הגשמה עצמית עם ד”ר אנאבלה שקד

705
0

מה באמת עומד בינינו לבין הגשמה עצמית?

בפרק הזה אני מארח את ד”ר אנאבלה שקד – מומחית בינלאומית לפסיכולוגיה אדלריאנית, מדריכת מטפלים על מיקסום ההשפעה בפרקטיקה והורים על גידול ילדים מלאי אומץ, אופטימיות ואקטיביות. כותבת רב המכר “לקפוץ למים, מהימנעות להשתתפות מלאה בחיים”, ואנחנו נשוחח על הגשמה עצמית.

רגע לפני שהתחיל הפרק אנאבלה אמרה לי “שלומי, היום אני הולכת לרפא אנשים מהפחד מכישלון”. והדבר הזה יצר סוג אחר של אנרגיה באולפן שאיתה התחיל הפרק. אנחנו שוחחנו על האופן שבו בכלל למדנו לפחד מכישלון ועל הדרך להתגבר על הפחד הזה. דיברנו גם על מרכיב נוסף חשוב בדרך להגשמה עצמית והוא השוואה עצמית לאנשים אחרים. למה זה קורה, מדוע זה פוגע שנו ומה ניתן לעשות עם זה. לבסוף, אנאבלה הסבירה מה עומד בינינו לבין הגשמה עצמית ונתנה הסברים חשובים להתמודדות עם מוטיבים שכיחים המונעים מאנשים להגשים את עצמם ועל האופן בו ניתן להתגבר עליהם.

הפחד מכישלון כמעצור מרכזי

אחת הנקודות המפתח שעלו בשיחה היא שהפחד הגדול ביותר שלנו הוא הפחד מכישלון. פחד זה הוא למעשה תופעה נלמדת – הפנמנו אותו כילדים כתוצאה מתגובות הסביבה לטעויות שלנו.

כיצד אנו מנתקים הרגל נפשי זה? חשוב להבין שכישלון הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך האנושי. מחקרים פסיכולוגיים אף מראים שאנשים שחוו יותר כשלונות בדרך כלל מצליחים יותר לבסוף מכיוון שהם למדו כיצד להתאושש ולהמשיך הלאה.

לפיכך, כדאי לראות בכל כישלון הזדמנות ללמידה וצמיחה אישית. כישלונות הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות שלנו. הטעות היא בעצם אשליה אופטית – מה שנדמה לנו ככישלון או אסון הוא למעשה צומת חשוב בדרך להצלחה.

השוואה חברתית – מדכאת או מעודדת?

עוד נושא שעלה הוא תופעת ההשוואה החברתית, ואיך היא יכולה לדכא או לחזק אותנו בדרך להגשמה העצמית. אם אנחנו בוחנים את עצמנו לעומת אנשים שאנחנו תופסים כ”מעלינו”, זה גורר תחושת נחיתות וחוסר אונים.

מצד שני, אם אנחנו משווים עצמנו למישהו שכבר הגשים משהו שאנחנו שואפים אליו, זה יכול לעודד ולהניע אותנו לפעולה. אנחנו לומדים שהדבר אפשרי ונותן לנו תקווה שגם אנחנו נוכל להגיע לשם בעתיד.

לפיכך, הדרך הבריאה והיעילה ביותר היא להשוות את עצמנו אך ורק לעצמנו – היכן אנחנו נמצאים כרגע ביחס לחלומות ולשאיפות שהצבנו לעצמנו. האם אנחנו מתקדמים לעבר מטרותינו או נסוגים לאחור? זוהי ההשוואה היחידה שצריכה להילקח בחשבון.

אומץ לסיכון ואימון לטווח ארוך

אנבלה ואנוכי דנו גם בשאלת האומץ הנדרש כדי “לקפוץ אל המים” – לצאת מאזור הנוחות ולקחת סיכונים מבוקרים על מנת להגשים את החזון שלנו.

בנוסף, עלה האתגר של טווחי הזמן – שהיום אנחנו רגילים יותר לסיפוק מיידי וקשה לנו להתאמן על תהליכי עבודה איטיים וממושכים יותר שמובילים בסופו של דבר להגשמה עצמית.

אבל כדאי לזכור שהסיפוקים וההנאה מהמימוש עצמו הם הרבה יותר עמוקים ומתמשכים. ישנה הבחנה חשובה בין סיפוקים מיידיים וקצרי טווח לבין אלו ארוכי הטווח – שדורשים השקעה רבה יותר אך גם מביאים סיפוק ואושר רבים יותר.

תרגום תובנות לפעולה

והנקודה הכי קריטית שעלתה בשיחתנו היא שעל מנת להגשים בפועל, לא מספיק רק “לדעת” או “לרצות” – אלא חייבים לצאת לפעולה. לתרגם את התובנות, המוטיבציות והרצונות לעשייה מעשית.

זוהי אולי הנקודה החשובה ביותר וגם הקשה ביותר עבור רובנו. יש הבדל עצום בין להכיר משהו ברמה התיאורטית או הרגשית לבין ליישם את זה בפועל בחיי היומיום.

אז מה עושים בפועל? חשוב להתוות תוכנית פעולה ברורה עם יעדים ואבני דרך, ולהקציב זמן בלוח הזמנים שלנו לביצוע המשימות הללו. כדאי להיעזר בכלי ניהול זמן ומשימות דיגיטליים שיסייעו לנו להתארגן ולהתמקד.

עוד עצה חשובה היא למצוא שותף או קבוצת תמיכה – אנשים ששואפים לאותה מטרה או נמצאים בתהליך דומה. הדרך תהיה קלה ונעימה יותר בחברת אחרים.

סיכום

לסיכום, בפרק המרתק והמלהיב הזה למדנו על המכשולים השונים שעלולים לעמוד בדרכנו להגשמת עצמנו – וגם קיבלנו כלי עבודה יעילים כיצד להתגבר עליהם:

– לראות בכישלונות חלק בלתי נפרד מהתהליך והזדמנות לצמיחה
– להפסיק להשוות את עצמנו לסביבה ולהתמקד במסע האישי שלנו
– לפתח אומץ ונחישות לצאת מאזורי הנוחות
– להבין שהדרך להגשמה היא תהליך ארוך טווח ומצריך סבלנות
– והכי חשוב – לקום ולעשות! לצאת לפעולה וליישם את מה שלמדנו.

אני מאחל לכם המון הצלחה במסע הייחודי והאישי שלכם להגשמת עצמכם. זכרו שאתם לעולם לא לבד בדרך – תמיד תוכלו למצוא קהילה תומכת שתלווה אתכם צעד אחר צעד.

על אנאבלה:

אנאבלה מאמינה שכל אחד ואחת מאיתנו ניחנו בכוח יצירתי באמצעותו נוצר תסריט חיינו. חיינו כפי שהם היום הינם השתקפות האמונות שלנו על העולם ועל עצמנו. אמונות אלה הן לא מודעות, ולעתים קרובות מוטעות. ניתן לשנות את ההיבטים הלא מספקים בחיינו וליצור מציאות טובה יותר עבור עצמנו, אחרים והעולם. עכשיו זה הזמן לממש יותר מהפוטנציאל העצום הטמון בנו – כל הרצאה, שיחה או מפגש הם מסע אל נבכי הנפש, מרחיבים את המודעות ואת תחושת המסוגלות העצמית כדי לשנות את התחומים הלא מספקים בחיים, להגביר את הרווחה הנפשית ולצמוח לקראת הגשמה עצמית.

לאתר של אנאבלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן