אינטליגנציה רגשית עם פרופ’ דניאלה קידר

667
0

מה הקשר בין אינטליגנציה רגשית לאיכות חיים והתפתחות אישית? האם ניתן לטפח אינטליגנציה רגשית ולהשתפר בזה?

בפרק הזה אני מארח לשיחה את פרופסור דניאלה קידר ראש המחלקה לתקשורת אנושית בריאות ואתיקה. במרכז הבינלאומי לבריאות משפט ואתיקה באוניברסיטת חיפה.

פרופסור דניאלה קידר מסבירה מהי אינטליגנציה רגשית, איך היא קשורה ליכולת שלנו לצמוח ולהתפתח ולשפר את איכות החיים שלנו. דניאלה מסבירה גם את התהליך שמתרחש לנו בגוף, במחשבה וברגש כאשר אנחנו דואגים או לחוצים לאורך זמן וכיצד אינטליגנציה רגשית יכולה לסייע לתהליך המזיק הזה.

מהי אינטליגנציה רגשית ולמה היא חשובה?

האינטליגנציה הרגשית (EQ) היא היכולת שלנו לזהות ולהבין את הרגשות שלנו ושל אחרים, ולנהל אותם ביעילות. היא מאפשרת לנו לקבל החלטות טובות יותר, לבנות יחסים בריאים ותומכים, ולהגיב למצבים בגמישות ובפרופורציה נכונה.

מחקרים רבים מראים שלאנשים עם EQ גבוה יש סיכוי רב יותר להצליח בלימודים, בקריירה ובחיים האישיים. האינטליגנציה הרגשית אף חשובה יותר מהמנת האינטליגנציה (IQ) להצלחה בתחומים רבים.

איך האינטליגנציה הרגשית קשורה לבריאותנו?

כעס ומתח פוגעים בבריאות

כאשר אנו חווים רגשות שליליים כמו כעס, תסכול, פחד או דאגה לאורך זמן, הגוף שלנו מייצר כמויות גדולות של הורמוני לחץ כגון אדרנלין וקורטיזול. זה גורם נזק ללב, לכלי הדם ולאיברים אחרים, מעלה את הסיכון למחלות לב ושבץ ואף מקצר את תוחלת החיים.

על פי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Health Psychology, אנשים החשופים באופן תדיר למתח רגשי צפויים למות צעירים ב-6 שנים בממוצע מאלו שאינם חווים מתח כזה. דאגה כרונית גרמה להפחתה של 3.7 שנות חיים בממוצע.

על כן, רמת מתח רגשי גבוהה היא גורם סיכון משמעותי לבריאותנו, בדומה לעישון, שתיית אלכוהול, השמנת יתר וגורמי סיכון אחרים. אנשים בעלי EQ גבוה יכולים למתן ולווסת את רגשותיהם ביעילות רבה יותר, וכך “לחסוך” שנים רבות של חיים.

התועלת בניהול רגשות

לא רק רגשות שליליים פוגעים בבריאותנו אלא גם חוסר יכולת לחוות ולבטא רגשות באופן בונה. דיכוי רגשי (emotional suppression) נקשר בבעיות נפשיות וגופניות רבות.

לעומת זאת, אנשים המיישמים מיומנויות כגון ויסות רגשי, קשיבות ומודעות עצמית חווים רמות נמוכות יותר של לחץ וחרדה. הם גם שמחים ומאושרים יותר, בריאים יותר, ואף חיים חיים ארוכים יותר.

איך פועלת אינטליגנציה רגשית?

פרופ’ דניאלה קידר מסבירה שכאשר אנו מפעילים את האינטליגנציה הרגשית שלנו ובוחרים להגיב לסיטואציות מתוך מודעות ושליטה במקום באופן אוטומטי, אנו למעשה עוקפים את המנגנונים הפרימיטיביים של המוח.

המסלול הגבוה והמסלול הנמוך במוח

המומחה לאינטליגנציה רגשית דניאל גולמן דיבר על 2 מסלולים עיקריים בפעולת המוח שלנו:

א. המסלול הנמוך: כולל תגובות אוטומטיות ורגשיות של האמיגדלה ומערכת העצבים הסימפטתטית.

ב. המסלול הגבוה: כולל שליטה עצמית, מסוגלות רגשית וקבלת החלטות נבונה.

אנשים עם EQ גבוהה יודעים “לעלות” מהמסלול הנמוך למסלול הגבוה וכך להגיב לסיטואציות לא בהתלהבות רגשית סתמית אלא בשקט, בתבונה ובחמלה.

שימוש בשכל הישר

אנו יכולים לראות את פעולת האינטליגנציה הרגשית אפילו באירועים יומיומיים פשוטים.

למשל, נאמר שמישהו חותך אותנו בכביש וצועק “לא יודעים לנהוג!”. במקום לצעוק בחזרה או לכעוס, אדם בעל EQ גבוהה עשוי לחשוב: “האם זה אכן נכון? האם אני אשם במצב הזה? וגם אם כן, האם כדאי לי להגיב בכעס?”

שימוש בשכל הישר במקום תגובה רגשית אוטומטית יכול לחסוך לנו הרבה כאבי ראש ולשפר משמעותית את איכות חיינו.

מיינדפולנס

מיינדפולנס היא גישה המדגישה קיום בהווה – להיות מודעים לקורה סביבנו ובתוכנו בכל רגע, מבלי לשפוט, לנתח או להגיב. נמצא שהיא תורמת לוויסות רגשי, לחשיבה בהירה ואף ליכולות קוגניטיביות.

קיום בהווה הוא מיומנות מרכזית באינטליגנציה רגשית. כשאנו מתמקדים ברגע הזה ולא במה שהיה או יהיה, יש לנו חופש גדול יותר לבחור כיצד להגיב. אם נתבונן במצב מנקודת מבט רחבה ורגועה, לעיתים קרובות תגובתנו תהיה יעילה ומותאמת יותר.

3 כלים פשוטים לשיפור האינטליגנציה הרגשית

1. כתיבת יומן רגשי

אחת הדרכים הטובות ביותר לבנות מודעות לרגשות שלנו היא לתעד אותם. כתיבת יומן רגשי עוזרת לנו לזהות דפוסים בהתנהגות, להבין טוב יותר מה אנו חווים ולמה, ואז לפעול בהתאם.

ניתן לעשות זאת בכמה דרכים:

  • תיעוד רגשות ומחשבות בסוף כל יום
  • רישום רגשות בזמן אמת כשהם מתעוררים
  • תיאור מקרים ספציפיים שגרמו לנו לרגשות חזקים

כתיבה מאפשרת מבט מבחוץ על העולם הפנימי שלנו ועשויה להפתיע אותנו.

2. אימון בקשיבות (Mindfulness)

קשיבות היא היכולת שלנו להיות מודעים להווה מבלי לשפוט, לפרש או להגיב. מחקרים הראו שאימון קבוע בקשיבות משפר את הוויסות הרגשי שלנו בצורה משמעותית.

אפשר לתרגל קשיבות בדרכים רבות: מדיטציית ישיבה, תרגולי סריקת גוף, האזנה מיטיבה לאחרים או פשוט קיום מלא בפעולות יומיומיות כגון אכילה, הליכה ונשימה.

כלים דיגיטליים כמו אפליקציות מדיטציה אף הם מקור מצוין לאימון קצר ויעיל במהלך היום.

3. שאילת שאלות רגשיות

שאילת שאלות עצמיות היא דרך נהדרת לחזק את המודעות והתבונה הרגשית שלנו. הנה כמה שאלות שימושיות שאפשר לשאול במצבים טעונים:

  • מהו הרגש שאני חש כעת ומדוע הוא עולה?
  • האם יש לי ראיות לכך שמחשבה זו שחוזרת אצלי נכונה?
  • כיצד הייתי מרגיש אם הייתי חווה מצב זה לפני חודש/שנה? האם תגובתי מפרזת?
  • מהן האפשרויות העומדות בפניי כעת ומה יהיו ההשלכות של כל אחת מהן?

שאילת שאלות עצמיות “מעוררת” את המוח לחשיבה נוספת ועוזרת לנו לקבל החלטות טובות יותר.

אז אינטיליגנציה רגשית?

אינטליגנציה רגשית היא הבסיס לבריאות פיזית ונפשית טובה יותר, לקריירה ויחסים מוצלחים ולאושר כללי. בני אדם עם EQ גבוהה יודעים לשלוט טוב יותר ברגשותיהם, וכך הם חווים פחות לחץ ודאגה. הם גם לומדים להתאים את תגובותיהם בגמישות למצבים משתנים במקום להגיב באופן מיידי ולא מושכל.

דניאלה גם מסבירה כיצד אינטליגנציה רגשית טובה יכולה לחזק אותנו במגוון תחומים בחיים כמו קריירה, זוגיות ועוד. בנוסף דניאלה משתפת בדרכי חשיבה ובהרגלים שנוכל לפתח על מנת לטפח את האינטליגנציה הרגשית שלנו.

ליצירת קשר עם פרופסור דניאלה קידר:

  1. נייד – 0523354321.
  2. מייל: keidarda@netvision.net.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן