איך להפחית מתח וחרדה באמצעות מיינדפולנס עם עמוס אבישר

746
0

כולנו חווים חרדה, סטרס וכעס בימים אלו.

בעוד שרגשות אלה לגיטימיים והגיוניים בתקופה של מלחמה, חשוב לדעת כיצד להתנהל איתם כדי שלא ישתקו אותנו ויפריעו לנו בתפקוד. בפרק הזה שוחחתי עם עמוס אבישר, פסיכותרפיסט ומנחה מיינדפולנס שעוזר לנו להבין את מקורות ותסמיני הרגשות האלה במוח ובגוף ואת האופן שבו תרגול של מיינדפולנס יכול לסייע בהפחתת התגובה והעוצמה של מתח וחרדה

המפתח להתמודדות נפשית מוצלחת הוא ויסות רגשי בריא.

בשיחה מרתקת עם הפסיכותרפיסט המומחה עמוס אבישר, למדנו כי התגובה הרגשית המוגזמת לאיומים היא מובנית אבולוציונית בתודעה האנושית. היא פועלת כמו מנגנון ה”מלחמה או בריחה” שלוקח אותנו שבי מבלי יכולת רציונלית לעצור ולבחון את מידת הסיכון בפועל.

אולם למזלנו, כבני אדם מודרניים יש לנו יכולת מנטלית ללמוד ולתרגל ויסות רגשי. הכלי המרכזי לכך הוא מיינדפולנס – אימון המודעות לרגע הנוכחי. בעזרת טכניקות של מדיטציה, אנו לומדים לאט לאט להבחין בין האיום או הקושי במציאות החיצונית, לבין תגובתנו הפנימית אליו.

זוהי למעשה מהות ההכלה במיינדפולנס. היכולת לחוש את החרדה או הכעס מבלי להזדהות לחלוטין עם הרגש הללו. לתת לו מקום ומרחב פנימי, מבלי לאפשר לו להציף אותנו ולהוביל לתגובות אימפולסיביות והרסניות.

נקודה מאוד חשובה נוספת היא קבלה עצמית. שיפוט עצמי וביקורת שלילית על תגובותינו הרגשיות הלא נעימות רק מוסיפים שמן למדורה. לעומת זאת, גישה אוהדת ומכילה כלפי עצמנו יכולה להרגיע מאוד את הלחצים הפנימיים ולחזק אותנו מבפנים.

באופן כללי יותר, רוחניות ונוכחות עצמית מתמדת הן שני הכוחות הרוחניים העיקריים שיש לנו כדי להתמודד עם מצבי משבר וחרדה ממושכים. שיפור המיינדפולנס שלנו בעזרת אימוני מדיטציה פשוטים ועקביים, יכול לשנות לחלוטין את גישתנו ויחסנו לקשיים ולאתגרים בחיים.

מחקרים מהעשורים האחרונים מראים כי אנשים שתרגלו מדיטציה באופן סדיר הפגינו חוסן נפשי גבוה יותר במצבי לחץ, החלמה מהירה יותר מטראומות, ואף שינויים מבניים במוח שתורמים לאופטימיות ואיזון רגשי. לכן, השקעת זמן באימוני מיינדפולנס ומדיטציה היא השקעה שתשוב לנו בריבית רבה בטווח הארוך.

אני מאמין שכל אחד מאיתנו יכול לגלות בתוכו נביעה פנימית של אומץ לב, חוסן נפשי ותחושת רעננות וחדווה. זוהי בעיניי המשימה שלנו כמנהיגים ומנהיגות של עצמנו ושל הסביבתנו – להוביל את הדרך לצמיחה והעצמה אישית מתוך המצב הקשה הנוכחי.

הדרך ודאי לא תהיה פשוטה או חלקה. ויכוחים ומאבקים פנימיים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך. אולם אם נשכיל לאמץ דפוסי חשיבה בריאים ומיקוד בפתרונות במקום הבעיות, אזי נוכל לצאת מחוזקים ובוטחים הרבה יותר ביכולותינו הפנימיות.

אשמח ללוות אתכם ואתכן במסע המשותף לחיזוק העצמי והעלאת החוסן הנפשי שלנו. יחד נוכל לצלוח גם את המשבר הזה.

לאתר של עמוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן