לחץ תנו לו לצאת – ד”ר נועה אלבלדה מסבירה על סטרס

677
0

לחיות בעידן של לחץ מתמיד פירושו גם להיות נתון להשפעות המצטברות וההרסניות של סטרס כרוני. האם זה בלתי נמנע? האם עלינו להשלים עם חיים של חרדה ומתח נפשי שפוגעים בעמידותנו הנפשית?

בפודקאסט הזה אנו חוקרים את מנגנוני הפעולה של הסטרס, המשפיע על כל כך הרבה היבטים בחיינו, ובוחנים כיצד הוא הופך מתגובה נורמלית ויעילה לגורם הרסני לבריאותנו הנפשית והגופנית. כמו גם מהן האסטרטגיות שניתן ליישם בחיי היום יום על מנת להפחית ולנטרל את השפעות הסטרס.

יחד עם ד”ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח במרכז הגול למוח ותודעה, נבחן את הנושא מנקודת מבט מוחית-תודעתית-התנהגותית, תוך שימת דגש על הקשר בין מבנה המוח ותפקודיו לבין התגובות וההשפעות של הסטרס עלינו כיצורים חברתיים. המסע מתחיל בהבנת המקור האבולוציוני של תגובת ה”לחם או ברח” שנועדה להציל אותנו מסכנה, עובר דרך המחקרים של הנס סלייה שטבע את המונח “סטרס”, ומגיע עד העידן הנוכחי שלנו המאופיין ברמות סטרס ממושכות ורב-גורמיות.

ביחד ננסה להבין: מהם בכלל סטרסורים? כיצד הם מושכים תגובת שרשרת מצד מערכת העצבים הסימפטטית? מה קורה כשאנו “שרויים” במצב של סטרס ממושך – האם וכיצד זה משפיע על הרגשתנו, הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות שלנו, על הגוף, ועל בריאותנו בכלל?

מדוע קל לנו כל כך להיכנס למעגל קסמים שלילי שבו הסטרס רק מזין את עצמו וזורע הרס עצמי? מה עושים אותם אחרים, המצליחים כביכול לשמר את האיזון הנפשי שלהם לאורך זמן? מדוע המוח שלנו כל כך מתקשה “לעצור” את תגובת הסטרס בזמן?

ננסה לזהות את נקודת המפנה בין “סטרס בריא” ומידתי, שעשוי לשפר את המיקוד והביצועים שלנו, לבין סטרס כרוני ומזיק שפוגע בתפקודים קוגניטיביים ובבריאותנו. זאת, במטרה לצאת מהפרק עם כלים יישומיים לחיי היום יום שיעזרו לנו לטפח שלווה פנימית, איזון רגשי ותחושת שליטה.

נבין גם כיצד סטרס משפיע על היבטים חברתיים בחיינו, וכיצד מערכות תמיכה קרובות יכולות לסייע בהתמודדות.

אז מהן אותן אסטרטגיות? הן כוללות בין היתר תזונה בריאה התורמת לתפקוד המוח, פעילות גופנית מתונה שמשפרת את מצב הרוח, טכניקות נשימה ואימון המיינד שעוזרות להרגעה, אימוץ שגרת מדיטציה, שינוי אמונות ודפוסי חשיבה הרסניים, ומעל לכל – מתן תשומת לב מודעת וסדירה לניהול הסטרס בחיינו.

נדון בשאלה האם ועד כמה ניתן “לאמן” את המוח להגיב בצורה שונה לגירויים מלחיצים, תוך שימוש ביכולתו הפלסטית הטבעית לשנות הרגלים ישנים ותגובות אוטומטיות.

לקראת סיום, נשמע על הפעילות החינוכית המרתקת שמקיים מרכז הגול בתחומי המודעות, המוח והפסיכולוגיה.

אז מה מחכה לנו בהמשך? פרק מרתק ומעשיר המלווה בתובנות מעוררות מחשבה וכלים יישומיים שיסייעו לנו להבין טוב יותר את המתרחש ביקום הפנימי שלנו.

לפרטים על מרכז סגול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן