לעמוד הספר https://www.kfiritzhaki.com/book 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן