כוחה של נחישות: איך Growth Mindset יכול לשנות את חייך

בפרק של השבוע רציתי לעשות דברים קצת אחרת. בלי אורח, רק אני. רציתי לשקף את המחשבות שלי לגבי מיינדסט, ולשתף: מה הוביל אותי לצאת למסע הזה? אילו שיעורים היו לי תוך כדי תנועה ועשייה? מהם הקשיים שלי בשימור מיינדסט בצמיחה (Growth Mindset)?

דיברתי בהרחבה על הספר של קרול דוואק (ששמו כשם הפודקאסט): איך הוא השפיע עליי ברמה האישית, ומה הוא לימד אותי על כישרון ומאמץ. ועכשיו אדבר בהרחבה רבה יותר על המשמעויות והנושאים הנידונים בספר:

האם תמיד הרגשתם שהפוטנציאל שלכם מוגבל על ידי כישרון מולד?

האם פחדתם אי פעם לצאת מאזור הנוחות ולהתמודד עם אתגרים חדשים מחשש שתכשלו? אם כן, יש לנו בשורה מצוינת בשבילכם שעשויה לשנות לחלוטין את האופן שבו אתם תופסים את עצמכם ואת יכולתכם לצמוח ולהצליח.

מה זה בעצם Growth Mindset?

Growth Mindset, או בעברית “תפיסת צמיחה”, היא תפיסה פסיכולוגית שפותחה על ידי פרופסור קרול דוויק מאוניברסיטת סטנפורד. על פי גישה זו, היכולות האינטלקטואליות והרגשיות של בני האדם הן דינמיות וניתנות לשיפור ניכר באמצעות אימון, התמדה ויציאה מאזור הנוחות.

זוהי הפוכה לגמרי מהתפיסה המסורתית, לפיה היכולות שלנו הן קבועות ונובעות בעיקר מכישרון מולד. גישה זו מכונה “Fixed Mindset”, או בעברית “תפיסה קבועה”. אנשים עם Fixed Mindset מאמינים שאין להם שליטה על היכולות שלהם ושהם אינם יכולים לשפר אותן באופן משמעותי.

מחקריה המדהימים של דוויק

מחקרים רבים של דוויק ועמיתיה הראו שלאנשים עם Growth Mindset יש יתרון משמעותי על אלה עם Fixed Mindset. הם מצליחים הרבה יותר בלימודים, בעבודה, בספורט וביחסים בין-אישיים.

באחד המחקרים, חילקו סטודנטים לשתי קבוצות ונתנו להם מבחן מאתגר במיוחד. לקבוצה הראשונה אמרו שהם עמדו בהצלחה במבחן כי הם חכמים ומוכשרים. לקבוצה השנייה אמרו שהצליחו במבחן הודות למאמץ הרב שהשקיעו.

לאחר מכן, נתנו להם מבחן נוסף, מאתגר אף יותר. תלמידי הקבוצה הראשונה נמנעו מלהיבחן שוב – הם פחדו שמא ייכשלו ויחשפו שאינם חכמים כל כך. לעומתם, תלמידי הקבוצה השנייה התנדבו בשמחה למבחן הנוסף, כי הבינו שהצלחתם תלויה במאמציהם ולא בכישרונם המולד.

דוגמה נוספת מגיעה מעולם העסקים. חברת אנרון דגלה בעליונות הכישרון והמצוינות, מה שהוביל בסופו של דבר לשערוריית הונאה חסרת תקדים. לעומתה, חברת מיקרוסופט אימצה תרבות ארגונית של Growth Mindset, שעודדה שיפור מתמיד ולמידה, וכתוצאה מכך זינקה עד לפסגת העולם הטכנולוגי.

איך Growth Mindset יכול לעזור לי באופן אישי?

אז מה זה אומר עבורנו כפרטים? איך Growth Mindset יכול לשפר את חיינו באופן מעשי? הנה כמה דוגמאות:

בריאות וכושר גופני

אנשים עם Fixed Mindset מאמינים שהכושר הגופני שלהם נקבע מראש על ידי גנטיקה או גיל. לעומתם, אלה עם Growth Mindset מבינים שהם יכולים לשפר משמעותית את הכושר והבריאות שלהם באמצעות אימון נכון והתמדה.

מחקר שפורסם בכתב העת Harvard Business Review מצא שאנשים עם Growth Mindset מבצעים פעילות גופנית באופן עקבי יותר ומקפידים הרבה יותר על תזונה בריאה.

פיתוח קריירה

Growth Mindset יכול לסייע לנו להתגבר על חסמים שמונעים מאיתנו לבקש קידום בעבודה או לרדוף אחרי הזדמנויות חדשות. במקום לחשוב “אין לי את זה בי”, אנחנו מאמינים שאנו יכולים לרכוש כל מיומנות נדרשת באמצעות למידה ותרגול.

לדוגמה, מחקר בכתב העת Academy of Management Perspectives מצא שעובדים עם Growth Mindset נוטים יותר להציב יעדי קריירה שאפתניים ולהגשים אותם. הם פתוחים יותר למשוב בונה ממנהליהם ורואים בכישלונות הזדמנויות ללמידה וצמיחה.

יצירתיות וחדשנות

אנשים עם Fixed Mindset נוטים להימנע מלקיחת סיכונים יצירתיים מחשש שיראו טיפשים אם ייכשלו. הם מעדיפים להישאר ב”קופסה” המוכרת והבטוחה. לעומת זאת, אלה עם Growth Mindset מבינים שהדרך לחדשנות ויצירתיות עוברת דרך ניסוי וטעייה, והם לא חוששים להיכשל כי הם רואים בכך הזדמנות ללמוד.

סטיב ג’ובס, מייסד אפל, אמר פעם: “אני גאה יותר בפריטים שייצרתי שנכשלו, מאשר בפריטים שייצרתי שהצליחו”. זוהי דוגמה קלאסית ל-Growth Mindset.

מערכות יחסים

Growth Mindset יכול לחזק את מערכות היחסים שלנו בכמה היבטים.

ראשית, הוא עוזר לנו לראות את בני הזוג שלנו כ”עבודה בתהליך” במקום כמוצר מוגמר. אנחנו מבינים שניתן ורצוי לסייע זה לזה לצמוח, ושאף אחד מאיתנו אינו מושלם.

שנית, Growth Mindset מלמד אותנו לא להגיב בתוקפנות למשוב שאנו מקבלים מבני הזוג, אלא לראות בו הזדמנות ללמוד ולשפר את הקשר.

ולבסוף, הוא עוזר לנו להבין שוויכוחים וקונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מכל מערכת יחסים בריאה. במקום להימנע מהתנגשויות, אנו לומדים כיצד לנהל אותן בצורה מועילה עבור שני הצדדים.

חינוך ילדים

הורים עם Growth Mindset מעבירים מסרים חיוביים יותר לילדיהם על יכולתם להצליח, וכתוצאה מכך הילדים אכן מצליחים יותר. הם מתמידים במשימות אתגריות יותר זמן, וצוברים ביטחון להתמודד עם כישלונות וקשיים.

מחקר שנערך בקרב ילדים עם לקויות למידה מצא שאלה שהוריהם אימצו Growth Mindset הפגינו מוטיבציה גבוהה יותר ללמוד, השקיעו מאמץ רב יותר בשיעורי העזר, ושיפרו את הישגיהם בבית הספר.

ומה אני חושב בסיכומו של סיפור…

Growth Mindset היא תפיסת עולם מהפכנית שיכולה להפוך את חיינו לטובים יותר בדרכים רבות ומגוונות. בין אם מדובר בבריאות, קריירה, יצירתיות או יחסים בין-אישיים – נקודת המבט שלנו כלפי יכולתנו לצמוח ולהשתפר היא זאת שקובעת הכול.

כולנו יכולים לאמץ Growth Mindset. וככל שנטמיע אותו עמוק יותר בתודעה שלנו, כך נגלה שהגבול היחיד למה שאנחנו מסוגלים הוא דמיוננו. אז בואו נפתח את המוח, נצא מאזור הנוחות, ונתחיל לממש אט-אט את הפוטנציאל העצום הטמון בנו. השמיים הם הגבול!

מה אשמח לשמוע מכם?

אשמח גם לשמוע מכם! אתם יותר ממוזמנים לשלוח לי מייל או הודעה בעמוד הפייסבוק של מיינדסט. מה תרצו לשמוע עוד? האם אתם אוהבים את הפורמט הזה? והאם אתם יכולים להמליץ לי על אורחים שאני פשוט חייב לארח?

לינק לעמוד הפייסבוק של מיינדסט

לינק לספר של קרול דוואק

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן