חוסן בתקופת משבר עם ד”ר נועה אלבלדה

453
0

חוסן נחשב לאחת התכונות האנושיות החשובות ביותר וזה נכון במיוחד בתקופות של משבר וחוסר ודאות. עבודה על חוסן מפגישה אותנו עם קשת הרגשות האנושיים והופכת אותנו לחזקים וסגלנים. חלק רואים בחוסן כמו בולמי זעזועים לחיים – משהו שעוזר לנו לעבור את המהמורות שיש בדרך.

הפרק על חוסן שיש לנו היום יהיה במיוחד משמעותי בימים אלו של אי-ודאות ושינויים תכופים. אנחנו הולכים לדבר על החוזק הפנימי והגמישות הנפשית שבנו כבני אדם ועל זה כיצד נוכל לחזק ולפתח את יכולת ההתמודדות וההתאוששות הזו.

אני בטוח שרבים מכם כבר חוו תקופות לא פשוטות במהלך החיים ואני מזמין אתכם לשתף מנסיונכם האישי – איך עברתם תקופות של סטרס? האם הצלחתם למצוא בתוככם כוחות שלא ידעתם עליהם קודם? האם חוויתם צמיחה פוסט טראומטית לאחר אירועים קשים?

בפרק זה נגדיר מהו בדיוק “חוסן”, ונבחן כיצד הוא בא לידי ביטוי בהיבטים שונים של החיים. נכיר גישות תיאורטיות ומחקרים אקדמיים בנושא, ונראה כי חוסן אינו רק תכונה מולדת אלא משהו שאפשר ורצוי לפתח באופן אקטיבי.

נדבר על הקשר בין חוסן לבין יכולת עמידה בתקופות מלאות בסטרס, ועל כך שהתמודדות מוצלחת עם אתגרים היא למעשה תהליך של חיזוק החוסן. נתעכב על המושג “צמיחה פוסט טראומטית” ונביא דוגמאות לאנשים שיצאו ממשברים וטראומות כשהם מחוזקים ובעלי תובנות חדשות.

בהמשך נדון בשאלה האם חוסן ניתן למדידה והערכה, ונסקור מחקרים הבודקים זאת באמצעות שאלונים, מדדים פיזיולוגיים ואף בדיקת פעילות מוחית. נכיר את המנגנונים הביולוגיים התומכים בחוסן, כמו הקשר בין אזורי המוח האחראיים על זיהוי איומים ועל שליטה ברגשות.

בהמשך נציג כלים מעשיים לאימון החוסן, הן עבור מבוגרים והן עבור ילדים. נבין מדוע חשוב “להתאמן” בו כבר בימי שגרה, ולא לחכות למשבר כדי לפתחו. נתמקד בטיפים יומיומיים כמו פעילות גופנית, תרגולי מיינדפולנס, חיזוק קשרים חברתיים ועוד. נראה גם שלסביבה תומכת יש תפקיד מכריע בפיתוח חוסן, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים.

לקראת סיום נזכיר עד כמה הטכנולוגיה מסייעת לנו להישאר מחוברים גם בימים של בידוד וריחוק חברתי. וכמובן נחתום במטפורה מעוררת השראה על החוזק האנושי כמקל במבוק – נדמה שברירי אך למעשה עמיד וגמיש ביותר.

בפרק זה אני וד”ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח ממרכז סגול למוח ותודעה ננסה להבין מהו חוסן. נעמוד על ההבדל ועל הקשר בינו לבין סטרס. נענה על שאלות כמו כיצד ניתן למדוד חוסן? האם זה מולד או נרכש? וננסה לתת לכם כלים ופרספקטיבה לבניית החוסן שלכם ושל היקרים שלכם.

למרכז סגול 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן