הקשרים הנסתרים בין אימון גופני למערכות יחסים איכותיות

679
0

האם ידעתם שלכושר גופני ופעילות סדירה יש השפעה ניכרת לא רק על הבריאות הפיזית שלנו אלא גם על בריאותנו הנפשית והרגשית?

מחקרים רבים מראים שאנשים שפעילים גופנית באופן סדיר נהנים בממוצע מביטחון עצמי גבוה יותר, יציבות רגשית רבה יותר ויכולות חברתיות ותקשורתיות משופרות.

במילים אחרותכושר גופני עוזר לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו.

בבלוג הזה נבחן כיצד בדיוק פעילות גופנית משפיעה לטובה על היבטים שונים במערכות יחסים, נסקור כמה מהמחקרים העדכניים ביותר בתחום, ונשתף טיפים שימושיים לשילוב פעילות גופנית בזוגיות.

איך אימון מעלה את הביטחון העצמי

אחת הסיבות המרכזיות לכך שאימון גופני תורם כל כך הרבה לבריאות הנפש וליכולת ליצור ולשמר מערכות יחסים בריאות היא הקשר שלו לביטחון העצמי.

מחקרים מהשנים האחרונות מראים שכאשר אדם מתמיד בפעילות גופנית, בניית הכוח, הסיבולת והיכולות הגופניות שלו הולכת ומשתפרת עם הזמן. התהליך הזה שבו אדם רואה את עצמו מתקדם ומשתפר בתחום כלשהו באופן עקבי הוא מקור עצום לביטחון עצמי ותחושת מסוגלות.

כלומר, ככל שנתמיד בפעילות גופנית, כך גופנו ישתפר, נרגיש חזקים ובריאים יותר, ותחושת הביטחון שלנו תלך ותתחזק.

חיזוק הדימוי העצמי

מרכיב נוסף התורם לביטחון העצמי הגובר שמפיקים אנשים פעילים הוא שיפור בדימוי הגוף.

מחקר מהאוניברסיטה העברית בירושלים שפורסם ב-2015 מצא כי לאחר 16 שבועות של פעילות גופנית סדירה ואימוני כוח, משתתפי המחקר דיווחו על ירידה משמעותית ברמות החרדה החברתית שלהם לצד שיפור ניכר בתפיסת הדימוי העצמי. כלומר, המשתתפים הרגישו הרבה יותר בטוחים בהופעתם החיצונית בזכות השיפור הגופני שחוו.

תוצאה זו אינה מפתיעה כאשר לוקחים בחשבון שאחד הדברים השכיחים שאנשים חוששים מפניהם בהקשרים חברתייםבין אם בפגישה רומנטית ראשונה או בחיזור אחר בת זוג פוטנציאליתהוא המראה החיצוני שלהם והרושם שהם עלולים ליצור. כשהדימוי העצמי משתפר בזכות אימון גופני, גם הביטחון העצמי בהקשרים הביןאישיים עולה.

השפעות ביוכימיות על המוח

מעבר להיבטים הפסיכולוגיים של שיפור הביטחון ותפיסת הדימוי העצמי, לפעילות גופנית יש השפעות ישירות על פעילות המוח ומצבנו הרגשי באמצעות שינויים ביוכימיים בגוף.

כשאנו מתאמנים ופעילים גופנית, המוח משחרר כימיקלים שונים כמו אנדורפינים, דופמין וסרוטונין שמשפרים את מצב הרוח, מפחיתים חרדה ודיכאון ותורמים לתחושה כללית של רוגע, שמחה וסיפוק.

במחקר מאוניברסיטת הרווארד שבחן את הקשר בין פעילות גופנית להפרשת הכימיקלים הללו התברר כי אנשים שמתאמנים באופן קבוע דיווחו על רמות גבוהות יותר של אושר, רגיעה ושביעות רצון במצבים חברתיים שונים.

כלומר, פעילות גופנית לא רק מחזקת ומטפחת את גופנו הפיזי אלא גם תורמת לאיזון כימי במוח שמביא אותנו למצב רוח טוב יותר ומפחית רגשות שליליים כמו חרדה ודיכאון. ומכאן החיבור הישיר ליצירת קשרים חברתיים איכותיים ומערכות יחסים בריאות, שהרי כולנו יודעים שקשה לבסס מערכת יחסים טובה כאשר אנו חסרי ביטחון, מוצפים בחרדות או שרויים במצב רוח ירוד.

אימון כזוגהיתרונות

אחד הדברים הכי מדהימים באימון גופני הוא שלא רק שהוא תורם לבריאות הפיזית והנפשית של כל אחד מאיתנו בנפרד, יש לו גם השפעות חיוביות משמעותיות על הזוגיות והקשר בין בני זוג- לפרק מועשר בקשר שבין ספורט למצבי הרוח והתפקוד המנטלי עם אפרת כהן

חיזוק הקשר

זוגות שמתאמנים יחד ויוצאים לפעילויות גופניות משותפות נהנים מזמן איכות ביחד מחוץ לשגרה, מחזקים את הקשר ביניהם ואף מדווחים על שיפור כללי במערכת היחסים.

במחקר שפורסם בכתב העת The Journal of Social Psychology ב-2021 השוו בין זוגות שיצאו ל-6 חודשים של פעילות גופנית משותפת לבין זוגות שלא השתתפו בפעילות כזו.

הממצאים הראו שלזוגות בקבוצת האימונים המשותפת היה שיפור ניכר יותר ברמת הקרבה הרגשית ביניהם, באיכות התקשורת, ובמידת שביעות הרצון מהקשרבהשוואה לזוגות שהמשיכו כרגיל.

השפעות הורמונליות

אחת הסיבות לשיפור ביחסים שחווים זוגות פעילים היא כנראה קשורה להשפעות הביוכימיות של פעילות גופנית שתיארנו קודם.

אחד התהליכים המעניינים ביותר הוא הקשר שבין פעילות גופנית לבין הפרשת ההורמונים אוקסיטוצין ווזופרסין, שני הורמונים המעורבים בין היתר בתחושות של קרבה זוגית ואהבה רומנטית.

מחקר שפורסם במגזין Social Cognitive and Affective Neuroscience מצא שלאחר 4 שבועות של אימונים זוגיים, רמות של שני ההורמונים הללו עלו בצורה משמעותית הן אצל הגברים והן אצל הנשים שהשתתפו במחקר.

יתרה מכך, המשתתפים דיווחו שהם מרגישים יותר מחוברים זה לזו, נהנים יותר מזמן איכות יחד וחשים תחושה מוגברת של קרבה רגשית. אם כן, המסקנה היא שיציאה לאימונים משותפת היא לא רק דרך מהנה ובריאה לבלות ביחדהיא באמת ובתמים תורמת לחיזוק הזוגיות, מעלה את תחושת הקירבה והאהבה ומובילה לשיפור בדינמיקה של הקשר על פי הדיווחים של הזוגות עצמם.

טיפים לבניית שגרת אימונים ביחד

אז הבנו שלפעילות גופנית משותפת יש השפעה דרמטית על איכות מערכת היחסים, וכעת השאלה היא: איך בונים את זה נכון?

הנה כמה עצות שימושיות ליישום אימונים זוגיים בחיי הזוגיות:

קביעת מטרות משותפות

כמו בכל תחום, חשוב לקבוע מטרות ברורות ויעדים לטווח הקצר והארוך כדי שנישאר ממוקדים ונרגיש התקדמות והישגים ונמשיך להיות מחויבים לשגרה. למשל, אפשר להגדיר יעד של 3 אימונים בשבוע ביחד במשך 6 שבועות.

מציאת פעילות ששניכם אוהבים

חשוב לבחור סוגי פעילות גופנית ששניכם נהנים מהם ולא רק אחד מבני הזוג. אפשר לנסות יחד הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים, יוגה, טיולים בטבע ועוד. שילוב מגוון רחב ככל האפשר יפחית את הסיכוי למאס וישמור על המוטיבציה.

לקבוע מועדים קבועים

כדי לשמור על רצף ארוך טווח, כדאי לתכנן מראש ימים ושעות קבועות בשבוע שמיועדות לאימון המשותף. סימון בלוח השנה, תזכורות והתראות יעזרו לוודא שלא נשכח או נדחה את זה ברגע האחרון.

עידוד הדדי וחיזוקים חיוביים

בזמן הפעילות הגופנית וגם בין האימונים חשוב מאוד לעודד אחד את השנייה, לחזק ולתת פידבקים חיוביים על ההתקדמות וההישגים ולהיות מקור תמיכה הדדי.

רישום הצלחות ואתגרים

כדאי לנהל יומן משותף ולרשום ביחד את ההתקדמות, לציין הישגים קטנים וגדולים, לתעד את האתגרים והקשיים ולחשוב יחד איך להתגבר עליהם בעתיד.

סיכום ומסקנות

המחקרים והעדויות מהשטח מראים באופן עקבי שלפעילות גופנית יש השפעות מיטיבות רבות החורגות הרבה מעבר לבריאות הפיזית:

אימון סדיר משפר את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות, תורם לאיזון נפשי ורגשי באמצעות שינויים ביוכימיים במוח, ומחזק היבטים רבים במערכות יחסים זוגיות.

לכן, אם אתם מחפשים דרך בריאה, מהנה ויעילה לחזק את הזוגיות, להעלות את רמת הקרבה והאינטימיות ופשוט להעביר יחד זמן איכותשקלו לצאת יחד לפעילות גופנית סדירה. ההשקעה תשתלם בגדול!

מקווה שהבלוג עונה על הציפיות ושניתן יהיה להרחיב ולפתח אותו אף יותר. אשמח לשמוע משוב באשר לתוכן ולכיוונים נוספים לשיפור הבלוג.

תודה ובהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן