פאודה מיינדסט: המסתערבת הראשונה בצה”ל עם שיר פלד

588
0

בפרק הזה אני מארח את שיר פלד מרצה והמסתערבת הראשונה בצה”ל.

אנחנו ננסה להבין מהו מיינדסט של מסתערבת. איך בכלל לומדים את זה? איך מתרגלים קור רוח תחת לחץ? איך להציג יכולת אלתור תחת סיכון ממשי לחיים? איך מתרגלים לחוסר וודאות? נוסיף ונדבר גם על ניפוץ תקרות זכוכית של נשים לוחמות, התמודדות עם פוסט טראומה, אומץ והגשמה עצמית.

סיפורה המרתק של שיר פלד, המסתערבת הראשונה

שיר, בת ה-19, מתגייסת למשמר הגבול ולאחר ארבעה חודשים עוברת במפתיע ליחידת מסתערבים הסגורה לנשים. שם היא עוברת הכשרה קשוחה ומאתגרת לצד שתי לוחמות נוספות.

התמודדות עם דעות קדומות והתנגדות ביחידה גברית שיר מספרת על הקושי להשתלב כאישה יחידה ביחידה גברית. היא נתקלת בדעות קדומות והתנגדות מצד הלוחמים, שטוענים שנשים אינן מסוגלות מבחינה נפשית ופיזית לתפקד כראוי בשטח.

עם זאת, שיר לא מוותרת ומצליחה להוכיח את עצמה בפעילות מבצעית מורכבת, שם היא שולפת נשק ועוצרת חמוש ברחוב ראשי בכפר ערבי. אותו רגע מהווה נקודת מפנה ומשנה את יחסם של הגברים כלפיה.

אימונים פיזיים ומנטליים קשים

שיר מתארת אימונים פיזיים קשים שכללו שעות רבות במטווח ירי ואימוני כושר גופני תובעניים. אך האתגר הגדול ביותר היה האימון המנטלי – הצורך לעבור תהליך שינוי אינסטינקטים ויצירת הרגלים חדשים.

כדוגמה, שיר מספרת על אימון שבו נדרשה לשלוף אקדח במהירות מתוך תלבושת במשך שבועיים ברציפות. זאת כדי לבסס את היכולת הזו כאינסטינקט שנייה טבעי. פעילות מבצעית תחת מעטה זהות בדויה בתפקידה כמסתערבת, שיר הסתובבה בשטחים במסווה של אישה ערבייה מקומית דתייה, יחד עם בן זוגה המסתערב. הם נאלצו לשמור על זהותם האמיתית בסוד מוחלט תוך כדי איסוף מודיעין ופעילות מבצעית.

שיר מתארת מצבי לחץ וחוסר ודאות קיצוניים, תוך התרעה שאם תחשף זהותה האמיתית – חייה בסכנה. עם זאת, היא מסבירה שאימונים רבים והכנה מדוקדקת לתרחישים שונים עזרו להתגבר על הקושי.

התמודדות עם פוסט-טראומה לאחר השירות הצבאי

שיר משתפת שגם שנים רבות לאחר שחרורה מהצבא, היא התקשתה להסתגל לחיים האזרחיים וסבלה מתסמינים פוסט-טראומטיים. היא שמרה את סיפורה בסוד במשך הרבה שנים וחששה לשתף בקשייה מחשש שיראו בה חלשה. רק לאחר ששמעה סיפורים דומים מגברים שחלקו את קשייהם, הבינה שיש לה זכות להרגיש ולהתמודד עם הפוסט-טראומה שלה.

יציאה למאבק למען הכרה בפוסט-טראומה של לוחמות שיר החליטה לצאת ולספר את סיפורה כדי לעורר מודעות למצבן של לוחמות ומסתערבות הסובלות מפוסט-טראומה. היא פתחה קבוצת פייסבוק לתמיכה וגילתה שיש עוד רבות כמותה שנאלצות להיאבק על הזכות לקבל טיפול נפשי הולם בעקבות שירותן הצבאי.

שיר קוראת למתן הזדמנות שווה לנשים לממש את שאיפותיהן וכישוריהן, תוך תמיכה והבנה לקשיים הייחודיים עמם הן מתמודדות.

האומץ

סיפורה  ממחיש את האומץ, הנחישות והעוצמה הפנימית הנדרשים כדי לנפץ תקרות זכוכית ולהביא לשינוי חברתי. שיר משמשת כמודל לחיקוי ומקור השראה עבור נשים רבות. סיפור מרתק שהשאיר אותי עם תחושת עוצמה

עוד על שיר פלד:

השנה היא 2002, שיא האינתיפאדה השנייה. אירועי טרור בלתי פוסקים משפיעים רבות על החיים בישראל. שיר פלד מתגייסת ומתנדבת לתפקיד קרבי, ומאותרת לפרויקט חדש וניסיוני: נשים מסתערבות, וכך הופכת להיות אחת מתוך שלוש הנשים הראשונות שנכנסו ליחידת עילית שהייתה שמורה עד אז רק לגברים. היא עברה אימונים שהיו לפעמים אפילו יותר קשוחים מהאימונים של הגברים, ושירתה ביחידה כ- 4 שנים בהן פעלה תחת מסווה בדמויות שונות באזור ירושלים והשטחים כשהיא פורצת דרך לבאות אחריה. לאחר יותר מעשור של שתיקה, כשהיא בכלל עובדת כסטייליסטית בתעשיית האופנה, חושפת שיר פלד את סיפורה הלא יאומן. כאישה הראשונה ששירתה כמסתערבת בצה”ל, באחד המקומות המאתגרים ביותר התמודדה שיר עם מלחמה כפולה, האחת בתנאי הקיצון בשטח אל מול  האי וודאות והשניה בתוך היחידה כאישה בעולם גברי וקשוח. זהו סיפור על נחישות, התמודדות מול הלא נודע ואיך לא לוותר דווקא שהכי מפחיד.

ליצירת קשר עם שיר: דף פייסבוק – שיר פלד מתוך הצללים – סיפורה של מסתערבת

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן