מאמביציה למשמעות – פרק מאירוע לייב של מיינדסט

714
0

אמביציה לבדה אינה מספיקה

אמביציה היא כח חשוב בחיים שלנו, ומניעה אותנו לעבר הישגים רבים.

אבל אמביציה לבדה אינה מספיקה כדי להחזיק אותנו מלאי מוטיבציה לאורך זמן. ובעיקר בתקופות מאתגרות ומורכבות, אנו נזקקים לכח פנימי עמוק ומשמעותי יותר.

המשמעות העמוקה יותר שאנו מתחברים אליה מאחורי המטרות והיעדים שלנו, היא זו שמספקת לנו את היכולת להתמיד בדרך שלנו, מורכבת ככל שתהיה.

בפרק מיוחד זה, הפגשנו את הפודקאסטים של שלומי חסטר “מיינדסט” ושל ערן שטרן “עושים שינוי”, לארוע לייב מיוחד, שהוקלט בפני קהל חי, רגע לפני ראש השנה.

בחלקו הראשון של הארוע, ביחד עם כ-120 משתתפים דיברנו על:

  • למה בכלל לעבור מאמביציה למשמעות?
  • מהי אמביציה? הצדדים הטובים, הרעים והמכוערים שלה
  • החיפוש אחר משמעות בחיים
  • השינוי שהעולם עובר כעת והחיפוש של יותר ויותר אנשים במשמעות בחייהם
  • מאיזה מקום אנחנו בוחרים יעדים ומציבים מטרות בחיים שלנו
  • איך נזהה את מקור היוזמה שלנו? איך נשמעת אמביציה ואיך נשמעת משמעות בקול הפנימי שלנו?
  • מה מאפשר לנו להתמסר לחיפוש המשמעות

הנה סיכום מלא של תוכן האירוע:

מהי בעצם “אמביציה”?

אמביציה, או שאפתנות, היא הדחף והרצון העז להצליח, להתקדם ולהגשים מטרות. אמביציוזיות היא תכונה חשובה מאוד להצלחה, שכן היא נותנת לנו את הדחיפות והמניעה להתגבר על אתגרים ולהתמיד בדרך להשגת היעדים שלנו.

עם זאת, שלומי וערן מסכימים שאמביציה לבדה אינה מספיקה בשביל חיים מספקים ומאושרים. אמביציה היא כמו דלק חיצוני, שיכול להיגמר בשלב מסוים. כדי להניע אותנו קדימה לאורך זמן, אנחנו זקוקים גם ל”מנוע פנימי”.

המנוע הפנימי הזה הוא המשמעות.

מהי “משמעות” ומה ההבדל בינה לבין אמביציה?

בניגוד לאמביציה שהיא חיצונית וקשורה להישגיות ולתוצאות גלויות כמו הישגים, כסף ומעמד, משמעות היא חוויה פנימית וסובייקטיבית. משמעות קשורה לתחושת סיפוק עמוקה יותר, להרגשת שייכות ומטרה. כאשר יש לנו משמעות, אנחנו פועלים מתוך ערכים, תשוקות וקריאות לב פנימיות.

שלומי מסביר שהמשמעות באה לידי ביטוי כאשר “הלב שלנו בא לידי ביטוי בעשייה שלנו”, כלומר כשיש זרימה בין מה שאנחנו עושים בפועל לבין מה שחשוב ויקר לנו באמת ברמה הערכית והרגשית.

להמחשה, שלומי מביא את סיפורו של איוון איליץ’ מתוך הרומן של טולסטוי “מותו של איוון איליץ'”.

איוון איליץ’ הקריב הכל על מזבח הקריירה שלו והצלחתו האישית – משפחה, חיי חברה ועוד. רק לקראת מותו הוא הבין שבעצם חי חיים ריקניים וחסרי משמעות.

סיפור זה ממחיש לנו לאן יכולה לקחת אותנו אמביציה טהורה, ללא משמעות. התוצאה יכולה להיות “הצלחה” חיצונית אולם תחושת כישלון פנימית עמוקה.

הטוב והרע באמביציה

שלומי וערן עוברים לנתח את הצדדים החיוביים והשליליים באמביציה.

מצד אחד, האמביציה נותנת לנו דחיפות, דרייב וכוח פנימי להתגבר על אתגרים בדרך להגשמת שאיפותינו. היא גורמת לנו “לקום בבוקר” ולפעול לקראת מטרותינו, וזה כוח חשוב מאוד.

אמביציוזיות גם עוזרת לנו להצטיין ולהתבלט בתחומים שונים, משום שרוב בני האדם אינם מוכנים להשקיע ו”להזיע” כמונו כדי להגיע לפסגה.

מצד שני, לאמביציה גם צד שלילי שעלול להוביל אותנו למקומות רעים. ערן מסביר שהשיטות, הכישורים ו”כללי המשחק” שלמדנו כיצד להצליח על פיהם בתחום מסוים, לא בהכרח יהיו יעילים ורלוונטיים בהקשרים אחרים בחיינו.

לדוגמה, מי שהצליח מאוד בזכות שאפתנות ותחרותיות קיצוניות בעולם העסקים, עלול לגלות שאותם כלים מזיקים לו במערכות היחסים האישיות שלו.

בנוסף, אמביציה יכולה להוביל אותנו למרדף אינסופי אחר הישגים חיצוניים מבלי שנרגיש סיפוק אמיתי פנימי. כמו ג’אנקי המחפש את מנת הסם הבאה שלו, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו תמיד צמאים ומיואשים לעוד ועוד הישגים.

ערן מכנה זאת “תסמונת הריקנות” – ככל שנצבור יותר הישגים חיצוניים, כך הרעב וחוסר הסיפוק שלנו ילכו ויגדלו.

נקודת המפנה: מאמביציה למשמעות

לאחר שחקרו לעומק את האמביציה, שלומי וערן עוברים לדון במשמעות ובחשיבות שבמציאת איזון בריא בינה לבין האמביציה.

שלומי מגדיר משמעות כפעולה מתוך ערכים, הבנת “המתנה” הייחודית שיש לנו להעניק לעולם, ותחושת שייכות למטרה גדולה מאיתנו.

משמעות, לפי שלומי וערן, היא למעשה הדלק הפנימי שלנו – מקור אנרגיה בלתי נדלה, שנותן לנו כוח להתמיד בדרך גם כשהיא קשה ומאתגרת.

שלומי מוסיף ואומר שלהבדיל מאמביציה שהיא “מנוע חיצוני”, משמעות היא “מנוע פנימי” והיא באה לידי ביטוי בתחושת סיפוק עמוקה ובהרמוניה בין מה שאנו עושים לבין מה שאנו מאמינים ומרגישים.

בהמשך שלומי מתאר בפירוט את סיפורו האישי – כיצד לאחר שנים רבות של הצלחה מרשימה כעובד בכיר בחברת היי-טק מובילה, הוא הבין שיש לו “צימאון” פנימי שהקריירה לבדה אינה מספקת.

האמביציה כבר לא הספיקה, והוא החל לחוש תסכול ומיצוי הולכים וגדלים. שלומי הבין שהגיעה העת לעבור מאמביציה למשמעות ולהתמקד במיזם היזמי-חברתי שהקים זה מכבר – פודקאסט ההעצמה האישית “מיינסט”.

מנקודה זו והלאה, שלומי החל בתהליך של שינוי כיוון מקצועי ואישי עמוק, תוך שהוא לומד לפעול יותר ממקום של משמעות פנימית ופחות ממקום של אמביציה חיצונית.

הוא אף מתאר שנה שלמה של “שמיטה”, בה ויתר במודע על הזדמנויות עסקיות מבטיחות מבחינה אסטרטגית אך חסרות משמעות עבורו.

איזון בריא בין אמביציה למשמעות

לקראת סיום הפרק, שלומי וערן עונים על שאלות המאזינים בנוגע לאיזון הנכון בין אמביציה למשמעות.

שלומי מבהיר שהמסר אינו ויתור מוחלט על אמביציה לטובת משמעות בלבדי, שכן לשניהם יש ערך במקומם.

אמביציה נותנת לנו דרייב, מניעה וכיוון, בעוד משמעות נותנת לנו סיפוק פנימי ותחושת מטרה. המפתח הוא למצוא איזון בריא המתאים לנו אישית.

הפרק מסתיים בקריאה למאזינים להשתמש בחגים המתקרבים כהזדמנות לעצור, לשאול את עצמנו מה חשוב לנו באמת, ולגלות כיצד נוכל להמשיך ולהגשים את עצמנו כאדם בעל משמעות.

לסיכום,

שיחה מרתקת ומעשירה עם תובנות רבות לגבי המסע שלנו כבני אדם בין אמביציה למשמעות. שלומי וערן מצליחים להבהיר מושגים מופשטים אלו ולקשר אותם לחיינו באופן מעשי ורלוונטי.

ההבנה ששניהם משלימים זה את זה ושעלינו למצוא איזון בריא ביניהם היא מאירת עיניים ופורצת דרך לכל מי שמבקש לחיות חיים מספקים ומלאי משמעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן