רונן גפני על יזמות, רוחניות, מולטיוורס וכלכלת היצירה המשותפת

712
0

בפרק הזה אירחתי את רונן גפני – יזם ופילוסוף עסקי, וניהלנו את אחת השיחות הכי פותחות תודעה שהיו לי זמן רב.

במהלך השיחה מצאתי את עצמי נתקל בלא מעט תפיסות מקובעות שיש לי (ואני מחזיק מעצמי אדם די פתוח וגמיש). זה קרה כשרונן דיבר על כלכלת היצירה החדשה בה אין מנהל ריכוזי אחד אלא קבוצה של אנשים מוכשרים שיוצרים יחד בתשוקה וממוקדים בהבאת ערך לפני חלוקת כסף.

זה קרה גם כשרונן הסביר כיצד הוא רואה את טכנולוגיית הבלוקצ’יין ובעיקר את השימוש ב-web3 לתור עתיד הכלכלה והמולטיוורס.

הנה סיכום קצר:

בתחילת הפרק רונן מסביר שאנחנו חיים היום ב”כלכלת המהפכה התעשייתית”, שמאופיינת בייצור המוני וצמיחה אינסופית. לטענתו, כלכלה זו מגיעה לסיומה, בין השאר בגלל המחסור במשאבי טבע והנזק הסביבתי.

אבל רונן טוען שאנחנו עומדים על סף מהפכה כלכלית חדשה שהוא קורא לה “כלכלת היצירה המשותפת”. זוהי כלכלה המבוססת על חופש ויצירתיות, ולא על צמיחה אינסופית. במקום המודל הנוכחי של יחסי מעביד-עובד, מדובר בשיתוף פעולה בין שותפים שווי מעמד ליצירת ערך משותף.

דוגמה לכך היא טכנולוגיית הבלוקצ’יין, שבה השליטה מבוזרת בין משתמשים רבים בלי צורך בגורם מרכזי. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית וייצור דיגיטלי באמצעות טכנולוגיית “ווב 3” גם הן מאפשרות ייצור מבוזר ומותאם אישית.

על פי רונן, בעתיד לא נזדקק כלל לייצור המוני כפי שאנו מכירים אותו היום. במקום זאת נוכל להדפיס דיגיטלית ו”להדפיס” כמעט כל מוצר בבית, לפי העדפותינו האישיות.

כלכלת היצירה המשותפת גם שמה דגש על חיבור בין אנשים ויצירת ערך לפני קבלת תגמול. במקום לגייס הון ממשקיעים, יזמים מזמינים שותפים לקחת חלק ברעיון מתוך תשוקה וקריאה פנימית. הרווחים מחולקים באופן הוגן יותר בין כל מי שתרם ליצירת הערך.

הייתי חייב לשאול את רונן האם ניתן לדמיין עולם שלם שפועל על פי המודל הזה. רונן השיב שלא יהיה מודל כלכלי אחיד אלא מגוון רחב של מודלים לצד המודל הקיים. אך הוא מאמין שמודל כלכלת השיתוף הוא הרבה יותר הגיוני ומתאים לאתגרים העומדים בפנינו.

דיברנו גם על השפעת הטכנולוגיה ובעיקר הבינה המלאכותית על הכלכלה. רונן טוען שככל שהטכנולוגיה מחליפה עבודות ייצור ושירותים, כך גדל הצורך במקצועות יצירתיים, אתיים ופילוסופיים יותר.

קצת על רונן:

רונן הוא יזם ופילוסוף עסקי. מפתח משחק היזמות “FreshBiz”, מחבר משותף של הספר “היזמים החדשים”, שותף מייסד של Budhi – פלטפורמה ליצירה משותפת. דובר TEDx, מרצה ומאמן בינלאומי.

לאתר של רונן:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן