חוסן נחשב לאחת התכונות האנושיות החשובות ביותר וזה נכון במיוחד בתקופות של משבר וחוסר ודאות. עבודה על חוסן מפגישה אותנו עם קשת הרגשות האנושיים והופכת אותנו לחזקים וסתגלנים יותר. חלק רואים בחוסן כמו בולמי זעזועים לחיים – משהו שעוזר לנו לעבור את המהמורות שיש בדרך בלי להיפגע.

בפרק הבא אני וד"ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח ממרכז סגול למוח ותודעה ננסה להבין מהו חוסן. נעמוד על ההבדל ועל הקשר בינו לבין סטרס. נענה על שאלות כמו כיצד ניתן למדוד חוסן? האם זה מולד או נרכש? איך ניתן לאמן חוסן ועוד. כמובן שניתן לכם גם כלים ופרספקטיבות לבניית החוסן.

טיפים לבנייה וחיזוק החוסן אותן ציינו בפרק:

  1. מערכת תמיכה – מערכות יחסים הן קריטיות לרווחה הנפשית שלכם ושל היקרים לכם. השקיעו בתחזוקה של הקשרים שלכם ודאגו לתמוך ולהיתמך בהן בתקופות קשות..
  2. שמרו על בריאות: כושר, תזונה ושינה הם מרכיבים קריטיים להתמודדות מוצלחת של מצבי חיים מאתגרים
  3. חוש הומור – צחוק בריא ומשחרר מאד בתקופות קשות. הוא גם מצרך נדיר בתקופות אלו
  4. מיינדסט של אופטימיות – מצאו בכל יום 3 דברים טובים שקרו לכם
  5. היו בשליטהאסור שנרגיש כקורבנות פסיבים – שמשהו קורה להם ואין להם שליטה על המצב כלל! מרקוס אורליוס אומר "יש לנו שליטה על המחשבות שלנו ולא על מה שקורה בעולם – מי שמבין את זה מוצא את הכוח הפנימי"
  6. קבלו את המציאות – זה קשור לסעיף הקודם – כדי להיות בשליטה צריך גם ללמוד לקבל את המציאות. ויקטור פרנקל כתב "כשאנחנו כבר לא יכולים לשנות את הסיטואציה – אנחנו צריכים לעמוד באתגר של לשנות את עצמנו"
  7. תחיו את ההווה, את הרגע הזה – פה תרגול מיינדפולנס ומדיטציה יכולים לעזור. 
  8. הפגינו אהבה וחמלה כלפי עצמכם וכלפי הסביבה שלכם – במיוחד בזמן של קושי או כשלון
  9. הביעו הערכה לאחרים, הכירו טובה ותודה
  10. פיתוח חוסן אצל ילדים: כהורים, חשוב לתת לילדים שלכם לחוות תסכול בריא, לדעת כשלונות וקשיים. בצורה בטוחה ומבוקרת זה יעזור להם לבנות יכולת להתמודד עם אירועים מאתגרים בביטחון. 

על מה עוד שוחחנו בפרק?

פילוסופיה סטואית:

 בתחתית העמוד צירפתי סרטונים של ראיין הולידיי שהוא אחד הסופרים האהובים עלי וגם אחד משגרירי הפילוסופיה הסטואית הגדולים של ימינו. בנוסף אני ממליץ על שתי הכתבות הבאות של מגזין מהות החיים בנושא:

השיטה של ווים הוף – הנה קורס חינם של וים הוף הכולל טכניקות נשימה, מקלחות קרות ועבודה על חיבור גוף נפש – מומלץ!

קצת על נועה:

ד"ר נועה אלבלדה היא חוקרת מוח במרכז סגול למוח ותודעה ואחראית על פיתוח והפצת התכנים החינוכיים של המרכז. נועה לא התחילה בחקר המוח אלא דווקא רצתה להיות מורה ולמדה חינוך – במהלך התואר הראשון כשנחשפה לתחום מדעי המוח התאהבתה בתחום  ונרשמה ללימודי תואר שני ודוקטורט במדעי המוח. 

על מרכז סגול:

מרכז סגול למוח ותודעה הוא מרכז למחקר מוח בסיסי ויישומי המנוהל ע"י ד"ר נאוה לויט בן-נון. שני תחומי הפעילות של המרכז הם מחקר מוח והפצת ידע (neuroeducation). מטרתו העיקרית של המרכז היא להעמיק את הידע המדעי אודות המוח האנושי ולרתום ידע זה לטובת שינוי אישי וחברתי. אנחנו פועלים מתוך אמונה עמוקה כי הידע הרב שנצבר בשנים אחרונות לגבי תפקוד המוח והפסיכולוגיה האנושית צריך לקבל מקום מרכזי בהחלטות מקצועיות, ציבוריות ופוליטיות שיש להן השפעה מכריעה על ההתפתחות, הבריאות והרווחה של האדם והחברה.

 
בימים אלו, מרכז סגול למוח ותודעה בשיתוף עם מכון מודע למיינדפולנס, מדע וחברה פתח מרחב מקוון שבו מיטב המורים, המנחים והמרצים שלנו מעבירים תרגולים, שיעורים והרצאות בנושא של מיינדפולנס וחקר מוח – בדגש על בניית חוסן והתמודדות עם סטרס ומצבי אתגר. כל הפעילויות מוצעות לקהל הרחב בחינם. אין צורך בידע או נסיון קודם בתרגול מיינדפולנס על מנת להשתתף בהן. לפרטים והרשמה: https://www.muda.idc.ac.il/corone/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *