מנהיגות, ניהול ומיינדסט עם ד”ר יעל אלרז שפיר

810
0

האם מנהיגות זה משהו שניתן ללמוד אותו ולהשתפר בו?

בפרק של היום אני מארח את ד”ר יעל אלרז שפירא,  פסיכולוגית ויועצת ארגונית. משלבת עבודה עם ארגונים יחד עם הוראה באוניברסיטאות תל אביב ובר אילן בתכניות אקזקוטיב ואנחנו נדבר על ניהול, מנהיגות ומיינדסט. בפרק יעל מסבירה את ההדבדל בין ניהול למנהיגות ועל המיינדסט שאנחנו צריכים להיכנס אליו כדי לפעול בהצלחה בשני העולמות האלה. יעל משתפת במגוון מחקרים, תיאוריות וסיפורים מעניינים מתוך סרטים, ארגונים מצליחים וחיי היום יום.

מנהיגים נולדים או נוצרים?

בפרק האחרון של הפודקאסט “מיינדסט” אירחתי את ד”ר יעל אל-רז, פסיכולוגית ארגונית מומחית בתחום המנהיגות. שוחחנו על ההבדלים בין מנהיגות לניהול, מהי מנהיגות אג’ילית ומה נדרש כדי להוביל שינוי אמיתי. כיצד מפתחים מנהיגות טובה יותר? האם מנהיגים “נולדים כך” או שמא ניתן לרכוש את המיומנויות הנדרשות?

מנהיגות vs. ניהול

יעל הסבירה שמנהיגות שונה מניהול בכמה היבטים מרכזיים:

  1. פחות פורמאלית – מנהיגות אינה תלויה בתפקיד רשמי אלא בהתנהגות של האדם. אדם יכול להיות מנהל מבחינה היררכית, אבל לא בהכרח מנהיג.
  2. יוזמה אישית – מנהיגות מחייבת נכונות לקחת יוזמה, לצאת מאזור הנוחות ולהוביל. ניהול לעומת זאת ממוקד יותר בשמירה על סטטוס-קוו.
  3. ארוכת טווח – מנהיגות עוסקת ביצירת חזון ארוך טווח והובלת שינוי, בעוד ניהול מתמקד בהתמודדות שוטפת עם מורכבות.
  4. מיקוד באנשים – מנהיגים עוסקים בעיקר בהנעה ופיתוח של אנשים. מנהלים עוסקים יותר בתקצוב, תכנון ובקרה.

מנהיגות אג’ילית

כיצד ניתן לפתח מנהיגות אפקטיבית יותר בעידן של שינויים תכופים ואי ודאות? יעל הדגישה את הצורך ב”מנהיגות אג’ילית” – יכולת ללמוד ולהסתגל בזריזות למציאות משתנה. מנהיגים אג’יליים מתאפיינים במספר תכונות מפתח:

● גמישות מחשבתית – נכונות לשנות גישות ודעות קודמות בהתאם לנסיבות המשתנות

● פתיחות למשוב – מוכנות לשמוע ביקורת ולקבל אתגרים מאחרים

● למידה מתמדת – הבנה שיש עדיין הרבה מה ללמוד, גם אם כבר הגעת להישגים

● מוטיבציה פנימית – הנעה עצמית לצמוח ולהשתפר באופן עקבי

● חוסן נפשי – היכולת להתמודד עם לחצים, כשלונות וקשיים מבלי לאבד מוטיבציה

מודל 5 הצעדים למנהיגות

יעל גם שיתפה אותנו במודל ייחודי לפיתוח מנהיגות שפיתחה במיוחד עבור הפרק. לדבריה, כדי להפוך למנהיג טוב יותר עלינו “לזכור את המילה צמיחה” ולהתמקד בחמשת המרכיבים הבאים:

צרכים

הקשבה אמפתית לצרכים האמיתיים של האנשים סביבנו והבנת מניעיהם – זוהי נקודת המוצא למנהיגות אפקטיבית. הצלחה נובעת מתוך תפיסת הפרספקטיבה של האחר.

משמעות

על המנהיג ליצור משמעות משותפת ותחושת שליחות בקרב חברי הצוות שלו. מחקרים מוכיחים כי כאשר אנשים חשים שהם עושים משהו בעל ערך ותועלת לאחרים המוטיבציה והביצועים שלהם משתפרים באופן ניכר.

יעדים

על המנהיג להגדיר יעדים ברורים ואתגריים שיעניקו כיוון ומטרה משותפת לצוות. בנוסף, עליו לספק לאנשיו את המשאבים והכלים הנדרשים על מנת לממש יעדים אלו.

חגיגות

הצלחות צריכות להיחגג, גדולות כקטנות. על המנהיג להוקיר את תרומתם הייחודית של כל אחד מחברי הצוות ולחזק אותם על כך. גם כישלונות הם מקור ללמידה אם הם מטופלים נכון.

התקדמות

תפקידו של מנהיג הוא לאפשר לאחרים להתקדם, להמשיך ולהתפתח מבחינה אישית ומקצועית. עליו להוות מודל לחיקוי של צמיחה מתמדת תוך הדגשת “הנתיב” ולאו דווקא “היעד”.

המודל הזה יכול לשמש אותנו הן בהקשרים מקצועיים והן בחיים האישיים. הוא מזכיר לנו שהמפתח למנהיגות אפקטיבית הוא בראש ובראשונה הקשבה פנימית – הקשבה לצרכים ולשאיפות של עצמנו ושל הסובבים אותנו.

מנהיגות אינה תכונה מולדת

שאלה מעניינת שעלתה בשיחה היא האם מנהיגים “נולדים או נבראים?”. במילים אחרות, האם מנהיגות היא תכונה מולדת שקשורה לכריזמה ולאישיות, או שמא היא ניתנת לרכישה ופיתוח על ידי כל אדם?

נקודת המבט המקובלת היא שלמנהיגים אכן יש תכונות ייחודיות הקשורות לגנטיקה ולסביבה בה גדלו. עם זאת, יעל טוענת שמחקרים רבים מראים שניתן לאמן ולפתח מיומנויות מנהיגותיות באופן מכוון, גם אם אינך “צ’רצ’יל” מלידה.

ראשית, הבסיס לכל מנהיגות אפקטיבית הוא גילוי עצמי. על המנהיג להכיר את עצמו לעומק – כוחותיו, חולשותיו, ערכיו, מניעיו וכדומה. רק על בסיס הבנה עצמית עמוקה ניתן יהיה להוביל אחרים באופן אותנטי.

שנית, ניתן לפתח מיומנויות בינאישיות בסיסיות כמו אמפתיה, תקשורת אפקטיבית, פתרון קונפליקטים ועוד. אלו הם שרירים ניידים שכל מנהיג חייב לאמן.

שלישית, אפשר ורצוי “להתלמד מאחרים” על ידי חיקוי מודע של מודלים לחיקוי. אם אנו מזהים מנהיג שאנו מעריכים, נוכל “לגנוב” ממנו דפוסי התנהגות יעילים ולאמצם לעצמנו בהדרגה.

לסיכום מה היא המנהיגות?

מנהיגות אינה מושג ערטילאי אלא מכלול של כישורים והתנהגויות הניתנים לפיתוח ושיפור. המפתח הוא מודעות עצמית, נחישות ונכונות לצאת מאזור הנוחות שלנו לטובת מטרה גדולה יותר.

המודל של יעל מציע לנו מתווה ברור: קודם כל עלינו להקשיב לצרכים של עצמנו ושל הסובבים אותנו. על בסיס הבנה זו נוכל ליצור משמעות משותפת, להציב יעדים, לחגוג הצלחות ולסייע לאחרים לממש את הפוטנציאל שלהם.

אין ספק שמנהיגות היא כישור קריטי בעידן הנוכחי, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית או החברתית. כולנו יכולים וצריכים לפתח אותה.

עם הכלים הנכונים וגישה נחושה של צמיחה, כל אחד מאתנו יכול להפוך למנהיג טוב יותר.

 

עוד על ד”ר יעל אלרז שפירא

למעלה משני עשורים שבהם משלבת עבודה עם ארגונים יחד עם הוראה באקדמיה. במישור הארגוני מלווה מנהלים/ות, צוותים והנהלות. במישור ההוראה מלמדת באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בר אילן בתכניות אקזקיוטיב MBA, תכנית בינלאומית IMBA, מנהל מערכות בריאות MHA, ובתואר שני בפסיכולוגיה ארגונית.

מטרתי היא לעזור לאנשי מקצוע מוכשרים/ת שהתקדמו לתפקידי ניהול

להניע את עצמם, להרגיש מסוגלות, לתת את המיטב ולהדביק בכך אנשים אחרים

להצליח, להנהיג בתפקידם, וליצור יחד עם אחרים שינויים מועילים ומיטיבים

להוות דוגמא והשראה לסובבים אותם, ולהיות דמויות שאחרים היו בוחרים להיות במחיצתם

להצמיח ולטפח את דור ההמשך

ללמוד כדרך חיים, לצמוח תוך כדי תנועה , ולצבור חוויות בדרך

יצירת קשר עם יעל:

https://www.yaelelrazshapira.co.il

קישורים נוספים מתוך הפרק:

הספר מצוינים

הבחנה בין ניהול למנהיגות – סרטון של ד”ר ג’ון קוטר

מהי מנהיגות ברמה 5 – סרטון

איך להתחיל תנועה – סרטון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן