תזונה מותאמת אישית: ד”ר ניב זמורה על מיקרוביום, סוכרים, ועתיד הדיאטות

813
0

בפרק זה היה לי הכבוד לארח את ד”ר ניב זמורה – רופא גסטרו בבית חולים איכילוב וחוקר מיקרוביום במעבדה של פרופ׳ ערן אלינב במכון וייצמן.

בפרק שאלנו:

  • מהי מציאות התזונה ברובנו חיים בה בעידן של ימינו? אילו בעיות בריאותיות מודרניות המציאות הזו יוצרת?
  • מהם מחלות מטבוליות? אילו השפעות ותוצאות יש למחלות כאלה?
  • למה רובנו יודעים כל-כך מעט על תזונה? מהן התפיסות השגויות בהן מחזיק ה”אדם הפשוט”?
  • מה זה מיקרוביום? ולמה הוא כל כך חשוב? מה הוא עושה ועל מה הוא משפיע? מה קורה כשהוא מאוזן, ומה קורה כאשר הוא יוצא מאיזון?
  • כיצד כל הדברים הללו קשורים לסוכר? מהו האינדקס הגליקמי? מה החשיבות שלו?
  • מהו פרויקט “תזונה בהתאמה אישית”? מה היו הממצאים של ניב במחקר רלוונטי בו הוא לקח חלק במכון וייצמן? כיצד ניתן להתחיל לחיות עם תזונה מותאמת אישית?ֿ

מהי תזונה מותאמת אישית?

תזונה מותאמת אישית היא גישה תזונתית המתאימה את המזון שאתה אוכל לפרופיל הגנטי, למיקרוביום ולפרמטרים נוספים שלך כדי לקדם את הבריאות והרווחה שלך בצורה אופטימלית.

הרעיון העומד מאחורי תזונה מותאמת אישית הוא שכל אדם הוא ייחודי מבחינה ביולוגית, ולכן אין “תזונה אחת מתאימה לכולם”.

תפיסה מסורתית של תזונת בריאות התבססה על הדוקטרינה של “החליפו זאת בזאת” בלי קשר לפרטים האישיים שלך. אבל המדע מראה שגישה זו צריכה להשתנות. הבנת ההבדלים האישיים בתגובה למזון היא המפתח לבריאות ואורח חיים מיטביים.

איך תזונה מותאמת אישית עובדת?

תזונה מותאמת אישית פועלת על ידי בחינת הפרמטרים הביולוגיים שלך, כולל:

DNA וגנטיקה הפרופיל הגנטי שלכם יכול לספק מידע על תגובות אישיות למרכיבי מזון מסוימים, למשל רגישות ללקטוז או יכולת מופחתת לעכל שומנים מסוג מסוים.

מיקרוביום החיידקים במעיים שלכם מעכלים מרכיבי מזון ומייצרים תוצרי לוואי שיכולים להשפיע הן על בריאות המעיים והן על מערכות בגוף כמו המוח.

לדוגמה, חיידקים מסוג Firmicutes ו-Bacteroidetes מעורבים ביעילות ספיגת הקלוריות והשומן שאתם אוכלים.

בדיקות דם בדיקות דם כגון רמות סוכר, כולסטרול וחלבונים יכולות לספק מידע על תפקוד ובריאות מערכות בגופכם. למשל, רמות סוכר גבוהות הן סמן לסיכון מוגבר למחלת הסוכרת.

מאפיינים אישיים גורמים כמו מצב בריאותי קיים, מחזור חודשי אצל נשים, גיל, מצב נפשי, רמות פעילות גופנית ועוד יכולים גם הם להשפיע על תגובת הגוף שלכם למזון.

יומני מזון ישנן אפליקציות ותוכניות המאפשרות לכם לעקוב בפירוט אחר התגובות הבריאותיות שלכם לאכילה של מזונות ספציפיים. נתונים כאלה יכולים לספק תובנות חשובות על אופן התגובה האישית שלכם.

לאחר מכן, ניתן לנתח נתונים אלה כדי לזהות את הפרופיל התזונתי האופטימלי שלכם – אילו מזונות משפרים את הבריאות, המצב הרוח והאנרגיה שלכם, ואילו עלולים לגרום לתגובות שליליות.

וכך, בהתבסס על המידע הזה, ניתן יהיה להמליץ לכם על תפריט מותאם אישית שכולל את המזונות הטובים ביותר עבורכם ואת כמויותיהם האופטימליות.

מהם היתרונות של תזונה מותאמת אישית?

1. שיפור הבריאות הכללית

תזונה מותאמת אישית מאפשרת צריכת התזונה הטובה ביותר עבור הגוף שלך. כתוצאה מכך, היא יכולה לשפר את תפקוד המעיים, לווסת רמות סוכר ושומנים בדם, לשפר אנרגיה ומצב רוח, ועוד.

כל אלו תורמים לבריאות ואיכות חיים טובים יותר.

לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת Cell מצא שתזונה מותאמת אישית הפחיתה עודף משקל, שיפרה סבילות לגלוקוז ושיפרה מדדים נוספים של בריאות מטבולית בהשוואה לקבוצת ביקורת.

2. ירידה במשקל

מחקרים הראו שתזונה מותאמת אישית יכולה להיות יעילה במיוחד עבור ירידה במשקל.

זאת מכיוון שהיא מאפשרת לזהות אילו מזונות גורמים לעלייה ברמות הסוכר ו/או האינסולין שלכם, ולכן תורמים לאגירת שומן.

על ידי הפחתה או הימנעות של מזונות אלה והתאמת כמויות קלוריות אופטימליות, ניתן לקדם ירידה במשקל בצורה בריאה ומדויקת.

3. חיזוק המיקרוביום

תפריט מותאם אישית כולל בדרך כלל מזונות התורמים לבריאות ואיזון המיקרוביום.

צריכת מזונות כמו ירקות, פירות, קטניות, אגוזים וסיבים תזונתיים מאפשרת גיוון ושגשוג של חיידקים מועילים במעיים. אלו בתורם מקדמים את בריאות המעיים ומערכות נוספות בגוף.

4. מניעת מחלות

באמצעות איזון רמות הסוכר, שומנים בדם ולחץ דם, תזונה מותאמת אישית יכולה לתרום להפחתת הסיכון ללקות בסוכרת, מחלות לב, שבץ מוחי וסוגי סרטן מסוימים.

5. חיסכון בזמן וכסף

על ידי הסתמכות על המלצות מקצועיות של מומחה תזונה, תחסכו מעצמכם את הצורך לנסות לבד דיאטות שונות, לנהל יומני מזון ולערוך מחקר עצמאי רב.

בנוסף, מזון בריא יותר תורם לירידה בעלויות טיפול רפואי בטווח הארוך.

מה החסרונות האפשריים?

• מחיר – תזונה מותאמת אישית מצריכה לרוב בדיקות מעבדה שעלותן גבוהה יחסית. לא כולם יכולים להרשות זאת לעצמם.

• בסיס ראיות מוגבל – הגישה עדיין חדשה יחסית ויש צורך במחקר ארוך טווח נוסף כדי לבסס את יעילותה.

• השקעת זמן ניכרת – על מנת ליישם נכון תזונה מותאמת אישית, יש צורך בלמידה של הרגלי אכילה חדשים והקפדה על הנחיות הדיאטה שקיבלתם. זה דורש מאמץ ומשמעת.

• עלולה שלא להתאים לכולם – ייתכן שחלק מהאנשים לא יראו שיפור משמעותי בבריאות שלהם מתזונה מותאמת אישית לעומת אכילה בריאה רגילה.

עולם התזונה – 

למרות החסרונות, תזונה מותאמת אישית נראית מבטיחה מאוד וככל הנראה תהפוך נפוצה וזמינה יותר בעתיד הקרוב. באמצעות הבנת ההבדלים האישיים שלנו בתגובה למזון, נוכל לשפר משמעותית את בריאותנו ורווחתנו.

אופטימיזציה של התזונה שלנו היא כנראה אחת הדרכים הטובות והפשוטות ביותר להאריך חיים באיכות גבוהה יותר. המדע מצביע שזו הדרך הנכונה קדימה.

קצת על ניב:

ניב הוא בוגר בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, בוגר תואר PHD במעבדת אלינב – המחלקה לאימונולוגיה של מכון וייצמן. בעבר התנדב במחלקה פנימית בבית חולים בנפאל, וכעת עובד במכון וייצמן בחקר מיקרוביום במצבי מחלות ובריאות, בדגש על מחלות מטבוליות, דלקתיות וגידולים. כמו כן, ניב הוא רופא במכון הגסטרו באיכילוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן