כושר זה עניין מנטלי עם אפרת כהן

570
0

בפרק הזה אני מארח את אפרת כהן, מאמנת ריצה מובילה וקואצ’רית ספורט לשינוי אורח חיים. אנחנו מדברים על כושר ובעיקר על הצדדים המנטליים הקשורים בו.

האם כדאי לך להתחיל לרוץ?

אם אתה שואל את עצמך את השאלה הזו, כנראה שכבר עברת על חלק מהתועלות הבריאותיות והנפשיות שבפעילות הגופנית. ובכל זאת, יש בך היסוס. האם זה באמת שווה את זה? האם אוכל לעמוד בקצב? מה אם אני אכזב את עצמי? אל דאגה, אתה לא לבד. המון אנשים מתלבטים באותן שאלות בדיוק. ולמזלנו, יש מומחים שיכולים לענות עליהן בצורה הכי טובה.
אז בואו נבין יחד, למה כדאי לך כן להתחיל לרוץ ואיך לעשות זאת נכון:

ריצה לשם הבריאות? זו רק ההתחלה

אפרת כהן היא מאמנת ריצה מובילה ומומחית לאורח חיים בריא. בראיון לשלומי חסטר בפודקאסט ״מיינדסט״, היא מספרת שהגעת אליה מטרת רבים מהמתאמנים שלה היא לרדת במשקל, לחזק את מערכת החיסון או פשוט לשפר את הכושר הגופני.

ואכן, ישנם תועלות בריאותיות רבות מאוד לריצה: חיזוק שרירים ועצמות, שיפור מערכת החיסון, הפחתת לחץ דם וסיכון למחלות לב וכלי דם, ועוד. אבל אפרת מסבירה שעבור רוב האנשים, הבריאות היא רק ההתחלה. כי בנוסף להשפעות הפיזיולוגיות, יש לריצה תועלות פסיכולוגיות ורגשיות עצומות שהופכות אותה לכלי חשוב ביותר לאיזון נפשי ואישי. בואו נכיר כמה מהן:

ריצה ככלי לשיפור ביצועים קוגניטיביים

אחד הסיפורים האישיים שאפרת משתפת הוא כיצד הריצה עזרה לה להתגבר על הפרעות קשב וריכוז שאיתן התמודדה בצעירותה. היא מספרת שהריצה אפשרה לה “להשקיט את המוח״ ולהתמקד טוב יותר בלימודים ובחיים בכלל. ואכן, מחקרים רבים מראים שפעילות גופנית ארוכת טווח משפרת ביצועים קוגניטיביים כמו קשב, זיכרון ויכולות למידה. זאת משום שהיא מגבירה את זרימת הדם למוח, מעודדת יצירת תאי עצב חדשים במוח ומסייעת בוויסות רמות הדופמין והסרוטונין הקשורים למצב רוח ומוטיבציה.

ריצה ככלי לחוסן נפשי ושיפור מצב רוח

נושא נוסף שעלה בשיחה הוא הקשר בין ריצה לבין איזון נפשי ורגשי. שניהם מסכימים שהריצה היא כלי מצוין לוויסות רגשות ולשיפור מצב הרוח. ואכן, פעילות גופנית ארוכת טווח ידועה כמסייעת להפחתת חרדה ודיכאון. הסיבות לכך הן פיזיולוגיות וכימיות: שחרור אנדורפינים “הורמוני האושר״ בזמן פעילות, הפחתת רמות הקורטיזול “הורמון הדחק״ ועידוד ייצור סרוטונין ודופמין הקשורים בעלייה במצב רוח. 
זה אומר שככל שנריץ יותר לאורך זמן, כך ״השריר הנפשי״ שלנו יתחזק ונוכל להתמודד טוב יותר עם לחצים ואתגרים. פשוט כי המוח שלנו יהיה יותר ״חסין״ לתנודות מצב רוח.

ריצה ככלי לחיזוק הביטחון העצמי

נקודה נוספת מעניינת שעלתה בשיחה היא הקשר בין ריצה לבין ביטחון עצמי. אפרת מספרת שהיא רואה שוב ושוב כיצד מתאמנים מתחילים שמגיעים אליה עם חוסר ביטחון עצמי ותחושת חוסר מסוגלות, עוברים תהליך מדהים של העצמה אישית דרך הריצה.
מה הסיבה לכך? כי כאשר אנו מתגברים על אתגרים גופניים קטנים שאנו מציבים לעצמנו, כמו למשל לרוץ עוד חצי קילומטר מעבר למרחק הנוכחי, אנו צוברים “ניצחונות קטנים״.

וככל שנצבור יותר ניצחונות כאלו, נחוש תחושה גדלה והולכת של מסוגלות – שאנחנו יכולים להתגבר על אתגרים בתחומים נוספים בחיינו. זו בדיוק התחושה שתיארה אפרת לאחר שסיימה את המרתון הראשון שלה בחיים. היא הרגישה שהיא יכולה להשיג כל דבר שהיא רק תרצה.

ריצה כפלטפורמה ליצירת קהילה

עוד נקודה חשובה בשיחה הייתה הפן החברתי והקהילתי שנוצר סביב ענף הריצה. שניהם מדברים על תחושת “אחוות הרצים״ שנוצרת כשיוצאים לרוץ, גם אם זה ריצה בודדת. ישנה תחושה של שייכות ותמיכה הדדית בקרב אנשים שבוחרים לצאת ולהשקיע בעצמם בדרך זו.

בנוסף, שיתוף המסע ברשתות חברתיות יכול להוות מקור מוטיבציה חיצוני חשוב. כפי שאמרה אפרת, כשאנשים אחרים “מעופפים״ אותנו על הישגינו ומחזקים אותנו, הדבר נותן לנו דחיפה להמשיך ולהצליח.

כן, כדאי לך להתחיל לרוץ

אז מה למדנו? שישנם יתרונות רבים מאוד, בריאותיים ואחרים, לתוספת של ריצה בשגרה שלנו. אך מעבר להיבט הבריאותי, הריצה היא כלי עוצמתי לאיזון נפשי, לביצועים קוגניטיביים טובים יותר, לביטחון עצמי מוגבר ולתחושת מסוגלות והצלחה בכל תחומי החיים.
אז אם אתה עדיין מתלבט – כדאי, כדאי וכדאי לך להתחיל! תתחיל בהדרגה, תשים לעצמך יעדים קטנים והישגיים, ופשוט תהנה מהדרך.

ההשפעה על חייך תהיה אדירה!

הנה השאלות והנושאים שעלו בפרק:

  • האופן שבו הספורט השפיע על החיים של אפרת
  • כיצד הריצה שינתה ואף הצילה את חייה
  • מהן הסיבות שבגללן אנשים מגיעים להתאמן? ממה הם מפחדים או חוששים?
  • עד כמה אימון הוא עניין מנטלי?
  • איך מתמודדים עם דיבור עצמי שלילי בזמן אימון? במה מתמקדים?
  • איך למצוא את המוטיבציה לאימון?
  • איך מתגברים על קשיים ומשברים?
  • מה הקשר בין בניית מסוגלות פיזית דרך כושר לבניית מסוגלות מנטלית בתחומים אחרים?
  • איך מתחילים לבנות את ההרגל? מהם הצעדים הפשוטים הראשונים?
  • איך מונעים מלהתחיל לוותר לעצמנו על ההרגל אחרי שהגענו ליעד שרצינו?
  • איך מתמודדים עם ה”אין לי כח”?
  • מה קורה עם כושר בקורונה? איך זה השפיע? האם ניתן לאמן בזום?

עוד על אפרת:

אפרת היא מאמנת ריצה מובילה וקואצ’רית ספורט לשינוי אורח חיים, משיקה בקרוב תוכנית ייחודית ללימוד ריצה מרחוק אחרי הצלחה של עשרות נשים בכל העולם.

ניתן למצוא את אפרת באינסטגרם או תחת השם efrat20c

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן