גישה של הצלחה עם ד”ר עוז גוטרמן

675
0

בפרק של היום אני מארח את ד”ר עוז גוטרמן – ד”ר לפסיכולוגיה, סופר, מרצה בכיר באוניברסיטת בר אילן ובאקדמית גליל עליון ומרצה בינלאומי – ואנחנו נדבר על הצלחה. אני אנסה להבין מהי גישה של הצלחה, מה מנבא הצלחה מה הפער בין מידע לבין יכולת, מהו מד התכלס ואיך הוא קשור למטרות מסוג A. בגדולת אנחנו מנסים להבין מהו ההבדל בין אלו שמגיעים להצלחה שהם רצו בחיים לבין אלו שלא.

סודות ההצלחה שלא מלמדים בבית ספר

התובנות והמחקרים של פרופסור עוז גוטרמן על מה שבאמת מונע מאיתנו לממש את שאיפותינו וחלומותינו, ואיך ניתן להתגבר על כך באופן מעשי.

לרובנו יש חלומות, שאיפות ומטרות שאנו רוצים ומקווים להשיג. בין אם זו קריירה מוצלחת, זוגיות מספקת, בריאות או רווחה כלכלית. אבל למרות הידע הנרחב הקיים כיום על כל אחד מתחומים אלו, מדוע רבים כל כך לא מצליחים לממש בפועל את שהם כה רוצים?

למה נכשלים במימוש החלומות?

פרופסור עוז גוטרמן, חוקר ומרצה באקדמיה ובין-לאומי בתחום הפסיכולוגיה חיובית והצמיחה האישית, מציג בפרק זה מחקר מרתק אודות הסיבות השכיחות ביותר לכישלון בהשגת המטרות.

על פי מחקרים רבים בתחום, כשבאים לבדוק למה אנשים אינם רוכשים הרגלים בריאים, אינם מצליחים לבצע שינויים שרצו במערכות היחסים שלהם או מתקשים להתקדם בקריירה, רובם מאשימים גורמים חיצוניים כמו:

מידע או ידע חסרים

אנשים נוטים להאמין כי הסיבה שאינם מצליחים להשיג את מטרותיהם היא חוסר במידע או ידע. “אילו רק ידעתי מה הדיאטה האופטימלית, הייתי רזה יותר”; “אילו הייתי לומד עוד על כלכלה והשקעות, הייתי עשיר יותר” וכו’. אך המחקרים מוכיחים שלרוב המידע והידע אינם הגורם המעכב.

חוסר כוח רצון או אכפתיות

כשאדם אינו מצליח להתמיד בדיאטה, להקדיש מספיק זמן איכות לבן/בת הזוג, או לסיים את התואר שהתחיל – אנו נוטים לחשוב שפשוט חסרים לו המוטיבציה וכוח הרצון. אך המחקרים מראים שהדבר קשור יותר למנגנוני תמיכה חיצוניים מאשר לתכונות פנימיות כמו אכפתיות או כוח רצון.

עוז מסביר על בסיס מחקרים רבים כי ידע ומוטיבציה פנימית הם רק הדלק, אך אנו זקוקים גם למנוע ולהילוכים שיניעו אותנו קדימה למרות המכשולים. ואלו נעדרים מרובנו.

המרכיבים החסרים שמונעים הצלחה

עוז מחלק את המרכיבים החסרים הללו לשלוש קבוצות עיקריות:

1. חוסר תכנון מעשי ואסטרטגי

אנו נוטים להסתפק ברמה המושגית-רעיונית של המטרה, מבלי לתרגם אותה לתוכנית פעולה מפורטת. “אני רוצה להרוויח יותר”; “אני רוצה קשר טוב יותר עם בני המשפחה” – אך אין פירוט של הצעדים המעשיים שיובילו לכך.
כך יוצא ש-95% מהפעולות היומיומיות שלנו אינן קשורות כלל למה שאנו מצהירים כי חשוב לנו באמת.

2. התמקדות בדחוף ולא בחשוב

לצד חוסר בתכנון מעשי, ישנה נטייה להתמקד במשימות ומטלות דחופות שממלאות את היומיום, על חשבון הפעולות החשובות באמת שיקדמו אותנו למטרותינו. כך אנו כל הזמן “כיבוי שרפות” במקום לבנות את המבנה החסין-אש.

3. היעדר “משפחות תומכות”

זוהי מילה מתחום הפסיכולוגיה החיובית שפיתח פרופסור טל בן-שחר מאוניברסיטת אוקספורד. משפחות תומכות הן למעשה קבוצת תמיכה וירטואלית, שבה החברים דוחפים זה את זה להתקדם לקראת מטרה מסוימת. עוז מסביר שהיעדר קבוצה תומכת כזו הוא אחת הסיבות המובילות לוויתור על שאיפות ומטרות.

המפתחות להצלחה שחסרים לרובנו

לאחר שתיאר לנו את הגורמים והמכשולים השכיחים, עוז גוטרמן מציג בהרחבה דרכים ישימות להתגבר עליהם. בין היתר הוא נותן לנו את המפתחות הבאים:

● תרגום מטרות לתוכנית פעולה מפורטת – כולל אבני דרך ולו”ז, תזכורות ומנגנוני משוב שיוודאו שאנו באמת מתקדמים לשם.

● בניית סדר יום המבוסס על סדר עדיפויות נכון – ויתור על דברים חשובים פחות לטובת אלו שיקדמו אותנו למטרותינו, והקפדה לבצע אותם.

● הקפדה על הקצאת זמן איכותי שבו אנו פועלים ישירות אל עבר יעדים/ מטרות – ולא מבזבזים את הזמן בפעולות לא מועילות.

● יצירת קבוצת תמיכה וירטואלית – חבורה לאנשים בעלי מטרה זהה שנפגשים לעיתים קרובות (ולו באופן מקוון) ודוחפים זה את זה להתקדם.

● איתור הזדמנויות – לא להמתין פסיבית ל”מזל” אלא לחפש באופן אקטיבי הזדמנויות ו”לייצר מזל” בכל תחום בחיינו שרוצים לקדם אותו.

סיכום

אנו מקבלים מפתחות פשוטים ופרקטיים שבכוחם לעזור לנו להתגבר על מכשולים נפשיים ופנימיים, ולתרגם מושגים מופשטים של מטרות לתוכניות אסטרטגיות מפורטות וברות ביצוע.

לצד תובנות מחקריות מעמיקות שעוז קיבל בעשרות שנות לימוד והוראה, הוא נותן לנו טיפים ישימים שניתן לבצע מיד ולשפר באופן דרסטי את סיכויי ההצלחה שלנו בהשגת היעדים שאנו חפצים בהם

שאלות ונושאים שעלו בפרק:

  1. כשאתה מדבר על הצלחה אתה מתחיל מהחשיבות של גישה. למה זה כל כך חשוב?
  2. מה הכוונה “בינוניות זה מקצוע”?
  3. מהם שלושת השקרים?
  4. מהי מצוינות ולמה אינטליגנציה היא לא תנאי מספק?
  5. איך אנשים מגדירים הצלחה?
  6. מה התכנית?!
  7. מה זה מד התכלס?
  8. מה יוצר את הפער בין אלו שמצליחים להתקדם בחיים (על פי הגדרתם) לבין אלו שלא?
  9. מה התפקיד של מזל בהצלחה?
  10. מסרים לסיום

איפה ניתן למצוא את עוז:

קבוצת הפייסבוק “מר מחר – קהילה בצמיחה מתמדת

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן