מנהיגות קשובה עם ד”ר קרן צוק על מיינדפולנס, ניהול והמנהיגות החדשה

845
0

בפרק הזה אני מארח את ד”ר קרן צוק, מובילת דעה ומרצה בתחום של מיינדפולנס ומנהיגות ואנחנו נדבר על מיינדפולנס ומנהיגות בארגונים. הקשיבו לשיחה המרתקת בה

קרן תענה על חלק מהשאלות הבאות:

  • מהי מנהיגות קשובה?
  • למה חשוב שנהיה במיינדפולנס במקום העבודה?
  • מהם המתחים שקיימים בארגונים היום?
  • איך מיינדפולנס עוזר למנהלים ומאפשר התמודדות עם אי ודאות?
  • איך נותנים מקום לרגשות?
  • איך יוצרים שיח שלם ואותנטי?
  • איך מעודדים תקשורת מקרבת?
  • איך מייצרים מרחב לדיאלוג?
  • איך מכניסים מיינדפולנס לארגון?

ועכשיו בואו נדבר מעט על נושאי הפרק:

מנהיגות מודעת: המפתח לחדשנות ויצירתיות

בפרק מיוחד זה של הפודקאסט “מיינדסט”, מארח שלומי חסטר את קרן צוק, מומחית ומובילת דעה בתחום המנהיגות המודעת. השיחה שלהם חושפת תובנות מרתקות על האופן שבו מנהיגות מודעת וקשובה יכולה להוביל לחדשנות, יצירתיות והצלחה בארגונים.

למה אנחנו תקועים שוב ושוב באותם דפוסים?

שלומי פותח בשאלה מרכזית: למה אנחנו כל כך תקועים בהתנהגויות ותגובות אוטומטיות? למה אנחנו מגיבים תמיד באותו האופן מבלי באמת לחשוב ולשקול את צעדינו?

על פי קרן, הסיבה המרכזית לכך היא הרגלים ודפוסים מושרשים עמוק בתוכנו, שפועלים על אוטומט. המוח שלנו מנסה ככל האפשר “לחסוך” באנרגיה ולפעול על סמך הרגלים, במקום לחשוב חשיבה מודעת על כל פעולה.

אולם לדבריה, כאשר אנחנו מפתחים מיינדפולנס ומודעות עצמית, אנחנו יכולים לזהות את ההתנהגות האוטומטית ולבחור באופן מודע האם להמשיך עם תגובה זו או לא. זוהי בחירה חופשית.

ממנהיגות של סמכות למנהיגות של אמון ושיתוף

קרן מסבירה כי בעבר התבססה המנהיגות על מודלים היררכים של שליטה, כוח וסמכות. אולם כיום אנו עדים למעבר למודל של מנהיגות חדשה, המבוססת על קשרים, אמון ויצירת שותפויות עמוקות יותר עם העובדים.

על פי קרן, הדורות הצעירים כמו דור ה-Y ודור ה-Z כבר אינם “קונים” את מודל המנהיגות ההיררכי הישן. הם מחפשים דברים אחרים כמו תחושת משמעות, גמישות בתפקיד ואיזון בין חיים פרטיים לעבודה. זה מצריך ממנהיגים לנהל ממקום שונה לחלוטין ולפתח יכולות בין-אישיות ורגשיות.

תרומת המיינדפולנס למנהיגות חדשנית ויצירתית

אז מה הקשר למיינדפולנס? קרן מסבירה שמיינדפולנס הוא כלי מרכזי שיכול לסייע למנהלים לפתח יכולות של הקשבה, רגישות ושותפות.

כאשר המנהיגים קשובים יותר לעובדים, לקוחות ולסביבתם, הם יכולים לחדש, ליצור ולפרוץ גבולות בצורה טובה יותר. המיינדפולנס גם תורם ליצירתיות רבה יותר, גמישות קוגניטיבית ופתיחות מחשבתית, דבר שהופך ארגונים לחדשניים יותר.

שלומי מוסיף ומסביר שמיינדפולנס יוצר בסיס אידיאלי לפיתוח מיומנויות כמו יצירתיות, חשיבה ביקורתית, אינטליגנציה רגשית וגמישות נפשית שדרושים כל כך להצלחה של ארגונים ומנהלים במאה ה-21.

חשיבות הרגש בעבודה

נושא מרכזי נוסף שעלה בשיחה הוא מקומם של הרגשות והאמפתיה בעולם העבודה. קרן מציינת כי במערב אנו רגילים להתנתק מהרגש ולתפקד באופן רציונלי גרידא, מחשש שהרגש “יציף” אותנו.

אולם לטענתה, דווקא החיבור לצד הרגשי ופיתוח איכויות ליבה כמו חמלה, אמפתיה ורגישות הן שמאפיינות מנהיגות מוצלחת. כאשר מפתחים קשר אנושי ורגשי עמוק עם העובדים, המחויבות והביצועים עולים.

שלומי מוסיף כי על אף שהוא יודע שישנה עדיין אמביוולנטיות רבה בארגונים לגבי מקומם של רגשות, הרי בפועל הם תורמים רבות לשביעות רצון העובדים ולביצועיהם.

טיפים מעשיים ליישום

לקראת סיום הפרק, משתפת קרן במספר טיפים מעשיים להטמעת מיינדפולנס ומנהיגות מודעת בארגונים:

מומלץ להתחיל עם הרצאות חשיפה לעובדים שמסבירות את הרציונל, היתרונות והאופן שבו זה יכול לשרת אותם. לערוך מדיטציות קצרות במהלך היום. לזהות “אחראי מיינדפולנס” שיקדם יוזמות שונות בנושא. לקיים קורסים וסדנאות לעובדים שיתנסו בחוויה. חשוב להתמדה ולעקביות כדי להטמיע את התרבות הזו.

המלצות נוספות

שלומי חותם בקריאה לפעולה – הוא מזמין את המאזינים לצאת מהאזור הנוחות, להרחיב את המודעות ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם למנהיגות קשובה, חדשנית ויצירתית יותר.

על פי ניסיונו, האומץ לצאת למסע פנימי של התבוננות עצמית וגילוי עצמי הוא שיקבע את גודל ההצלחה והסיפוק שנוכל להשיג בחיים. מנהיגות מודעת היא הכלי הטוב ביותר להגשמת מטרה זו של מיצוי עצמי.

מקווה שנהנתם מהתובנות והטיפים המעשיים שעלו בפרק זה. בהצלחה במסע שלכם למנהיגות מודעת וממלאת!

על ד”ר קרן צוק:

ד”ר קרן צוק היא המייסדת של  Wisdom To Lead (www.wisdomtolead.co) , המתמחה בפיתוח הנהלות בכירות ובמנהיגות. ד”ר צוק מביאה איתה 20 שנות ניסיון של ליווי מנהלים וארגונים בתהליכי שינוי וצמיחה, מלווה חברות וצוותי ניהול בכירים בדרכם למימוש הפוטנציאל שלהם ולהתחברות לחוכמה הפנימית שבתוכם, באמצעות שימוש במגוון כלים מעולמות המיינדפולנס והמודעות.

היא עובדת, עם חברות גלובאליות ומרצה, בארץ ובעולם, בנושא של מנהיגות מודעת (Mindful Leadership), בכנסים גלובליים ובאוניברסיטאות ברחבי העולם, וכן בקורסים של תארים מתקדמים באוניברסיטת הפוליטכנית בהונג קונג.

כיום מלמדת בתוכנית זל ליזמות באוניברסיטת רייכמן בהרצליה ובלהב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב.

סופרת הספר  Mindfully Wise Leadership: The Secret of Today’s Leaders

אתר

www.wisdomtolead.co

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן