חשיבותה של שינה עם ד”ר עידו מגן

852
0

האם אתם ישנים מספיק?

השינה משחקת תפקיד מרכזי בבריאות וברווחה האישית שלנו ועל כך ד”ר עידו מגן מדבר בפרק הבא.

יחד ערכנו צלילה עמוקה אל תוך העולם המסתורי והמרתק של השינה – תופעה שאנו חווים כל לילה, אבל למעשה יודעים עליה מעט מאוד.  

התחלנו עם השאלה הבסיסית – למה בכלל אנחנו ישנים? עידו הסביר שישנן מספר סיבות, ביניהן ניקוי רעלים מהגוף, חידוד זיכרונות חשובים ושיכחון מיותרים, תיקון נזקי DNA, ועוד. כלומר, השינה היא הזדמנות ל”ניקיון ותיקונים” שהגוף זקוק להם.

המשכנו להגדרה של חוסר שינה – מצב בו אנו ישנים פחות מכמות שעות מינימלית הנחוצה לתפקוד תקין. עידו הסביר שלפי המלצות, מבוגר צריך לישון כ8 שעות בממוצע. פחות מכך עלול לגרום לבעיות בריכוז, זיכרון ועוד תחומים קוגניטיביים. 

אחד הגילויים המעניינים היה ששינה משובשת או חסרה פוגעת ביכולת המוח לבצע “גיזום סינפטי” – תהליך חיוני בו מתבצע גיזום של דנדריטים (התפצלויות עצביות) כדי לשמר זיכרונות חיוניים ולהיפטר ממיותרים. יוצא שחוסר שינה פוגע בזיכרון לטווח ארוך!

דיברנו גם על שלבי השינה השונים שאנו עוברים בכל לילה, ובפרט על שלב ה-REM בו אנו חולמים. גילינו שחסר בשלב זה פוגע בצורה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי למחרת היום.  

עידו סיפר גם על מחקר מעניין שבו השוו בין שינויי DNA ומטבוליזם בין קבוצה שישנה כרגיל לקבוצה שמנעו ממנה שינה חלקית, עם אפשרות “להשלים שעות” בסופי שבוע. התוצאה: לא רק שהשלמה כזו לא עזרה, היא אף גרמה לנזק מטבולי גדול יותר! מסקנה חשובה: אין תחליף לשגרת שינה תקינה.

בהמשך, דיברנו על הקשר שבין שינה לתיקון נזקי DNA. שמענו שבמהלך היום מצטברים בגוף נזקי חמצון, אך בשינה מתאפשר תיקונם הודות להיעדר פעילות מטבולית. בדומה לעבודות תחזוקה המתבצעות בכביש בשעות הלילה. מדהים!

סיכמנו עם סקירת ההשפעות הקשות שיכולות לנבוע מחוסר שינה או שינה משובשת: פגיעה בזיכרון וקשב, סיכון מוגבר לסוכרת ומחלות ניווניות כגון אלצהיימר, ועוד. 

אז אם ברצונכם להבין טוב יותר למה כל כך חשוב לישון מספיק, וללמוד על הנוירוביולוגיה המדהימה שמאחורי השינה – אל תחמיצו את הפרק הזה! הוא ישנה לכם את החשיבה על הנושא לעד. 

שיהיה לכם שבוע מצוין, מלא אנרגיות ורעננות! וזכרו לישון מספיק 😴

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן