שחמט מיינדסט עם אלון מינדלין על חשיבה אסטרטגית

793
0

בפרק הזה אני מארח את אלון מינדלין, אמן בינלאומי בשחמט, אלוף ישראל לנוער לשעבר ומרצה בתחום. אנחנו נדבר על שחמט מיינדסט וננסה להבין איזה יכולות, הרגלים ודפוסי חשיבה צריך בשביל להצליח בשחמט. בהמשך אלון מסביר איך יכולות השחמט יכולות לעזור לנו בניהול, מנהיגות ועסקים.

חשיבה אסטרטגית וקבלת החלטות טובות יותר – מה אפשר ללמוד משחמט?

האם תהיתם אי פעם מדוע שחקני שחמט טובים כל כך בקבלת החלטות ובחשיבה אסטרטגית? האם שאלתם את עצמכם איך הם מצליחים לתכנן מהלכים רבים קדימה ולנתח במהירות מצבים מורכבים?

בפרק זה אני מארח את אלון מינדלין, אמן בינלאומי בשחמט ומאמן אסטרטגיה וחשיבה, שמסביר איך העקרונות והיכולות מעולם השחמט יכולים לשפר באופן משמעותי את החיים שלנו.

חשיבה אסטרטגית – מהי? אז מהי בעצם חשיבה אסטרטגית?

על פי אלון, בשחמט הגדירו חשיבה אסטרטגית כ”מה שאתה צריך לעשות כשאין לך מה לעשות”. כלומר כאשר אתה מגיע למצב שבו המהלכים הטקטיים או המיידיים כבר לא רלוונטיים, אתה צריך לעצור לרגע, לצאת מהמערכה ולהסתכל עליה מלמעלה כדי לגבש תוכנית אסטרטגית כוללת.

אכן, בניגוד לחשיבה טקטית שעוסקת במהלכים ספציפיים ומיידיים, חשיבה אסטרטגית נועדה לבנות תמונה רחבה ולטווח ארוך. היא מתבססת על איסוף נתונים, הבנת המצב הנוכחי וגיבוש תוכנית כוללת שעשויה לכלול מספר רב של צעדים ומהלכים המובילים למטרה.

אז מה מאפיין אנשים שחושבים בצורה אסטרטגית?

לדברי אלון, מדובר באנשים בעלי סבלנות וניסיון רב יותר. הם הבינו שכדי להגיע לתוצאות טובות יותר, יש צורך בתהליך ארוך טווח הדורש תכנון וחשיבה יסודית.

אנשים אלו מבינים שהדרך להצלחה כוללת גם כישלונות וטעויות, והם מוכנים ללמוד מהן. הם יודעים לצאת מהמערכה ולנתח אותה באופן אובייקטיבי על מנת לשפר את האסטרטגיה שלהם. בנוסף, הם בעלי יכולת גבוהה לדחות סיפוקים מיידיים ולהתמקד במטרה הסופית. הם לא “נופלים” למלכודות טקטיות אלא בודקים האם המהלכים שלהם אכן הולמים את האסטרטגיה ארוכת הטווח.

מיינדסט שחמט ואיך הוא יכול לעזור לנו

מה זה בעצם “מיינדסט שחמט” ומה הקשר שלו לחיים שלנו?

מיינדסט שחמט הוא אופן החשיבה ותפיסת המציאות האופייניים לשחקני שחמט מקצועיים. זוהי הסתכלות אסטרטגית על החיים תוך ניתוח מצבים שונים כמו מערכות שחמט מורכבות.

אלון מסביר שבשחמט, כמו בחיים, ישנם “מאות מיליארדי” מצבים שונים שעלולים לקרות. לכן מיינדסט שחמט גם דורש מהשחקן גמישות מחשבתית ויכולת לשנות את האסטרטגיה שלו בהתאם למהלכי היריב/החיים.

מיינדסט שחמט כולל מספר מרכיבים חשובים:

  • ניתוח מצב נוכחי – הערכת הכוחות והחולשות שלך ושל היריב, זיהוי הזדמנויות ואיומים
  • יצירת תוכנית אסטרטגית כוללת על בסיס ניתוח זה
  • גמישות ויצירתיות – יכולת לשנות ולהתאים את האסטרטגיה בהתאם להתפתחויות חדשות
  • ניהול סיכונים – שקלול סיכוי וסיכון בכל מהלך, בחירה באפשרות בעלת הסיכוי הגבוה ביותר להצלחה
  • קבלת החלטות – בחירה במהלך האופטימלי מתוך מספר אופציות

אימוץ מיינדסט שחמט יכול לשפר משמעותית את יכולת קבלת ההחלטות וההתמודדות עם מצבים מורכבים גם בחיי היומיום.

עקרונות מפתח בשחמט שניתן ליישמם בחיים

ישנם מספר עקרונות בסיסיים בשחמט שניתן לאמץ גם מחוץ ללוח השחמט על מנת לשפר את איכות חיינו:

שליטה רגשית

שחמט הוא משחק אינטנסיבי המחייב שליטה רגשית. טעויות נפוצות נובעות מתסכול, כעס או דחף לנקום ביריב. שחקנים טובים לומדים לשלוט ברגשותיהם ולקבל החלטות רציונליות.

כך גם בחיים – כעס ותסכול מונעים מאיתנו לחשוב בבהירות ועלולים לגרום לנו לקבל החלטות גרועות שנתחרט עליהן. כדאי ללמוד להרגיע את הנפש לפני קבלת החלטות חשובות.

סבלנות והתמדה

משחק שחמט יכול להימשך שעות רבות. שחקנים צריכים סבלנות ויכולת התמדה בריכוז לאורך זמן על מנת לנצח.

סבלנות חיונית גם להצלחה בלימודים, עבודה, ויחסים בין-אישיים. החיים מציבים לפנינו אתגרים רבים שדורשים התמדה לאורך זמן כדי להתגבר עליהם. שחמט מלמד אותנו שהדרך לניצחון עוברת דרך סבלנות והתמדה.

יצירתיות וגמישות

שחקני שחמט טובים יצירתיים וגמישים בחשיבתם. הם צריכים לשקול מהלכים ותרחישים רבים ומגוונים על מנת להביס את יריביהם.

יצירתיות וגמישות הן מיומנויות חשובות גם מחוץ לשחמט. הן מאפשרות לנו למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות, ולשנות כיוון כאשר האסטרטגיה הראשונית שלנו אינה עובדת.

מי שמפתח יצירתיות וחשיבה גמישה באמצעות שחמט יהיה “שחקן” טוב יותר גם במשחק החיים.

תכונות ויכולות המתפתחות בעקבות שחמט

אלון מספר שהתמדה בלימוד שחמט על פני שנים רבות מפתחת בנו תכונות ויכולות רבות שמועילות מאוד גם מחוץ ללוח השחמט, ביניהן:

יצירתיות ודמיון מפותח

היכולת “לדמיין” בראש מצבים ותרחישים עתידיים היא מפתח להצלחה הן בשחמט והן בחיים. שחקנים מנוסים מדמיינים עשרות מהלכים קדימה ובודקים את השלכותיהם לפני שהם בוחרים במהלך מסוים.

דמיון מפותח עוזר לנו גם “לחלום” ולדמיין את העתיד אותו אנו רוצים ליצור בתחומי הקריירה, הזוגיות או כל תחום אחר בחיים. כאשר החזון ברור לנו בראש, קל לנו יותר לתכנן צעדים מעשיים להגשמתו.

ריכוז ומיקוד

משחק שחמט דורש ריכוז עצום לאורך זמן. טעות אחת עלולה להוביל להפסד במשחק. שחקנים מנוסים לומדים לרכז את מלוא תשומת הלב שלהן במשחק ולהתעלם מגירויים חיצוניים.

יכולת הריכוז והמיקוד חיונית כמובן גם בלימודים, עבודה ובמרבית תחומי החיים. אנשים בעלי יכולת ריכוז גבוהה מצליחים יותר להשיג את מטרותיהם לעומת אלו שמתקשים להתמקד לאורך זמן.

סבלנות ואורך רוח

שחמט מלמד סבלנות ושליטה עצמית. משחק יכול להימשך שעות ארוכות ודורש אורך רוח רב.

סבלנות דרושה לנו כמובן בכל תחומי החיים – במערכות יחסים, גידול ילדים, הצלחה בקריירה ועוד. דברים רבים נבנים לאט ודורשים המתנה לסיפוקים. מי שמפתח סבלנות ושלווה פנימית באמצעות שחמט יהיה “שחקן” טוב יותר גם ב”משחק” החיים.

קבלת החלטות

שחקני שחמט מקבלים החלטות תחת לחץ ובתנאי אי-ודאות. הם צריכים לשקלל בכל מהלך את הסיכוי להצליח מול הסיכון להיכשל, ולבחור באופציה האופטימלית.

קבלת ההחלטות היא כישור קריטי בכל תחומי החיים. שחמט יכול ללמד אותנו לקבל החלטות טובות ומושכלות יותר גם כאשר אנחנו תחת לחץ, ולשקול היטב את ההשלכות ארוכות הטווח של בחירותינו.

חשיבה אסטרטגית

כפי שראינו, שחמטנים חושבים תמיד בצורה אסטרטגית – הם מנתחים את המצב הנוכחי, חושבים על מהלכים עתידיים ומנסים להוביל את המשחק לכיוון שיניב להם יתרון.

חשיבה אסטרטגית היא כישור מפתח גם בעולם העסקים, שבו יש צורך לגבש תוכניות ארוכות טווח ולהתאימן כל העת למציאות המשתנה. מי שאימץ לעצמו חשיבה אסטרטגית מעולם השחמט בוודאי יהיה מנהל טוב יותר.

לסיכום אומר כי…

שחמט יכול ללמד אותנו חשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות נבונה, שלווה נפשית ועוד מיומנויות חשובות שמועילות לנו הן על הלוח והן מחוצה לו.

גם אם אינכם שחקנים מקצועיים, כדאי לכם לנסות ולאמץ לעצמכם חלק מההרגלים ואופן החשיבה של שחקני שחמט – סביר להניח שתראו שיפור ניכר בתפקוד שלכם בתחומים רבים.

האם אתם מוכנים להפוך לשחקני שחמט טובים יותר של החיים שלכם ולאמץ לעצמכם מיינדסט שחמט?

עוד מהשאלות שעלו בפרק:

  1. מהי חשיבה אסטרטגית?
  2. מה מאפיין אנשים שחושבים אסטרטגית?
  3. אילו ערכים בולטים בשחמט?
  4. מה מאפיין שחקנים מנוסים (תכונות, הרגלים, דפוסי חשיבה)
  5. אילו יכולות מתפתחות בשח?
  6. איך העקרונות באים לידי ביטוי?
  7. מהי ראיה אסטרטגית דרך 64 משבצות?
  8. איך ניתן להשתמש בעיקרון האלימינציה בחיים?

עוד על אלון:

בעל דרגת אמן בינלאומי בשחמט, בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום, כולל זכייה באליפויות ישראל לנוער. מרצה ומנחה קבוצות ללימוד שחמט ואסטרטגיה בראי המשחק בקרב אנשי העסקים והחברות המובילים במשק

יצירת קשר:

בפייסבוק- “מסע אל משחק המלכים”

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן