הפילוסופיה הסטואית לשלווה, חוסן ואושר עם ד”ר שלומי ששון וד”ר עומר צוק

528
0

בפרק הזה אני מארח את ד”ר שלומי ששון סופר, דוקטור לפילוסופיה פוליטית, ויועץ פילוסופי אישי ואת ד”ר עומר צוק, מרצה במספר מוסדות אקדמיים, יזם אתר הומניסט ושותף לפודקאסט חומר להקשבה.

אנחנו נדבר על נושא שקרוב מאד ללב של שלושתינו – הפילוסופיה הסטואית. אנחנו נסביר מהי הפילוסופיה הסטואית, מדוע היא כ”כ רלוונטית ופרקטית גם אחרי 2000 שנה ואיך ניתן לשפר באמצעותה את איכות החיים. אנחנו גם נסביר כמה מונחים מעניינים כמו הדיכוטומיה של השליטה, ממנטו מורי ואמור פאטי ואם אתם לא מבינים במה מדובר אז כדאי לכם לשמוע את הפרק.

הפילוסופיה שמקלה על הסבל האנושי

הפרק האחרון בפודקאסט עסק בפילוסופיה הסטואית היוונית ובאופן שבו היא יכולה לשמש ככלי מעשי לחיים איכותיים ומאושרים יותר. שלומי חסטר, מנחה הפודקאסט, אירח את ד”ר שלומי ססון וד”ר עומר צוק לשיחה מרתקת על הנושא.

התחלה עתיקה הפילוסופיה הסטואית התפתחה ביוון העתיקה, כחלק מהפילוסופיה ההלניסטית ששמה לה למטרה לשפר את חיי האדם. כפי שאפיקורוס אמר “רכים הם טיעוניו של פילוסוף אם אינם באים להקל על הסבל האנושי”.

הסטואיקנים לקחו מטרה זו צעד אחד קדימה, ופיתחו שיטות וכלים שיאפשרו לאנשים להתמודד טוב יותר עם הקשיים והסבל שבחיים. שאיפתם הייתה ליצור חוסן נפשי, שלווה פנימית וחיים מאוזנים.

קבלה במקום התנגדות

אחד העקרונות המרכזיים בפילוסופיה הסטואית הוא “אמור פאטי” – אהבה וקבלה של הגורל. במקום להתנגד ולהילחם במה שמזמן לנו החיים, עדיף לקבל זאת באהבה כחלק בלתי נפרד מהטבע והקיום האנושי. זוהי גישה הפוכה מזו המקובלת, והיא דורשת תרגול נפשי כדי להפנים אותה. אך מי שמצליח בכך זוכה לחיים שקטים ומאוזנים יותר, עם פחות סבל נפשי.

דיכוטומיית השליטה

עיקרון מפתח נוסף הוא “דיכוטומיית השליטה”, כלומר – ההבחנה בין מה שבשליטתנו למה שמעבר לה. על פי הפילוסופיה הסטואית, הדבר היחיד שבאמת בשליטתנו הוא תגובתנו ויחסנו למתרחש. אנו יכולים לבחור כיצד לחשוב, להרגיש ולנהוג בכל מצב. לעומת זאת, תוצאות ואירועים חיצוניים אינם בשליטתנו. מאמץ לשנות אותם הוא חסר תועלת ומיותר. מודעות להבחנה זו יכולה להקנות לנו שלווה נפשית וחופש פנימי רב.

ממנטו מורי: זכור שתמות עיקרון סטואי חשוב נוסף הוא “ממנטו מורי” שפירושו “זכור שתמות”. ההכרה בסופיות החיים יכולה לשמש מנוף לחיים מלאים ומשמעותיים יותר.

שלומי הסביר שממנטו מורי איננו קריאה לפסימיות, אלא דווקא לאופטימיות ולמיצוי הרגע. הידיעה שהחיים קצרים, מעודדת אותנו לחיותם במלואם ולהפיק מהם את המיטב.

גישה זו גם עוזרת להעריך נכון יותר את חשיבותם של דברים שונים בחיינו. מה באמת חשוב בטווח הארוך? ומהם דברים שוליים שאין טעם לבזבז עליהם זמן ואנרגיה יקרים?

יישום הפילוסופיה בחיי היומיום מי שמעוניין ליישם את הפילוסופיה הסטואית בחייו, מומלץ לו להתחיל בקריאת ספרים מקוריים של פילוסופים סטואים, כדוגמת “מחשבות לעצמי” של מרקוס אורליוס או “המדריך” של אפיקטטוס.

כמו כן אפשר לצפות בסרטוני “יומיום סטואי” ביוטיוב, המספקים מנות קצרות של חכמת חיים סטואית.

דרך נוספת היא לפתוח בתהליך של ייעוץ פילוסופי עם יועץ המתמחה בגישה זו. הייעוץ יאפשר יישום אישי ומותאם של העקרונות הסטואיים לאתגרים הספציפיים של המטופל.

לסיכום, הפילוסופיה הסטואית מציעה ערכי יסוד וכלים מעשיים שיכולים לסייע לנו לחיות חיים שלווים ומאושרים יותר. ערכי היסוד כוללים קבלה, שלווה, חוכמה ותבונה. והכלים המעשיים עוזרים לנו ליישם ערכים אלה במציאות היומיומית.

ד”ר שלומי ששון:

שלומי הוא סופר, דוקטור לפילוסופיה פוליטית, ויועץ פילוסופי אישי

קישורים ליצירת קשר:

פייסבוק אישי

קבוצת פייסבוק מילים להחלפה

ד”ר עומר צוק:

עומר הוא ד״ר לפיזיקה מאוניברסיטת בן-גוריון, מרצה באוניברסיטת תל-אביב, מכללת אפקה ובאוניברסיטה הפתוחה. יזם של אתר ״הומניסט״ ושותף לפודקאסט ״חומר להקשבה״.

אימייל ליצירת קשר:

humanistmag@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן