מיינדסט של משקיע הון סיכון עם לירון רוז

640
0

בפרק הזה אני מארח את לירון רוז, יזם סדרתי ומשקיע הון סיכון. אני אנסה להבין איך חושב לירון על השקעות הון סיכון, על שותפים לעסקים ועל התפתחות אישית. במהלך הריאיון ניסיתי לחלץ מלירון כמה שיותר ידע וטיפים שימושיים עבור יזמים ואנשי עסקים ששואפים להגשים חלומות.

סימנים להצלחה עסקית

אחת השאלות הראשונות ששאלתי את לירון הייתה איך בדיוק הוא מזהה הצלחה של סטארטאפ כבר בשלבים המוקדמים. מהם אותם סימנים מקדימים שמעידים על פוטנציאל גדול?

לירון הסביר שבתור משקיע הון סיכון, הוא מחפש בעיקר אחר יזמים יוצאי דופן, כאלה ש”מספר סטיות תקן מעל הממוצע”. לדוגמה, יזמים ששירתו ביחידות טכנולוגיות יוקרתיות כמו 8200, או השיגו הישגים בולטים בשלבים מוקדמים של הקריירה שלהם.

על פי המחקר, משקיעים אכן נוטים “להמר” על יזמים שהצטיינו בעבר – כיוון שסביר שהם יצליחו גם בעתיד. ואכן, נתונים של קרן ההון סיכון Sequoia מראים שלכ-75% מהחברות שהשקיעו בהן בעבר, אחד המייסדים כבר הקים חברה מוצלחת בעבר.

אז מה עוד לירון מחפש?

הוא אומר שחשוב לו לראות שמדובר באדם עניו וצנוע. יזמים שבטוחים מדי בעצמם, או כאלה שמתנשאים מעל האחרים, בדרך כלל נוטים להיכשל. לעומת זאת, יזמים לומדנים שיודעים להקשיב ולקבל משוב בונה – יש להם יותר סיכוי להביא את המיזם להצלחה מסחררת.

חשיבות ניהול סיכונים ואיזון בחיים בהמשך הריאיון עברנו לדבר על סוג נוסף של סיכונים – סיכונים פיננסיים בתחום ההשקעות. שאלתי את לירון, בהינתן שהשקעה בסטארטאפים היא מטבעה מסוכנת, כיצד הוא מנהל את הפורטפוליו האישי שלו? האם הוא משקיע הכל בסטארטאפים, או יש לו גם נכסים יציבים יותר?

לירון הסביר שאין זה פרודנטי להשקיע הכל בסטארטאפים הסובלים מתנודתיות גבוהה. במקום זאת, על המשקיע לפזר את נכסיו על פני אפיקי השקעה שונים כמו נדל”ן, אגרות חוב ועוד – כדי לאזן בין פוטנציאל תשואה לבין סיכון.

ללירון עצמו יש השקעות בסטארטאפים, אך גם נכסי נדל”ן והשקעות בשוק ההון שמאזנים את הסיכונים. וככל שהוא מתבגר, כך הוא נוטה לנהוג בזהירות רבה יותר בהקצאת השקעותיו. אסטרטגיית ניהול הסיכונים שלו דומה לזו המומלצת על ידי יועצים פיננסיים.

באופן כללי, מומלץ להקטין את חלק ההשקעות המסוכנות ככל שמתקרבים לגיל פרישה. הרעיון הוא שכשיש פרק זמן ארוך עד הפרישה, אפשר “לספוג” את התנודתיות. אבל ככל שהפרישה מתקרבת ואין הרבה זמן “להמתין להתאוששות”, עדיף לעבור לנכסים יציבים יותר.

איזון חיים – עבודה

אבל איזון חשוב לא רק בהשקעות כספיות, אלא גם בחיים עצמם, כפי שלירון מסביר. גם היזם הצעיר והשאפתן ביותר צריך לשמור על זמן למשפחה, חברים, בריאות נפשית ותחביבים. חוסר איזון לאורך זמן עלול להוביל לבעיות, ולירידה בביצועים בעבודה או בעסקים.

דרכים לשמר איזון ורווחה נפשית מהם הדברים שעוזרים ללירון לשמור על ראש צלול ובריאות נפשית טובה על בסיס יומיומי? הוא ממליץ על כמה פעילויות פשוטות שכדאי לשלב:

  • מדיטציה קצרה בבוקר – פשוט לשבת בשקט, לנשום ולהיות מודעים לרגע. זה מרגיע ומפנק את המוח.
  • פעילות גופנית כמו הליכה, ריצה או יוגה. אפשר לנצל את זמן ההליכה לשיחות עבודה בטלפון וכך להרוויח זמן.
  • זמן איכות עם משפחה וחברים. למשל, ערב עם אשתו או קפה עם חבר טוב. הדברים “הפשוטים” והקטנים האלה הם שעושים אותנו מאושרים.
  • תחביבים ועיסוקים שאנו אוהבים “סתם ככה”, שלא קשורים לקריירה. לירון למשל משחק טניס, כי זה מרגיש לו טוב וכיף.

אז לקינוח, מהי ההמלצה העיקרית של לירון ליזמים ואנשי עסקים? אל תשכחו לחיות! אל תזניחו את הדברים שבאמת מסבים לכם אושר ותחושת משמעות. רק כך תצליחו לשמור על בריאות נפשית לאורך זמן ותוכלו למצות את הפוטנציאל שלכם.

סיכום השיחה שלי עם לירון רוז הייתה מקור השראה עבורי הן כמראיין, הן כאדם והן כיזם. הוא אכן חולק “אור מן ההרים” – ידע רב שנים בתחום העסקים והסטארטאפים. ההמלצה שלי היא לכל יזם להאזין לראיון המלא ולקחת צ’יפס לדרך!

הנה חלק מהשאלות והנושאים שעלו בפרק:

  • איך הפכת למשקיע בחברות סטארט-אפ?
  • איך אתה מזהה ווינר?
  • מה במיינדסט של יזם עשוי להרחיק אותך?
  • מהי השקעה לא טובה?
  • איך אתה מקבל החלטה?
  • איך אתה מוצא איזון בין סיכון לסיכוי?
  • מהם ההרגלים שעוזרים לך להיות במיטבך?
  • מה התפקיד של מדיטציה בניהול היום יום של לירון
  • כיצד הליכות בבוקר עוזרות ללירון להתרכז
  • איך אתה מתמודד עם טעות שעשית?
  • איך אתה מנהל את המיינדסט שלך כשהיה קשה?
  • התיסות של לירון לגבי איזון של בית-עבודה-אושר
  • איכות החיים במדינות סקנדינביה והפילוסופיה שלהם לגבי אושר
  • ההמלצות שלך ליזמים?

עוד על לירון:

יזם סדרתי ומשקיע הון סיכון עם כמה חדי קרן בפורטפוליו. מייסד חברת אפטר דאונלואד אשר נרכשה ע״י איירונסורס, מייסד ומנכ”ל טקסטארס ישראל – אקסלרטור בינלאומי לתחומי הפינטק, משקיע ושותף בחברות טכנולוגיה. עוסק בייעוץ עסקי לחברות בינלאומיות בנושא יזמות טכנולוגית, ובליווי וייצוג חברות סטארט-אפ בתהליכי גיוס הון. האני מאמין שלי הוא שיצירתיות בכל התחומים נתמכת ע״י השראה, חיים מאוזנים, התמדה בפעילות גופנית, ותרגול מדיטציה.

איפה ניתן למצוא את לירון:

אתר: https://www.lironrose.com/

לינקדין: https://www.linkedin.com/in/lironrose

ראיונות:

https://www.geektime.co.il/liron-rose-interview/ ראיון בגיקטיים

https://bit.ly/2ULQy6a ראיון אישי ״בזרם״

https://www.youtube.com/watch?v=V9DX0GFnEbk ראיון בוידאו

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן