המדע של הרגשות עם ד”ר נועה אלבלדה

680
0

האם הרגש הוא בגוף או במוח? איך מודדים רגשות ולמה בכלל צריך אותם?

 

ד”ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח ממרכז סגול למוח ותודעה תענה על שאלות אלו ועוד.

ד”ר אלבלדה הסבירה כי בניגוד לתפיסה הרווחת, רגשות אינם תופעה ספונטנית שפשוט “קורית לנו” – אלא הם למעשה תוצר של תהליך אקטיבי שהמוח מבצע. בעצם המוח יוצר עבורנו את הרגשות כדי להכין אותנו לתרחישים שונים.

הדוגמה שהביאה לכך נועה מחייה האישיים, כאשר ביקרה עם בן זוגה בבית שרצו לרכוש. ברגע שנכנסה נוצר אצלה רגש חיובי עז ש”כאן המקום בשבילנו”. אך רק לאחר מכן הבינה שהרגש נבע מהיזכרות לא מודעת בבית ילדותה, שדמה מאוד למטבח באותו בית.

כלומר בעצם המוח “המציא” עבורה רגש חיובי כלפי הבית, על בסיס זיכרונות מהעבר שלא הייתה מודעת אליהם באותו רגע. זהו דוגמה לכך שהמוח מנסה כל הזמן לחזות ולהעריך מצבים עתידיים ויוצר עבורנו רגשות בהתאם.

אבל האם יש בכך בעיה? הרי נועה הרגישה טוב עם הבית ובסופו של דבר רכשה אותו. אולם כאן טמון ההבדל בין רגש “אותנטי” לבין כזה שנוצר על ידי המוח על בסיס מידע חלקי או שגוי.

במקרה זה, אילו נועה הייתה מודעת מלכתחילה שמקור הרגש הוא זיכרון ישן ולא הערכה אובייקטיבית של הבית עצמו – ייתכן והייתה מקבלת החלטה שונה. לכן חשוב לטפח מודעות עצמית גבוהה יותר למקורות הרגש.

זו רק דוגמה אחת לתובנות רבות שהועלו בפרק זה. ניתן ללמוד הרבה מחקר המוח על עצמנו כבני אדם ועל הדרכים שבהן אנו חווים את המציאות. כך שגם אם הנושא נשמע יבש וטכני כלפי חוץ – למעשה מדובר בידע בעל השלכות עמוקות ומעשיות.

בהמשך הריאיון דנו גם בנושאים נוספים כמו הקושי למדוד רגשות במעבדה, חשיבות הגוף והמודעות אליו ככלי להבנת הרגש, תופעת ה”הדבקה” הרגשית בין אנשים ועוד נושאים מעניינים רבים.

לכל הפרטים על נועה ומרכז סגול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן