איך לבנות דימוי עצמי מנצח – שחר כהן על הערכה עצמית

658
0

“אתה יכול להיות האדם הכי מבריק ומוצלח בתחומך, עם הישגים מרשימים שאחרים רק חולמים עליהם – אבל אם הדימוי העצמי שלך רעוע ואתה לא מאמין בערך הפנימי של עצמך – אתה תרגיש ריקנות פנימית עמוקה שתחבל בסיפוק שלך ותמנע ממך ליהנות מההצלחה”, אומר שחר כהן, מומחה לפסיכולוגיה חיובית ומאמן NLP.

בראיון המרתק הזה אני ושחר חושפים את הקשר ההדוק בין דימוי עצמי לבין היכולת שלנו לממש את הפוטנציאל ולהרגיש הצלחה אמיתית וסיפוק עמוק ומתמשך בכל תחומי החיים.

דימוי עצמי הוא אוסף האמונות והתפיסות שיש לנו לגבי ערכנו הפנימי. הדימוי העצמי קובע האם נראה את עצמנו כראויים לאהבה, הצלחה, בריאות ושמחה או לא. לפי מחקרים עדכניים, לדימוי עצמי יש השפעה מכרעת על המוטיבציה שלנו ועל ההחלטות היומיומיות שאנחנו מקבלים בתחומים כמו זוגיות, לימודים, קריירה, כסף ועוד.

אנחנו מסבירים מהו בכלל דימוי עצמי, מה ההבדל בינו לבין מושגים דומים כמו ביטחון עצמי והערכה עצמית, ולמה ההבנה הזו כל כך קריטית להצלחתנו. בניגוד למה שרבים חושבים, דימוי עצמי שלילי יכול להתקיים גם לצד ביטחון עצמי גבוה לכאורה והישגים אובייקטיבים מרשימים.

בפרק אני מסביר על את מנגנון “הטרמוסטט הנפשי” של מקסוול מלץ. זהו מנגנון ששומר על עקביות הדימוי העצמי ומקשה על שינוי אמיתי. לפי מחקרים בפסיכולוגיה, המוח האנושי פיתח מערכת בקרה פנימית שדואגת לשמר תמיד את אותה תחושת ערך עצמי יציבה. כך שגם אם נשיג הישגים חיצוניים מרשימים, תוך זמן קצר נמצא את עצמנו חוזרים לאותה נקודת ערך עצמי שאליה התרגלנו. הבנת המנגנון הזה היא מפתח להצליח לשנות ו”לאתחל” את התפיסה העצמית שלנו בצורה יסודית ומתמשכת.

אבל החלק הכי חשוב הוא ההבנה שרק שילוב של עבודה פנימית עמוקה על דפוסי החשיבה יחד עם יצירת הישגים חיצוניים בעולם האמיתי יכול להוביל לשינוי משמעותי באמת בדימוי העצמי. פסיכולוגים מובילים כמו קרל רוג’רס ואלברט בנדורה הראו שאנשים זקוקים הן להכרה עצמית של ערכם הפנימי והן למשוב חיובי מסביבתם כדי לפתח דימוי עצמי בריא וחיובי.

אם נעשה רק עבודה פנימית על אמונות ורגשות ללא הישגים ממשיים בחיים שיאששו אותה, זה לא יחזיק לאורך זמן. המוח ימשיך להטיל ספק ולומר “אבל בפועל, מה כבר השגת?”. ולהיפך – אם נשיג הישגים חיצוניים מרשימים ללא שינוי פנימי של מחשבות ואמונות – גם זה לא ישנה לנו את תפיסת העצמי לטווח ארוך בגלל אותו מנגנון שמירת יציבות פנימית.

רק הפנמה של ההצלחות והמשובים החיוביים יחד עם עבודה עמוקה על דפוסי החשיבה האוטומטיים יכולה ליצור שינוי משמעותי ומתמשך בדימוי העצמי. זוהי אבן היסוד של גישות מובילות בפסיכולוגיה כמו CBT ו-NLP שעוזרות לאנשים לשנות דפוסי מחשבה הרסניים על עצמם תוך יצירת חוויות מתקנות במציאות.

לכן, המסר המרכזי של הפרק הוא שאם אנחנו רוצים לממש את הפוטנציאל שלנו ולחוש סיפוק אמיתי ועמוק – חייבים “להתחבר” לדימוי העצמי שלנו ולעבוד עליו ברמה הפנימית והחיצונית גם יחד.

רק כך נוכל להתגבר על מנגנון היציבות הפנימי, להפנים שאנחנו באמת טובים וראויים להצליח, ולממש את הפוטנציאל המלא – האישי והמקצועי – שטמון בנו בכל תחומי החיים.

לקורס הדיגיטלי של שחר ביטחון עצמי יציב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן