תורת המשחקים ואומנות הזן עם פרופ’ עדי אייל

448
0

בפרק הזה יצאתי לשיחה שחשבתי שהיא בלתי אפשרית על תורת המשחקים ואומנות הזן. האורח שלי הוא פרופ’ עדי אייל והאמת שקשה להגדיר אותו בטייטל אחד קצר כיוון שהוא מחזיק בשני תארי ד”ר, מרצה על תורת המשחקים (בין היתר) ותלמיד זן ממושמע שמתרגל כבר למעלה מ20 שנה.

אז מה למדתי מעדי?

הפיכת כל פעולה למדיטציה

אחד הדברים שמרשימים במיוחד בעדי הוא האופן שבו הוא הופך כמעט כל פעולה – החל מריצה בהרים וכלה באימוני כושר – לסוג של מדיטציה. 

לדבריו, כאשר הוא רץ בנוף הפתוח של הגליל בו הוא מתגורר, הוא שם לב לכל צעד וצעד ומקפיד שלא לאבד מודעות לסביבתו. כך גם אימוני הכושר שעדי עוסק בהם דורשים ממנו ריכוז גבוה ונוכחות מוחלטת ברגע הנוכחי.

מדוע חשוב להפוך כל פעילות למדיטציה?

עדי מסביר שהוא רואה במדיטציה שריר שיש לתרגל ולחזק. מדיטציה היא מעין חדר כושר למוח, המחזק את יכולת השליטה העצמית ומקנה תחושת חופש פנימי – חופש ממחשבות שליליות ורגשות קשים. 

לטענתו, המשמעת והמאמץ הנדרשים בתרגולי מדיטציה הם שמובילים בסופו של דבר לחופש – שכן הם מחזקים את היכולת לשחרר מתחים נפשיים ושריריים כאחד.

שילוב רוחניות יהודית 

עדי שילב בחייו גם אלמנטים של רוחניות יהודית – כגון השתתפות קבועה בתפילות שבת בבית הכנסת המקומי. לדבריו, עצם שירת הזמירות והתפילות היא עבורו סוג של מדיטציה קבוצתית.  

באופן מפתיע, הוא מוצא דמיון רב בין זמירות הזן-בודהיזם לבין התפילות ושירת הזמירות בבית הכנסת. שניהם דורשים משמעת והקפדה על כללים מראש, יחד עם כוונת לב וריכוז.

כיצד תורת המשחקים והזן מסייעים בקבלת החלטות

השילוב בין תורת המשחקים לזן-בודהיזם מאפשר לעדי לרכוש הבנה מעמיקה של האתגרים וההזדמנויות שמזמנות ההחלטות היומיומיות.

כך למשל, הואנוקט לפעמים ב”חוק החמש” – לחכות ולבחון דחף פנימי לשינוי חמש פעמים לפני להיענות לו, ורק אז לבצע את השינוי. זאת על מנת לוודא שהשינוי נובע ממקום נכון ועמוק יותר, ולא מדחפים ותסכולים רגעיים. 

זו דוגמה לאופן שבו כלים “טכניים” מתורת המשחקים יכולים לשפר החלטות במציאות המורכבת של החיים.

גישה חיובית לתחושת סבל 

נושא מעניין נוסף שעלה היא הגישה החיובית של עדי לתחושת סבל. לדבריו, סבל הוא חלק בלתי נפרד ואף הכרחי בדרך להתפתחות אישית. 

עדי מבחין בין סבל “נכון” הנובע ממאמץ מכוון לבין סבל “לא נכון” הנגרם מחוסר שליטה. סבל נכון הוא לדידו הזדמנות לצמיחה והתחזקות פנימית.

סיכום

הגישה הפילוסופית הייחודית של עדי המשלבת תחומי דעת שונים ומגוונים לכדי גישת חיים אינטגרטיבית – מרתקת ומעוררת השראה רבה. 

הדרך שבה הוא מיישם את הבנותיו באופן מעשי בחיי היומיום מהווה דוגמה לחשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, וממנה ניתן להפיק תובנות רבות הנוגעות להתפתחות אישית בתחומים שונים.

עוד על פרופ’ עדי (מתוך האתר של בר אילן)

עדי אייל הוא חבר סגל בפקולטה למשפטים בבר-אילן, ומחזיק בשני תארי דוקטור: במשפטים ובכלכלה.  הדוקטורט במשפטים (בציון מעולה, אוניברסיטת בר-אילן) עסק בדיני ההגבלים העסקיים והשלכות התחום על דמוקרטיה וזכויות הפרט.  הדוקטורט בכלכלה (אוניברסיטת ברקלי, קליפורניה) עסק בתחרות רשתית ושוקי מערכת.  הוא מלמד את התוכנית לטיפוח המצוינות, שיטות מחקר במשפטים, דיני הגבלים עסקיים, דיני חברות, תורת המשחקים ואסטרטגיה עסקית.  

פרופ’ אייל שימש כחוקר ומרצה אורח במספר אוניברסיטאות בארץ ובעולם, כולל אוניברסיטת שיקאגו, LSE בלונדון, ברקלי בקליפורניה, אוניברסיטת קולורדו, מונאש, ועוד.  הוא מרצה תדיר בהשתלמויות שופטים ועורכי דין, הן במכון להשתלמויות והן במשרדים פרטיים.  ספרו, Fairness in Antitrust (Hart, Oxford), עוסק בחובת ההגנה על זכויות כל המעורבים בסוגיות הגבליות, כולל המונופוליסטים עצמם.

מעבר לפעילותו האקדמית, פרופ’ אייל משמש כמומחה כלכלי בתביעות מורכבות, לעיתים מטעם המדינה ולעיתים מטעם צדדים לדיון.  הוא כיהן גם כיו”ר הוועדה הציבורית לבחינת הפקות מקור בטלוויזיה המסחרית, והגיש מסקנותיו לשר התקשורת וראש הממשלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן