שינויים עמוקים, פגיעות וגילוי עצמי עם ערן שטרן

701
0

בפרק הזה שוחחתי עם ערן שטרן – יזם, מרצה ומנטור אשר מלווה אנשים, יזמים, בעלי עסקים, מנכ”לים ובכירים בתהליכי שינוי וטרנספורמציה משמעותיים בחייהם ובעסקים שלהם.

לפני שנפגשנו להקליט ערן התעקש שאשמע את אחד הפרקים אצלו בפודקאסט בו הוא משתף באותנטיות בחוויות לא פשוטות אותן עבר. הכנות והחשיפה של ערן בפרק גרמה לי להחליט שבפרק שנקליט יחד אני רוצה להביא את עצמי קרוב יותר וחשוף יותר ומה שיצא זה אחד הפרקים הכנים והמרגשים שהקלטתי.

הנה חלק מהשאלות והנושאים שעלו בפרק:

  1. למה שינוי הוא דבר קשה ולפעמים מפחיד?
  2. מהי ההתנגדות הפנימית העמוקה ביותר שקיימת אצל אנשים לעשות שינוי בחיים שלהם
  3. איך לדעת מה נכון לנו, לדייק את עצמנו לקראת שינוי ואיך נדע שבחרנו את המטרות שהן באמת שלנו?
  4. הקשר שבין הרוח והחומר בתהליכי שינוי
  5. איך יוצרים שינוי עמוק בזהות שלנו?
  6. על מציאת משמעות אישית ויציאה לאור

מהי, אם כן, הדרך הנכונה לצאת מאזור הנוחות שלנו ולחולל שינוי משמעותי?

הבה נבחן כמה עצות מעשיות ותובנות עמוקות בנושא.

הפחד הטבעי מפני שינוי

כולנו חווים פחד כלשהו כאשר אנו עומדים בפני שינוי, גדול כקטן. שינוי פירושו אי ודאות – והמוח האנושי שונא אי ודאות. כפי שאומר ערן שטיין בשיחה עם שלומי חסטר: “אנחנו כבני אדם מאוד פריקים של ודאות וביטחון. ולכן כל שינוי הוא בעצם מטלטל את המבנה הזה”.

הפסיכולוגיה מסבירה כי אנחנו נמשכים למוכר ולידוע כי זה מקנה לנו תחושת שליטה ויכולת צפייה. כאשר זה משתנה, אנו חשים מאוימים. לכן כמעט כל החלטה חשובה מלווה בפחד כלשהו. אם נבין זאת, הפחד יהיה מובן וצפוי יותר.

 תרחיש הגרוע ביותר ככלי להתמודדות עם פחדים

אחת הדרכים להתמודד עם הפחד משינוי היא לבחון בכנות את התרחיש הגרוע ביותר. מחקרים מהעולם התעסוקתי הצביעו על כך שעובדים רבים מתקשים לפרוש כי הם חוששים לאובדן ביטחון כלכלי ומעמד חברתי. עם זאת, כאשר הם בוחנים לעומק את המצב הגרוע ביותר שעלול להתרחש – למשל עבודה בשכר נמוך יותר או רמת חיים ירודה יותר – הם מגלים שיוכלו להתמודד עם כך אם חייבים. הבנה זו מפחיתה את ההתנגדות לשינוי. כדברי ערן: “ברגע שחוויתי את החוויה ושוב זה לא אם זה מנטלי, זה לא זה לא יעבוד. כי אז אנחנו חווים את החוויה הזאת משהו משתנה בנו”.

אם ננסה לחשוב על התוצאות הגרועות ביותר ו”למות בחיים” מולן, הן יאבדו חלק ניכר מכוחן עלינו. נוכל לפעול מתוך הבנה שאפילו התרחיש הקשה ביותר אינו כה נורא וכנראה נוכל להתמודד עמו.

שינוי פירושו מוות של זהות ישנה

אחת הסיבות להתנגדות לשינוי היא הפחד ממותה של הזהות הישנה שלנו, כפי שמדגיש ערן. כאשר אנו מחוללים שינוי משמעותי – של קריירה, מקום מגורים או אורח חיים – אנו למעשה מוותרים על ה”אני” המוכר, על מנת לאמץ “אני” חדש.

ערן מסביר כי זהו תהליך של מוות מטאפורי של חלקים באישיות שלנו. לכן טבעי שנחוש חרדה ואבל. עם זאת, מחקרים פסיכולוגיים מראים כי אנשים המסוגלים “למות בחיים” ולשחרר זהויות ישנות, זוכים בדרך כלל לחיים מספקים ומאושרים יותר. הם אינם כבולים לדפוסים ותבניות מעברם ויכולים להמציא את עצמם מחדש שוב ושוב.

אז כדאי לזכור כי שינוי משמעותי עלול להרגיש בתחילה כמו אובדן או מוות. עם זאת, בצד השני מחכה לנו לידה מחודשת וצמיחה רוחנית לכיוונים חדשים ומפתיעים.

סיכום: שינוי מפחיד – וזה בסדר. עלינו להבין כי הפחד הכרוך בשינוי הוא רגש אנושי טבעי שנועד להגן על היציבות והוודאות שלנו.

למרות זאת, שינוי יכול להיות מקור לצמיחה, מימוש עצמי והגשמה. כדי להתגבר על החרדה מפני שינוי ו”לצאת מהכבים” שלנו, כדאי: א. להבין שפחד טבעי וצפוי ב. לבחון את התרחיש הגרוע ביותר ולהבין שהוא בר-התמודדות ג. לקבל שהשינוי יחייב מוות מטאפורי של זהות ישנה

קצת על ערן:

מזה כ-20 שנים, שערן שטרן מוביל אנשים, יזמים, בעלי עסקים וארגונים בתהליכי שינוי וטרנספורמציה משמעותיים.

ערן הוא מחברם של רבי-המכר “להגשים – מימוש אישי וכלכלי בעולם מלא אפשרויות” ו”להתעורר – מדריך מעשי לשכירים שמתלבטים אם להישאר… או להשתחרר”, מרצה מבוקש, מנחה הפודקאסטים “עושים שינוי”, “בודדים בצמרת” ו”כסף טוב” שזכו עד כה ללמעלה מחצי מליון האזנות.

לאורך השנים ערן ליווה מנכ”לים, בכירים, בעלי עסקים ואנשים ממגוון דיסציפלינות ותחומים שונים והתמודד ביחד איתם עם אינספור אתגרים אישיים, עסקיים וכלכליים. התמודדויות והתנסויות אלו עם עשרות אלפי לקוחות בארץ ובעולם, הקנו לו נסיון רב, יחודי ויכולת יצירתית למציאת פתרונות חדשניים ולפריצות דרך בחייהם של אנשים.

בעברו, כמנהל בכיר בחברת אינטל העולמית, שטרן ניהל פעילויות בינלאומיות בהיקפים של מליוני דולרים, הנהיג אנשים וצוותים בכל רחבי העולם וביסס לעצמו קריירה מצליחה ומבטיחה. אבל בשיא הקריירה הניהולית שלו, הרגיש שטרן כי אינו ממצה את עצמו יותר. בניגוד לכל הגיון בריא ובניגוד לכל מה שאמרו לו האנשים סביבו, החליט לעזוב את “כלוב הזהב” של ההייטק ולממש את יעודו על ידי ליווי אנשים להגשמת החלומות והיעדים הנועזים ביותר שלהם. מאז קצר הצלחה אחר הצלחה ולא הסתכל אחורה.

האתר של ערן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן