ביטקוין מיינדסט עם דעאל שלו

587
0

בפרק הזה אני מארח את דעאל שלו, יזם היי-טק, בלוגר, מרצה וסופר שבין היתר גם כתב את הספר שבו נעסוק היום – ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך. הפרק הזה הוא מעין שער כניסה או מורה נבוכים לכל מי שרוצה לדעת מה זה בכלל כסף? מה זה ביטקוין? האם זה מסוכן? אנחנו נדבר על האבולוציה של כסף מצדפים ועד לביטקוין, נדבר על סאטושי נאקאמוטו ועל המצאת הביטקוין ובעיקר על ההתאמות במיינדסט שכדאי לכולנו לאמץ כדי להכין את עצמו לעתיד הכלכלי ואפילו להגן על עצמנו פיננסית באמצעות ביטקוין.

ביטקוין והמהפכה הכלכלית הבאה

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מטאורית בפופולריות ובשווי של המטבעות הדיגיטליים, ובראשם הביטקוין. האם מדובר בבועה שתתפוצץ או במהפכה אמיתית שתשנה לנצח את האופן שבו אנו חושבים על כסף?

דעאל מתחיל בסקירה היסטורית מקיפה על התפתחות הכסף – החל משימוש בצדפים ועד למטבעות דיגיטליים מתקדמים. הוא מסביר שלאורך אלפי שנים, כסף שימש כ”סמל כוח” – דברים נדירים שקשה להשיג אותם כמו זהב, אבנים יקרות וכדומה. הנדירות והמאמץ שנדרש כדי להשיג אותם היא זו שהעניקה להם ערך.

עם התפתחות החברה האנושית, המצאנו דרכים לייעל ולהקל על המסחר בעזרת “ניירות ערך” – שטרות כסף ומטבעות שמייצגים באופן סימבולי את הזהב והמתכות היקרות שאותן הם מייצגים. כך המשכנו עד 1971, שבה נעשה שינוי מכריע כאשר הדולר האמריקאי חדל מלהיות מגובה זהב. מאז כל המטבעות הפכו ל”פיאט” – כלומר חסרי ערך אינהרנטי, ונשענים רק על האמון בממשלות ובנקים מרכזיים.

הבעייתיות במצב זה היא שממשלות יכולות כעת “להדפיס” כסף חדש מתי שהן רוצות, דבר הגורם לאינפלציה ולפגיעה בשווי החיסכונות של האזרחים.

ביטקוין –

הפיתרון לבעיית הפיאט נקודה זו מביאה אותנו להמצאת הביטקוין ב-2009 על ידי הממציא האנונימי הידוע בשם סאטושי נאקאמוטו. בפשטות, הביטקוין הוא “מטבע דיגיטלי” המונפק באופן מבוזר על ידי רשת מחשבים, בכמות מוגבלת וידועה מראש של 21 מיליון מטבעות.

כלומר בניגוד למטבעות פיאט שממשלות יכולות להנפיק כרצונן, אין שום גוף מרכזי שיכול “להדפיס” ביטקוינים חדשים או לשלוט ברשת. במקום זאת הרשת מבוזרת ומאובטחת על ידי אלפי משתמשים. לכן הביטקוין יכול לשמש כאמצעי חליפין ושמירת ערך לטווח ארוך שאינו כפוף לאינפלציה או למניפולציות ממשלתיות.

האם הביטקוין מסוכן? מהם הסיכונים?

נושא חשוב שעולה בפרק הוא הסיכונים והאיומים שקיימים על הביטקוין כגון הפיכתו ללא חוקית, השתלטות סין על כוח העיבוד שלו, קריסת הרשת ועוד. דעאל מודה שישנם סיכונים שונים, אך מבהיר שרובם בגדר “פייק ניוז”. לדוגמה, טיעונים על בזבוז האנרגיה של רשת הביטקוין. וכן טענות של פשע ושימוש לרעה שנטענות ללא ביסוס. בפועל, הביטקוין כבר עבר בהצלחה מספר משברים גדולים בעבר. וככל שעובר הזמן, כוחה של הרשת רק הולך וגדל בזכות המשתמשים, המוסדות והחברות הגדולות שמאמצים אותה.

מה זאת אומרת “לקחת אחריות על העתיד הכלכלי שלנו”? אחת הנקודות המרכזיות שדעאל מדגיש היא הצורך של כל אחד מאיתנו לקחת אחריות אישית על עתידנו הכלכלי, במקום לסמוך על ממשלות, בנקאים ו”מומחים”.

זה כולל לחנך את עצמנו ולרכוש ידע פיננסי בסיסי על מטבעות, השקעות וחיסכון. וגם לפעול באופן אקטיבי ולא פסיבי על הכסף שלנו. הביטקוין הוא דוגמה לכך משום שהוא מעניק כוח רב יותר ליחידים לנהל באופן עצמאי את ההון שלהם ללא תלות בגופים חיצוניים. זוהי מהות המונח “אוטונומיה פיננסית” אותו מזכיר דעאל.

צעדים מעשיים להיכנס לעולם הביטקוין והקריפטו בחלק האחרון של הפרק נותן דעאל מספר המלצות קונקרטיות לאלו שמעוניינים להתחיל להשקיע בביטקוין:

  • רכוש ממקום מסודר ובטוח – אתר המפוקח על ידי רשויות המדינה.
  • שמור קבלות ורישומים של כל עסקה לצרכי מס.
  • העבר לארנק דיגיטלי בטוח שאתה שולט עליו, וגבה את המפתחות.
  • החזק לטווח ארוך (5+ שנים) כדי לצמצם השפעת תנודות מחירים.
  • השקע סכומים שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד (אם בכלל).

לסיכום, אם הנושא מעניין אתכם אני ממליץ בחום להאזין לפרק המלא של שלומי עם דעאל.

גם אם לא תשקיעו היום בביטקוין, חשוב לפחות להבין את המהפכה הפיננסית שמתחוללת לנגד עינינו וכיצד היא עתידה להשפיע על חיינו בעתיד הקרוב.

נושאים ושאלות שעלו בפרק:

  1. אזהרה למאזינים
  2. למה דעאל כתב את הספר הזה ומהו המסר שהוא רוצה להעביר לעולם
  3. ממה עשוי כסף – סקירת ההיסטוריה של הכסף: מצדפים ועד לביטקוין
  4. מי זה סאטושי נאקאמוטו?
  5. איך ביטקוין עובד?
  6. מהו השינוי המחשבתי שכדאי לנו לאמץ כדי להתאים את עצמנו לעתיד הכלכלה החדשה?
  7. איך להשקיע? כמה להשקיע ולאיזה אופק זמן?
  8. במה ניתן להשקיע בקריפטו ואיך בוחרים מטבע (ואיך לא).

מי זה דעאל:

איש משפחה, יזם היי-טק ותושב ת”א, בלוגר, מרצה וסופר. מחבר רבי המכר “הסוד הקדמוני” ו”ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך”. ספר שלישי שלי יצא לאור השנה. במקביל לחייו כמנהל ובעלים של חברת הייטק, הוא בעיקר כותב: על החיים, על תזונה ועל העולם הקריפטוגרפי. וגם ספרות יפה.

מה שמניע אותן הוא שיתוף, להעביר את הטוב הלאה. לעבד ולהנגיש ידע ומחשבות שעשויים לעזור לנו לחיות טוב יותר כאן ועכשיו. 

איפה ניתן למצוא את דעאל? כאן באתר שלו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן