מפתחות לאושר – למידה מהפסיכולוגיה החיובית

690
0

מהי בעצם פסיכולוגיה חיובית ומה מטרתה

הפסיכולוגיה החיובית היא תחום בפסיכולוגיה שמתמקד בחקר הגורמים האנושיים לשגשוג ולאושר. בניגוד לפסיכולוגיהקלאסיתשמתרכזת בטיפול במצבים של פתולוגיה, חולי וסבל נפשי, הפסיכולוגיה החיובית שואלתמה גורם לאנשים לשגשג ולפרוח? כיצד ניתן לטפח רווחה נפשית, סיפוק בחיים ויכולות אישיות?

מטרת הפסיכולוגיה החיובית היא אם כן לא רק להבין מה גורם לסבל נפשי, אלא גם ובעיקר מה מניע אושר, חיוביות והגשמה עצמית. במילים אחרותלחקור ולמצוא אתמפתחות האושרהאנושיים [לפרק המרחיב על מציאת אזור הגאונות והאושר].

עיקרון מס‘ 1 – קבלה עצמית ורשות להיות אנושי

אחד העקרונות המרכזיים בפסיכולוגיה החיובית הוא קבלה עצמית. קבלה עצמית פירושה לאפשר לעצמנו לחוות מגוון רחב של רגשות, הן חיוביים והן שליליים, מבלי לשפוט או לבקר את עצמנו.

למה קבלה עצמית כל כך חשובה?

כשאנו מתירים לעצמנו לחוות רגשותשלילייםכמו עצב, כעס, אכזבה או פחדאנו בעצם מאפשרים להם לעבור דרכנו מבלי להיתקע או להדחיק אותם. רגשות שליליים הם חלק בלתי נפרד מהאנושות, ודיכויים או הכחשתם רק יוביל להצטברות ולהסלמה בטווח הארוך.

לעומת זאת, כאשר אנו מרשים לעצמנו להרגיש גם רגשות שליליים בצורה מקובלת ובריאה, אנו נפתחים גם לחוויה מלאה יותר של הרגשות החיוביים. חיים הם תערובת של שמחה ועצב, חוויה מלאה של רגש חיובי דורשת גם יכולת לחוות רגשות שליליים בהקשרם הנכון.

דרך נוספת לחשוב על קבלה עצמית היארשות להיות אנושי” [האם מותר לנו להיכשל?]. כלומר, הרשות לטעות, לכשל, להיכזבכחלק בלתי נפרד מהאנושיות. כאשר אנו מנסים לדכא כישלונות, מבוכות או חוסר שביעות רצון מעצמנו, אנו בעצם סוגרים בפני עצמנו את האפשרות לצמוח ולהפיק לקחים.

קבלה עצמית פירושה אם כן לאמץ גישה של סלחנות, הבנה וחמלה כלפי עצמנו גם כשאנו חווים קשיים, משברים ותחושת כישלון. זוהי הדרך להפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמנו.

איך מטפחים קבלה עצמית?

  • כתיבה אישית – כתיבת יומן אישי המתעד את הרגשות והמחשבות, גם הקשים והשלילים שבהם, יכולה לסייע בעיבוד רגשי ובקבלה עצמית. נסו לכתוב 10 דקות ביום על מה שאתם חווים, להסבר מורחב על חשיבות הכתיבה ככלי להבעה.
  • הקשבה ללא שיפוטיות – כשאנו חווים רגש שלילי, נסולהרפותממנו לכמה רגעים ופשוט להקשיב לו, מבלי לשפוט, לנתח או לבקר. תנו לו מקום להיות ולחלוף.
  • חשיבה מחדש – כשאנו חווים תחושת כישלון או אכזבה מעצמנו, במקום להלות את עצמנו נסו לומר לעצמכם: “זאת חוויה אנושית לחלוטין, אני בסדר, אלמד מהניסיון הזה ואמשיך הלאה בחיוביות“.

עיקרון מס‘ 2 – טיפוח רגשות חיוביים

אחד הגילויים המרכזיים של הפסיכולוגיה החיובית הוא שלרגשות חיוביים יש השפעה אדירה על איכות החיים שלנו, בריאותנו הפיזית והנפשית ואפילו על תוחלת החיים.

אנשים שחווים לעתים קרובות רגשות חיוביים כגון שמחה, התלהבות, השראה, תקווה, גאווה ואהבה נהנים מיתרונות רבים:

  • בריאות טובה יותר
  • מערכות יחסים חזקות ותומכות יותר
  • מוטיבציה ופרודוקטיביות גבוהים יותר
  • חסינות למצבי רוח שליליים
  • תחושת משמעות ומטרה בחיים

אז איך בעצם מגדילים את כמות הרגשות החיוביים שאנו חווים?

5 טיפים להגברת רגשות חיוביים

1. הוקרת תודהפשוט עצרו לרגע בכל יום וחשבו על 3 דברים שאתם אסירי תודה עליהם. כתיבת יומן תודה יכולה להגביר תחושת סיפוק ושמחה.

2. פעילות גופניתספורט ופעילות גופנית מעלים את רמות האנדורפינים והדופמין במוח ובכך משפרים את המצב הרוח.

3. שיתוף בחוויות חיוביותספרו לאחרים על חוויות משמחות, הישגים או רגעים טובים. שיתוף יגביר את האושר.

4. מגע וחיבוקיםמגע פיזי עם בני אדם קרובים משחרר הורמון אוקסיטוצין המעלה רגשות חיוביים.

5. מוזיקההאזנה למוזיקה עליזה ומרנינה יכולה לשפר את המצב הרוח ולגרום להנאה.

עיקרון מס‘ 3 – הכרת טובה

אחד הכוחות הפסיכולוגים החזקים ביותר הוא יכולת ההכרת תודה והערכה לחיים. למרות שלעיתים החיים מאתגרים אותנו, ישנה בחירה להתמקד ברגעים ובמתנות הקטנות יותר שיש לנו בכל יום.

מחקרים רבים מלמדים אותנו שאנשים שמביעים הכרת תודה בצורה עקבית נהנים מרווחה נפשית, בריאות טובה יותר ואף חיים ארוכים ומאושרים יותר.

איך לטפח הכרת תודה?

  • יומן תודה – כתבו מדי יום 3 דברים קטנים שאתם אסירי תודה עליהם. זה יכול להיות מזג האוויר, ארוחה טעימה, שיחת טלפון עם חבר וכד‘.
  • הודו לאחרים – אל תתביישו לומר תודה בקול רם לאנשים שבחייכם. ביטויי הוקרה מחזקים קשרים ומרגשים.
  • תרגלו מיינדפולנס – הקדישו מדי יום כמה דקות לנשום לאט, להרפות ופשוט להעריך בשקט את הרגע הנוכחי.

כאשר אנו מביעים הכרת תודה על הדברים הקטנים בחיינו, אנו פותחים את ליבנו לקבל עוד דברים טובים. זוהי צורה נהדרת להגביר רגשות חיוביים ולהפוך את החיים למאושרים יותר.

הפסיכולוגיה החיובית מציעה לנו מפתחות פעולה ברורים ומבוססי מחקר לקידום האושר והרווחה הנפשית בחיינו. על ידי אימוץ גישה של קבלה עצמית, טיפוח רגשות חיוביים והכרת תודה אנו יכולים ליהנות מחיים מלאים ומשמעותיים יותר.

אז מה אתם מחכים ל? הגיע הזמן להפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמכם ולחיות חיים של אושר! שימו לב לרגשות החיוביים שכבר קיימים בחייכם, הקפידו להוקיר תודה עליהם ועשו צעדים מעשיים קטנים מדי יום כדי להגדיל אותם.

האושר נמצא בידיים שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן