לנהל סטרס בחיים האישיים והמקצועיים

602
0

איזו השפעה יש לסטרס על החיים האישיים והמקצועיים שלנו?

על השאלות האלה אנחנו מדברים בפודקאסט הבא בו התארחתי. הפודקאסט נקרא פיצוחים, הוא עוסק בנושא הקרוב מאוד לליבי, למידה ארגונית, ויוצרים אותו יחד רינתיה ברוכים לוין ואורן גילאור הנפלאים. את רינתיה אתם אולי זוכרים מפרק מספר 48 אצלי בפודקאסט.

אני מתארח בהמון פודקאסטים, במיוחד לאחרונה אבל הסיבה שבחרתי לשתף אתכם את הפודקאסט הזה היא כי הנושא של סטרס עליו אני מלמד ומרצה לא מעט לאחרונה, הוא נושא חשוב שמשפיע על הבריאות הפיזית, הנפשית והיכולות המקצועיות שלנו.

מה שהכי אהבתי בפרק זו הדינמיקה וטווח המחשבות והרגשות שעלו בו, זה פרק עם רגש, עם רצינות, עם היבטים מקצועיים ואישיים ואפילו שירה והומור היו בפרק – אה וגם הפכנו את שם המשפחה שלי לפועל – חכו לסוף ותבינו.

אחד המסרים שעלו בפרק הוא שנושא של הפיכת משבר (גם אם לא ביקשנו אחד כזה כמו שרינתיה אומרת) להזדמנות.

עוד על משבר כהזדמנות לצמיחה אישית

עבור רבים מאיתנו, התקופה האחרונה הביאה עימה אתגרים וקשיים רבים. בין אם מדובר במצבי לחץ כרוניים או אירועי חיים משבריים, המתח הנפשי שחווינו הותיר בנו צלקות שונות. עם זאת, מחקרים פסיכולוגיים מלמדים שדווקא מתוך משבר טמון פוטנציאל עצום לצמיחה, התחדשות ושינוי.

אז מהם בעצם אותם “פירות” שאפשר להפיק ממצבי לחץ? האם באמת ניתן “לפרוץ מתוך הקונכייה” ולצאת מחוזקים יותר מאי פעם? בפרק זה נבחן מספר אסטרטגיות מעשיות לניצול המשבר כקרש קפיצה להעצמה אישית.

חשיפה לרגשות

ראשית, חשוב לתת לגיטימציה וביטוי מלא לסערת הרגשות. האמונה שעלינו “להמשיך הלאה” במהירות או “להתחזק” עלולה דווקא להכביד ולגרום לתסכול. לעומת זאת, באמצעות חשיפת הרגש והכאב אנו מאפשרים לעצמנו לעבור תהליך מסוים באופן מלא ואמיתי. הבכי, הזעם, העצב – כל אלו הם חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית. רק כשניתן להם מקום נוכל לאט לאט לצאת מהצד השני.

יתרה מכך, חשוב לזכור שאין “לוח זמנים” נכון להחלמה או השלמה עם המצב. התהליך הוא אישי וייחודי עבור כל אחד ואחת מאיתנו, ועל כן חשוב לכבד את קצב ההתקדמות הטבעי שלנו מבלי לשפוט.

רפלקציה ומודעות עצמית

שלב משמעותי נוסף בתהליך הוא פיתוח המודעות העצמית באמצעות רפלקציה. כלומר, עצירה לרגע והסתכלות פנימה:

  • איפה אני נמצאת כעת מבחינה נפשית ורגשית?
  • מהם הצרכים שלי?
  • מה עוזר לי ומה פוגע בי?
  • האם יש דפוסים ישנים שחזרתי אליהם?

תהליך הרפלקציה מאפשר לנו להבין טוב יותר היכן אנו עומדים, ולשרטט כיוון ומטרה ברורים יותר. בנוסף, שימת לב מודעת למחשבות, רגשות ותחושות גופניות עשויה להרגיע ולווסת. טכניקות מיינדפולנס שונות יכולות לסייע בכך.

קשרים חברתיים ותמיכה

אחת הטעויות הנפוצות היא ניסיון “להתמודד לבד” עם המצב. אולם האמת היא שאנו יצורים חברתיים במהותנו, וזקוקים לקשר ותמיכה הדדיים. שיתוף ברגשות עם אדם קרוב, הקשבה לסיפורי חיים של אחרים, ואפילו פעילות גופנית משותפת – כל אלו יכולים לתת מזור ועידוד רב ברגעים קשים.

גישה זו עוזרת גם מנקודת מבט קהילתית ולאומית. שהרי המטרה הסופית היא לא רק הישרדות אישית אלא דווקא שיקום, התאוששות ופריחה מחודשת של החברה כולה.

קבלת הבלתי נמנע Amor Fati

אחד הלקחים המשמעותיים שעלו מהשיח הוא ההבנה שישנם דברים מסוימים שאין לנו שליטה עליהם. במילים אחרות, עלינו להשלים עם מציאות מסוימת כדבר בלתי נמנע. זוהי תובנה שחשוב לעכל ולהטמיע.

יחד עם זאת, דווקא מתוך נקודת מוצא זו אנו יכולים לבחור באיזה אופן להגיב ולפעול הלאה. האם לאמץ גישה של קורבן חסר אונים או לחילופין לנקוט בעמדה פרואקטיבית ומעצימה? המפתח נעוץ אפוא ביכולת לקבל את מה שמעבר לשליטתנו, ובו בזמן להאמין בכוח שיש בידינו לעצב מציאות טובה יותר.

פתיחות לשינוי

משבר מזמן הזדמנות נהדרת לרענן את החשיבה ולאמץ גישות חדשות. הרי אם היינו מרוצים מהמצב הקיים, כנראה שלא היינו מגיעים לנקודת שבר. במובן זה אפשר לראות במשבר קריאה לשינוי וצמיחה.

מכאן נובעת חשיבות הפתיחות והגמישות – להיפתח לרעיונות אחרים, לאמץ דרכי פעולה שונות, ולוותר על דפוסים ישנים שאינם משרתים עוד. זוהי הזדמנות נהדרת ללמוד על עצמנו, לצאת מאזורי הנוחות ולהיחשף לממדים חדשים.

מודעות לזרימה הטבעית של החיים

לבסוף, כמו שרינתיה שיתפה בתחילת הפרק עצמו, חשוב להכיר בטבע המשתנה והדינמי של המציאות. החיים אינם סטטיים אלא זורמים וגועשים כנהר. לפעמים המים שקטים ולפעמים סוערים מאוד. וכשם שבנהר יש גם אבנים איתנות כך גם בתוכנו – יש את היכולת לשמור על שקט פנימי לצד התנודתיות החיצונית.

ההבנה העמוקה הזו מאפשרת לקבל את המציאות כפי שהיא, על גליה ושפליה, מבלי להיבהל יתר על המידה או להיאחז בציפיות שגויות. כך ניתן לזרום עם החיים בצורה הרמונית ומאוזנת יותר.

סיכום ומסקנות

המסר המרכזי הוא שדווקא מתוך נקודת שפל ומשבר מסתתר פוטנציאל עצום של צמיחה אישית והעצמה. באמצעות כלים כגון רפלקציה, קשרים חברתיים, קבלה ופתיחות לשינוי אנו יכולים לנצל הזדמנויות אלו ולצאת מחוזקים הרבה יותר מבעבר.

אין ספק שהדרך לעיתים ארוכה ומאתגרת. אך אם נאמץ גישה חיובית ופתוחה יחד עם אמונה ביכולות שלנו – נוכל להפוך כל משבר לקרש קפיצה אמיתי למימוש עצמי.

לינק לפודקאסט פיצוחים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן