בפרק של השבוע היה לי את הכבוד לארח את אסף סידס – מנכ”ל ומייסד-שותף של חברת ה-סטוריטלינג Leave a Mark.
במהלך הפרק דיברנו על:
- מה זה ליב א מארק ? כיצד החברה הוקמה? על מה היא עומדת?
- למה סטוריטלינג הוא כלי חשוב למנהלים ומנהיגים?
- מה גורם למנהל או מנהיג להיות סטוריטלר טוב ולהעביר מסרים? מהי השיטה להשארת חותם?
- מה זה בכלל סיפור של עסק או חברה? מה הוא כולל? למה זה חשוב?
- מה אני יכול/ה ללמוד מכל זה על עסק חדש שאני מקימ/ה בימים אלו?ֿ
סטוריטלינג – המפתח הסודי ללבם ומוחם של מנהיגים ומנהלים
“אנשים קונים סיפורים, לא מוצרים”. האם שמעתם אי פעם את הביטוי הזה? הוא נכון היום יותר מתמיד, עם השטף הבלתי נגמר של מידע ו”רעש” שאנו חשופים אליו מדי יום.
כמנהיג או מנהל, אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא לחלץ את המסרים החשובים שלכם מתוך ההמולה – ולהביא אותם לקהל היעד בצורה שתגרום להם לא רק להקשיב אלא גם לפעול.
ובכן, הכלי הטוב ביותר שיש בארסנל שלכם להשגת מטרה זו הם סיפורים.
סטוריטלינג, או בעברית סיפור סיפורים, הוא תחום הולך ומתפתח שעוזר לארגונים, מנהלים ומנהיגים לספר את הסיפור שלהם בצורה משכנעת ומעצימה – כזו שתוביל אנשים לפעולה.
למה סיפורים יעילים כל כך?
קיימות כמה סיבות עיקריות:
סיפורים יוצרים הזדהות ואמפתיה כשאנו שומעים סיפור אנושי, אנו באופן טבעי מזדהים עם הדמויות, חווים אמפתיה ומבינים טוב יותר את המסר.
סיפורים נצרבים בזיכרון אנו זוכרים סיפורים הרבה יותר טוב מאשר עובדות ונתונים יבשים. סיפור טוב יישאר איתנו הרבה אחרי שכבר שכחנו את שאר הפרטים.
סיפורים מעוררים רגשות חיוביים סיפורים יכולים לגעת במיתרים הרגשיים שלנו ולעורר בתוכנו תחושות חיוביות כמו השראה, תקווה ושמחה. אלו רגשות שמובילים לשינוי אמיתי.
סיפורים חושפים אמת עמוקה יותר לעיתים הדרך היחידה להעביר מסרים מורכבים היא דרך סיפור אישי ורגשי. הסיפור מכיל אמת שהיא מעבר לעובדות – אמת עמוקה ואוניברסלית.
איך ליישם סטוריטלינג בעבודה עם מנהלים ועובדים?
בראיון שערכתי עם אסף, מנכ”ל חברת ליווימרק המתמחה בסטוריטלינג ארגוני, קיבלתי כמה טיפים יישומיים לשילוב סיפורים בעבודה מול מנהלים ועובדים:
מתודולוגיית “3 על 3” – בכל פעם שאתם רוצים להעביר מסר, חפשו 3 סוגי “ביסוסים”: ממלכתי (עובדות), אנושי (סיפור), ופיקנטרי (דוגמה יוצאת דופן). השילוב של השלושה יוצר אפקט מכפיל להעברת המסר.
4 “קוביות” לכניסה לאירוע – ההנחיה הבסיסית היא להתאים את הסגנון לקהל ולמצב: אקספרט, מאמן, שחקן בידור, מנחה/מערכת.
מבנה לסיפור חברה: תחילה ספרו את האקספוזיציה – מה מקורות החברה ומאין הגיעה, אחר כך את הנרטיב הייחודי – מהי תרומתה הייחודית היום, ורק בסוף דברו על סל המוצרים/השירותים.
בנוסף, בתהליכי אימון והדרכה למנהלים, ניתן לשלב סיפורים אישיים וארגוניים כדי להמחיש נקודות למידה ולגרום להן להיטמע טוב יותר.
מהם המרכיבים של סיפור משכנע ואפקטיבי?
יש כמה עקרונות שחשוב להקפיד עליהם כדי שהסיפור שלכם ישיג את מטרתו:
- גיבור אליו ניתן להתחבר, עם מטרה ברורה
- נרטיב ודרמה – מתח וקונפליקטים לאורך העלילה
- פתרון מספק ומעורר השראה בסוף
- רגע “הא-הא!” שמחולל שינוי בהשקפה
- קצב ותזמון טוב – לא ארוך מדי או מהיר מדי
דוגמא אישית
אסיים בסיפור אישי קצר שממחיש את כוחם של סיפורים.
לא מכבר, נפגשתי עם ידיד שמנהל צוות גדול בחברת היי-טק. שאלתי אותו איך הוא מנהל לשמר מוטיבציה גבוהה בצוות בתקופה שהיא לא פשוטה כלכלית.
תשובתו הייתה – אני פשוט מספר להם סיפורים נבחרים מתולדות החברה, כולל הקשיים הרבים שהתגברנו עליהם ביחד במהלך השנים. אלו הסיפורים שנותנים לנו השראה לא לוותר גם כשהדרך צפויה להיות ארוכה ומפרכת.
האם זאת אינה דוגמה נהדרת לכוח האדיר של סיפור טוב בהנעת אנשים? אז כדאי שנתחיל לספר 🙂
קצת על אסף ו-Leave a Mark
אפשר לומר ש- Leave a Mark פחות או יותר המציאה את תחום הסטוריטלינג בישראל.
את החברה ייסדו שרה ואסף סידס בדייט הרביעי שלהם. ומה שהתחיל ברומנטיקה במרתף בבית בתל אביב, ברחוב מזא”ה 67, הפך לביזנס משמעותי ביהודה הלוי 147. עם 30 ליב-א-מארקים וליב-א-מארקיות, שמותירים ומותירות את חותמם בעולם. עבודה עם למעלה מ-500 לקוחות מהמובילות בישראל ובעולם.
שילוב משמעותי של תעוזה, יצירתיות וערכים ייחודיים כמו:
- ing
- סרנדיפיטי
- משפחתיות
אפשרו לחברה להמשיך לצמוח ללא הרף.
קישורים רלוונטיים לאתר של החברה: www.Leave-Mark.com