הפסיכולוגיה של הלבוש עם ד”ר טלי סטולובי

829
0

בפרק הזה אני מארח את ד”ר טלי סטולובי, אשת טיפול וחוקרת את הפסיכולוגיה של הלבוש. אנחנו ננסה להבין כיצד ניתן להשתמש בבגדים כדי לעצב את המיינדסט שלי לפי רצוננו. אנחנו נתחיל את הפרק משבירת כמה מיתוסים על אופנה, נספר את הסיפור האישי של טלי שהוביל אותה לפיתוח השיטה שלה סטיילינג תרפי, וננסה להבין בדיוק כיצד הלבוש שלנו ובחירת הבגדים יכולים להשפיע על טווח רחב של תוצאות כמו ריכוז וקוגניציה, רגשות, דימויי גוף והעצמה אישית. דבר אחד בטוח, אתם כבר לא תחשבו על סטייל אותו דבר אחרי הפרק הזה.

איך אופנה וסטיילינג יכולים לשפר את חיינו

ידוע ש”הבגד עושה את האדם”. הבגדים שאנו בוחרים משפיעים על איך שאנחנו מרגישים, חושבים ומתנהגים. אך האם הקשר בין #לבוש לבין #בריאות_נפשית ורווחה נחקר באופן מדעי?

בפרק מיוחד זה של הפודקאסט, המארח שלומי חסטר מארח את ד”ר טלי סטולובי, מומחית לפסיכולוגיה של אופנה ומייסדת שיטת ה”סטיילינג הטיפולי”. השיחה עוסקת בהשפעה העמוקה שיש לאופנה וסטייל על הבריאות הנפשית שלנו – ואיך ניתן לנצל זאת לטובת צמיחה אישית.

מהפרק:

  • איך אופנה וסטייל משפיעים על מצב הרוח, הביטחון העצמי ואף על היכולת הקוגניטיבית שלנו
  • טיפים מעשיים לארגון מחדש של ארון הבגדים כך שיתמוך בהעצמה אישית
  • הסיפור המרתק מאחורי פיתוח שיטת ה”סטיילינג הטיפולי”

למה כדאי להקשיב? כי אופנה היא הרבה מעבר למראה החיצוני, ולמדים כיצד להשתמש בה נכון יכול להועיל מאוד לחיינו.

סטיילינג ככלי טיפולי

ד”ר טלי סטולובי, המכונה גם “הפסיכולוגית של האופנה הישראלית”, הגיעה לתחום בדרך מפתיעה. היא בעלת תואר שלישי בעבודה סוציאלית ועבדה כחוקרת בבית חולים פסיכיאטרי. לאחר לידת ביתה השנייה הרגישה צורך עז בשינוי, והחליטה באופן מפתיע ללמוד סטיילינג. זה קרה בתקופה שבה כמעט ולא היו קורסים בתחום בישראל, וטלי נסעה ללמוד במכללות בחו”ל.
היא מספרת כי דרך העיסוק בסטיילינג חל שינוי עמוק בה:

“ברגע שאני שיניתי את איך שאני מתלבשת אני שיניתי את איך שאני חושבת ומרגישה ומתנהגת ומצאתי את עצמי באמת במאינסט אחר”

טלי הבינה שניתן לראות בסטיילינג לא רק כלי טכני לשיפור המראה, אלא גם כלי טיפולי עוצמתי לצמיחה אישית. כך נולדה שיטת ה”סטיילינג הטיפולי”, המשלבת בין עקרונות מעולם הטיפול לבין עולם האופנה והסטייל.

הגישה הטיפולית לסטיילינג

בלב שיטת הסטיילינג הטיפולי עומדת ההבנה שהבגדים אינם רק כיסוי חיצוני לגופנו, אלא הם מהווים הבעה והשלכה של עולמנו הפנימי.

“אנחנו לא צריכים לראות בזה אלמנט של השוואה, אלא אלמנט של ביטוי”

אומרת טלי בראיון. לכן, דרך הבגדים אנו יכולים ללמוד על עצמנו, לחקור את רגשותינו ומחשבותינו, ואף לעבוד על שינוי וצמיחה אישיים. על פי גישת הסטיילינג הטיפולי, המטרה אינה רק ללבוש בגדים שיראו טוב או יתאימו לטרנדים האחרונים. המטרה היא למצוא בגדים שיאפשרו לנו לחוש טוב יותר עם עצמנו, ויסייעו לנו להשיג מטרות אישיות כמו:

  • חיזוק הביטחון העצמי
  • עידוד יצירתיות וחדשנות
  • מיקוד וריכוז במטלות
  • הרגשת שמחה/מרץ גבוהים יותר
  • ביטוי הזהות האישית

איך בגדים משפיעים עלינו?

אז מה באמת ההשפעה הפסיכולוגית של בגדים? בפרק מציגה טלי מספר מחקרים מעניינים בנושא:

השפעה על ביצועים קוגניטיביים

בניסוי שערכו החוקרים אדם וגלינסקי התבקשו נבדקים לבצע מבחן פסיכולוגי מאתגר. חצי מהנבדקים קיבלו חלוקי מעבדה לבנים ללבוש. התוצאות הראו שהקבוצה עם החלוקים הצליחה הרבה יותר במבחן. כלומר, עצם לבישת פריט לבוש מסוים יכולה להשפיע לטובה על היכולת שלנו להתרכז ולפתור בעיות.

השפעה על בחירות תזונתיות

מחקר חדש שנערך בסין וארה”ב מצא קשר בין סוג הלבוש לבין בריאות המזון שאנו בוחרים. נבדקים שלבשו בגדים קלאסיים בחרו באוכל בריא יותר, בעוד נבדקים בלבוש יומיומי נטו יותר לבחור מזון מהיר ופחות בריא.

השפעה על תפיסה חברתית

מחקרים רבים מצאו שאנשים נוטים לתפוס אחרים כאמינים, מקצועיים וסמכותיים יותר כאשר הם לבושים #בגדים_קלאסיים. האפקט הזה חזק יותר לגבי נשים, שעלולות להיתפס כפחות מקצועיות אם הן לבושות “פרובוקטיבית”.

טיפ חשוב: היו קשובים להשפעה שיש לבגדים עליכם אישית. לכל אחד יש תגובה שונה לצבעים, טקסטורות וסגנונות. חקרו את הקשר שבין #אופנה למצב הרוח והיכולת האישית שלכם, ולמדו להשתמש בזה ככלי להעצמה.

סיכום ומסקנות

לבגדים יש השפעה פסיכולוגית עמוקה עלינו – הם מעצבים את תחושתנו הפנימית, את יכולת החשיבה והריכוז שלנו, משדרים מסרים חברתיים ואף יכולים להשפיע על בריאותנו.

ניתן לנצל זאת ככלי לצמיחה אישית – דרך בחירה מושכלת של פריטי לבוש התומכים בהשגת מטרותינו ומקרבים אותנו למימוש עצמי.

לכל אחד השפעה ייחודית של אופנה – חקרו את עצמכם וגלו מהו הקשר עבורכם בין סגנון/צבע/סוג בגדים לבין הרגשתכם הפנימית.

סטיילינג יכול לשמש ככלי טיפולי – שיטת הסטיילינג הטיפולי רואה באופנה הזדמנות ללמידה עצמית ולצמיחה נפשית. הגישה מתאימה לכל אחד המעוניין בהעצמה אישית.

אז מה דעתכם? האם אתם מודעים לקשר שבין הבגדים שאתם בוחרים ללבוש לבין איך שאתם מרגישים ומסוגלים לתפקד? האם אתם יכולים לזהות “בגדי עבודה” או “בגדי מרץ” בארון שלכם?

אשמח לשמוע בתגובות אם יש לכם דוגמאות אישיות או טיפים בנושא!

עוד על טלי:

בנוסף להיותה אשת טיפול וחוקרת של הפסיכולוגיה של הלבוש טלי היא מרצה בכירה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף מרכז מחקר ע”ש אמילי סגול, אוניברסיטת חיפה.  סטיילינג תרפי היא פרי היזמות שלה, חיבור בין עולם הטיפול לעולם הלבוש והאופנה. טלי מזמינה נשים וגברים לשיחה שמשנה את החשיבה על בגדים וקושרת בין בגדים לרגשות. סטיילינג תרפי היא פרי היזמות שלה, חיבור בין עולם הטיפול לעולם הלבוש והאופנה.

אתר אינטרנט https://stylingtherapy.co.il/

אינסטגרם https://www.instagram.com/talistolovy/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן