קריירה בעולם משתנה עם נירית כהן

817
0

בפרק זה שמחתי לארח את נירית כהן, מחברת הספר “המדריך לקריירה בעולם משתנה”. נירית מובילה שיח חדשני על עולם העבודה המשתנה, והאופן שאנחנו משתנים איתו – בקריירה, בארגון, ובחינוך.

במהלך הפרק דיברנו על הספר של נירית – על מה הוביל אותו לכתוב אותו, ומהם מסריו המרכזיים. הוספנו ודיברנו על איזה מיינדסט צריך בעולם משתנה, אילו מנגנונים צריך לפתח ואיך ליצור רשת קשרים אסטרטגית כדי לנווט את הקריירה בהצלחה. 

הרחבה על נושאי השיחה מהפרק:

ניהול קריירה בעידן משתנה: אתגרים והזדמנויות

העולם סביבנו משתנה במהירות הולכת וגוברת. טכנולוגיות חדשות, מגמות כלכליות וחברתיות ואירועים בלתי צפויים יוצרים מציאות תעסוקתית דינאמית ומאתגרת. מה משמעות הדבר עבורנו ועבור הקריירה שלנו? האם נוכל לשרוד ולשגשג בנסיבות אלו?

הקריירה כבר אינה קו ישר לפרישה

בעבר, מסלול הקריירה הטיפוסי כלל בחירת מקצוע, רכישת השכלה ומיומנויות בתחום והצטרפות לארגון מסוים על מנת “לטפס” בסולם הדרגות שלו. המטרה הייתה להישאר נאמנים לאותו תפקיד וארגון עד הפרישה בגיל מאוחר.

אך התפיסה הזו של “קריירה לכל החיים” כמעט שאינה רלוונטית היום. מחקר של לינקדאין מצא שהתקופה הממוצעת שעובד נשאר בתפקיד מסוים היא כ-3 שנים בלבד. כמו כן, רוב העובדים צפויים לחוות מעברים תכופים בין מקומות עבודה ואף לעבור שינויי קריירה משמעותיים במהלך חייהם.

במקום המסלול היציב והעקבי שאליו ציפינו, הקריירה שלנו מתוארת כיום כסדרה של “מעגלים” – תקופות של צמיחה לצד תקופות של ירידה, שינויים ואף משברים.

אז איך מתמודדים עם מציאות כזו?

המסקנה שקריירה אינה מובטחת ויציבה לאורך כל החיים יכולה לעורר בנו תחושה של חרדה וחוסר אונים. אך האם יש בכך גם הזדמנויות? נירית כהן, מומחית בעלת ניסיון עשיר בתחום, סבורה שכן.

בראיון המרתק עם שלומי, נירית מציעה גישה חדשנית ומעצימה לסוגית ניהול הקריירה בעולם משתנה. גישה זו מבוססת על קבלה של השינויים הבלתי נמנעים והפיכתם להזדמנות אישית.

גישה פרואקטיבית: מחוללי שינוי ולא קורבנותיו

בעבר, מספרת נירית, היא הרגישה כאילו עליה “להתנצל” כשהיא מדברת על התמורות ואי הוודאות בשוק התעסוקה. כאילו היא מבשרת על מציאות בלתי נעימה שהיא מחוץ לשליטתנו.

אך עם הזמן, גישתה השתנתה לגמרי:

“העולם משתנה נקודה… ועכשיו מה תעשו עם זה?”

נירית אינה מתנצלת עוד – היא פשוט קובעת שהעולם משתנה באופן בלתי הפיך. ומכאן שתי אפשרויות פעולה עיקריות:

1) גישה ריאקטיבית: לחכות באופן פסיבי שהשינויים יתרחשו, ורק אז להגיב אליהם. זו בחירה באיבוד שליטה על הקריירה שלנו והפיכתה ל”גרורה” של כוחות חיצוניים.

2) גישה פרואקטיבית: לנסות לחזות מראש לאן הדברים עשויים להתגלגל ולפעול בהתאם כדי “לרכב על הגל” של השינויים. זו בחירה באחריות אישית ובניווט אקטיבי של מסלול הקריירה.

נירית ממליצה בחום על אימוץ גישה פרואקטיבית – זוהי למעשה הדרך היחידה לשמר שליטה מסוימת בכיוון שאנו נוקטים, במקום להיות מושפעים באופן פסיבי מהנסיבות.

אבל מה זה אומר בפועל לנהוג בגישה פרואקטיבית?

כישורים והרגלים הכרחיים להצלחה

כדי ליישם גישה פרואקטיבית בהצלחה לאורך זמן, יש לרכוש ולתרגל מספר מיומנויות והרגלים קריטיים:

● מודעות עצמית – הבנה עמוקה של הערכים, השאיפות והמניעים שלנו, שתאפשר בחירה מושכלת של מטרות ואסטרטגיות. כלי עיקרי: מדיטציה, כתיבת יומן, פעילות גופנית.

● מנהיגות עצמית – קבלת אחריות מלאה לכיוון האישי והמקצועי בחיינו במקום הסתמכות על גורמים חיצוניים. דורשת אומץ, משמעת ונכונות לפעולה מעצימה.

● גמישות מחשבתית – פתיחות לאפשרויות וכיוונים בלתי-צפויים, במקום הנחות וציפיות נוקשות. כל מפגש או הצעה חדשה הם הזדמנות פוטנציאלית.

מיומנויות אלה יאפשרו לנו לנווט את הקריירה שלנו בביטחון רב יותר, תוך כדי הסתגלות למציאות המשתנה ומיצוי הפוטנציאל האישי שלנו במלואו.

סיכום והרהורים

הראיון של נירית כהן היה מרתק בעיניי. כמי שעומד בפני מעבר תעסוקתי בשלב זה של הקריירה שלי, כלים מעשיים ותפיסתיים להתמודדות עם הדינמיות השוררת מצאו בי אוזן קשבת ביותר.

חשוב לי להפנים ששינויים תמיד היו ותמיד יהיו – זה חלק בלתי נפרד מהמציאות האנושית. מה שכן ביכולתי הוא לבחור את מידת השפעתי עליהם ועל השלכותיהם על חיי.

הכיוון הברור לי כעת הוא לאמץ גישה פרואקטיבית, תוך טיפוח כישורי מנהיגות עצמית ברמה גבוהה יותר. כלומר, להפסיק “לחכות שהחיים יקרו לי” ובמקום זאת להיות מעצב פעיל ואחראי של מסלול הקריירה והצמיחה שלי מכאן והלאה.

קצת על נירית:

נירית היא מומחית לעיצוב קריירה בעולם החדש, מרצה ויועצת לארגונים ולמערכות ממשל בתהליכי טרנספורמציה, כותבת קבועה בעבר בגלובס וכיום בדה־מרקר, ומשדרת את הפודקאסט היי־טק בפקקים. משך כשלושים שנה כיהנה בחברת אינטל במשרות ניהול בכירות בארץ ובעולם, מתוכן עשור כסמנכ”ל משאבי אנוש של אינטל ישראל.

קישורים:
כל התכנים על עולם העבודה המשתנה ברשתות:
https://linktr.ee/niritcohen

ספרה של נירית, “המדריך לקריירה בעולם משתנה” (ניתן לרכוש את הספר בכל חנויות הספרים ובאתר):
https://niritcohen.com/book/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן